Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Mondeo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. november 2022, klokken 08:56
Sitat fra: Mondeo på onsdag 16. november 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.

Vel.. Tesla bruker jo også veskebasert kjøle\varmesystem og man ser nå på effektiviteten der..
Henter spillvarme fra elektronikk\motorer\datamaskiner\batteri og sender det til varmepumpen som da får lov å jobbe meget effektivt. Systemet fungerer andre veien også slik at varme fra kabinen kan brukes til å varme opp batteriet f.eks.

Tror det er gode fordeler med slikt system, men det må jo selvfølgelig gjøres ordentlig.

Disse bilene virker jo å ha høyere forbruk en biler som ikke engang har varmepumpe..

Gjerne ikke helt en bil å sammenligne med, men hvis en ser på Tesla Model 3 LR så hadde vel den 560km rekkevidde uten varmepumpe da den kom i 2019. Nå med varmepumpe og andre forbedringer har de 602km wltp, altså 42km mer. Det er ikke enormt bedre rekkevidde på tross av effektiv varmepumpe. Batteristørrelsen er vel heller ikke så veldig forskjellig.

Poenget er at selv med en dårlig varmepumpe så ville vel en Model 3 gått et stykke lenger enn 560km, så de lave Toyota-tallene skyldes nok andre ting enn varmepumpen. Har ikke lest meg opp på aerodynamikken på Toyotaen, men den er nok med og bidrar på lav rekkevidde. Kan jo fort være at Toyota finner en feil på bilene...noen krefter som jobber mot hverandre, feil i styringen av motorene eller noe sånt.

Var vel bare 540km i 2019.
Men sammenligner man en gammel uten varmepumpe mot en ny med så er det meget stor forsjell når det er kaldt ute. De nyere Model 3 har jo nesten samme forbruk sommer som vinter.

Nye Model 3 har og en "PlayStation 5" innbakt som drar en del watter kontra intel atomen til de gamle.

Men enig i det du nevner ja. Er nok mere enn varmen som er problemet her.

Id.3 ble nevnt tidligere her som en bil som fikk "fikset" rekkevidden med en oppdatering. Det var vel bare at de deaktiverte batterivarmeren som hele tiden prøvde å holde batteriet på 13 grader ved hjelp av ett PTC element.

ToWalkOrDrive

Må si verden går raskt fremover rekkeviddemessig. Toyota bør komme kjapt med mer rekkevidde. Men de er gjerne så fornøyd med RAV4 som "flaggbærer", om ikke skip.
https://elbil.no/53-elbil-modeller-som-gar-over-50-mil/?fbclid=IwAR3KOAYoxb3PYun_akBMI-sGN3Wj5Txns7885J0S08SSXHlUs_hpH1fN6RE
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Mondeo på onsdag 16. november 2022, klokken 11:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. november 2022, klokken 08:56

Gjerne ikke helt en bil å sammenligne med, men hvis en ser på Tesla Model 3 LR så hadde vel den 560km rekkevidde uten varmepumpe da den kom i 2019. Nå med varmepumpe og andre forbedringer har de 602km wltp, altså 42km mer. Det er ikke enormt bedre rekkevidde på tross av effektiv varmepumpe. Batteristørrelsen er vel heller ikke så veldig forskjellig.

Var vel bare 540km i 2019.
Men sammenligner man en gammel uten varmepumpe mot en ny med så er det meget stor forsjell når det er kaldt ute. De nyere Model 3 har jo nesten samme forbruk sommer som vinter.

Nye Model 3 har og en "PlayStation 5" innbakt som drar en del watter kontra intel atomen til de gamle.

Men enig i det du nevner ja. Er nok mere enn varmen som er problemet her.

I 2019 oppga Tesla WLTP for TM3 LR AWD med 18" til 540km. WLTP i dag er 626km, 602km er med 19".

WLTP blir jo målt i 25 grader, så varmepumpe har minimalt å si for oppgitt rekkevidde.

MCUen har vel fint lite å si for rekkevidden, forskjellen i effekt til den er vel < 100W.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Broom/TV2 nevner i en bisetning at Toyota visstnok jobber på spreng med å finne ut av forbruk og rekkevidde-utfordringene med bZ4X som er avdekket av Elbil24 (og andre biljournalister). https://www.tv2.no/broom/sliter-med-sin-forste-elbil-dette-kan-bli-nummer-to/15281375/

Skulle ønske Toyota og Subaru var flinkere til å kommunisere om de vedkjenner at bilene har utfordringer og at det jobbes med å finne ut av årsaken. Problemet er at vi som kunder ikke kan vite om dette er ihht. fabrikkens interne spesifikasjoner eller barnesykdom som vil løses etterhvert. Det skaper unødvendig usikkerhet.

Limodriver

Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. november 2022, klokken 13:40
Skulle ønske Toyota og Subaru var flinkere til å kommunisere om de vedkjenner at bilene har utfordringer og at det jobbes med å finne ut av årsaken. Problemet er at vi som kunder ikke kan vite om dette er ihht. fabrikkens interne spesifikasjoner eller barnesykdom som vil løses etterhvert. Det skaper unødvendig usikkerhet.

Hæ - er det noe problem?

Jeg kan ikke si meg mer enig enn at det ville være fornuftig av informasjonsavdelingene hos Toyota og Subaru å fravike strutsestrategien og innse at kunder og biljournalister faktisk har oppfattet problematikken. Kommuniser heller at dere ikke har løsningen, men er kjent med problemstillingen og gi f eks ukentlige oppdateringer.

Det er nærliggende å stille spørsmålet om Toyota forventer at kundene skal ta levering på bilene, være fornøyde og late som ingenting? I forbrukerkjøpsrettslig forstand kan dette være en utfordring da en skal reklamere innen rimelig tid etter en ble kjent med mangelen. Skal en reklamere før en mottar bilen, men likevel betale full pris og overta bilen?

geear

Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. november 2022, klokken 22:17
Nybiltester har snart fasitten på nettokapasiteten etter å ha kjørt bZ4X til stopp. Ut fra skjermbildet får jeg det til å bli 66 kWh nettokapasitet før ladetap er hensyntatt. Hvor mye blir det om man trekker fra ladetap, montro? 64-65kWh?

Oppdatert: Fasiten ble 67,15 kWh ladet 0-100% (jeg har ikke Instagram så litt knot å lese postene når man blir videresendt til innlogging hele tiden).
8 kW hurtiglading ved 81%?? Gud hjelpe meg disse bilene kommer til å bli et mareritt i ladekøene, som å stå og se maling tørke. Forduftede eiere som har funnet ut at det er like greit å forlate området når man skal lade i tre timer, mens det står ti biler i kø og venter på det som for de fleste elbiler er saktelading. Håper det blir færrest mulig av de på veien!  ::)

Moggen

Sitat fra: Limodriver på fredag 18. november 2022, klokken 16:27
Sitat fra: vinterdekk på fredag 18. november 2022, klokken 13:40

Hæ - er det noe problem?

Jeg kan ikke si meg mer enig enn at det ville være fornuftig av informasjonsavdelingene hos Toyota og Subaru å fravike strutsestrategien og innse at kunder og biljournalister faktisk har oppfattet problematikken. Kommuniser heller at dere ikke har løsningen, men er kjent med problemstillingen og gi f eks ukentlige oppdateringer.

Det er nærliggende å stille spørsmålet om Toyota forventer at kundene skal ta levering på bilene, være fornøyde og late som ingenting? I forbrukerkjøpsrettslig forstand kan dette være en utfordring da en skal reklamere innen rimelig tid etter en ble kjent med mangelen. Skal en reklamere før en mottar bilen, men likevel betale full pris og overta bilen?

Toyota må vare forsiktige med vad de sier her, vis de feks ikke får løst problemet, men innrømmet at der finns en feil, må de tilby kunderne återkjøp eller kompensasjon.
Først når de vet hvordan de ønsker fikse problemet, kan de gå ut med en passe konkret forklaring.

vinterdekk

Sitat fra: geear på fredag 18. november 2022, klokken 22:25
Nybiltester har snart fasitten på nettokapasiteten etter å ha kjørt bZ4X til stopp. Ut fra skjermbildet får jeg det til å bli 66 kWh nettokapasitet før ladetap er hensyntatt. Hvor mye blir det om man trekker fra ladetap, montro? 64-65kWh?

Oppdatert: Fasiten ble 67,15 kWh ladet 0-100% (jeg har ikke Instagram så litt knot å lese postene når man blir videresendt til innlogging hele tiden).
8 kW hurtiglading ved 81%?? Gud hjelpe meg disse bilene kommer til å bli et mareritt i ladekøene, som å stå og se maling tørke. Forduftede eiere som har funnet ut at det er like greit å forlate området når man skal lade i tre timer, mens det står ti biler i kø og venter på det som for de fleste elbiler er saktelading. Håper det blir færrest mulig av de på veien!  ::)
Jeg ser absolutt ingenting med denne ladekurven som oppmuntrer videre lading forbi 80%. Det er bråstopp. Er flere ting å pirke på med denne bilen men ladekurven kan i alle fall gjøres noe med i software.

vinterdekk

Flere Instagram -drypp fra Nybiltester, i nokså vinterlige (mildvær) forhold på motorvei: 280-295 km rekkevidde. :) *

* Andre får vel vurdere hvordan det står seg i forhold til røkla men jeg er glad for at det begynner å bli litt tydeligere hva bilene presterer i nedre temperaturer (per nå uten software oppdateringer som kanskje kan komme senere). Så blir det opp til den enkelte om 20 mil (?) er akseptabel nedre etapperekkevidde (fra 80% SOC).

Otkristo

Sitat fra: geear på fredag 18. november 2022, klokken 22:25

Nå er gjennomsnittsalderen på Toyota kjøpere godt opp i 60-årene.
Tenker dette går fint jeg.

vinterdekk

Blir nevnt en interessant hypotese i NAF sin elbil podkast #88. Toyota har brukt sin ekspertise fra mange års erfaring fra hybridbiler. Der kan de lett varme opp hybridbatteriet med spillvarme fra motor for å oppnå ideell batteri-temperatur. Men oppvarming av elbilbatteri er langt mer krevende og Toyota kan ha vært litt for dyktige i å ta hensyn til batteriet på bekostning av forbruk og rekkevidde. Det blir lagt til at det bare er en programvareoppdatering unna å tilpasse dette om dette skulle være årsaken. Utenom det ujevne og høye forbruket og upresis SOC visning så virket alle i panelet positive til bilene forøvrig.

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 19. november 2022, klokken 13:40
Blir nevnt en interessant hypotese i NAF sin elbil podkast #88. Toyota har brukt sin ekspertise fra mange års erfaring fra hybridbiler. Der kan de lett varme opp hybridbatteriet med spillvarme fra motor for å oppnå ideell batteri-temperatur. Men oppvarming av elbilbatteri er langt mer krevende og Toyota kan ha vært litt for dyktige i å ta hensyn til batteriet på bekostning av forbruk og rekkevidde. Det blir lagt til at det bare er en programvareoppdatering unna å tilpasse dette om dette skulle være årsaken. Utenom det ujevne og høye forbruket og upresis SOC visning så virket alle i panelet positive til bilene forøvrig.
Støtter de full OTA som Tesla eller kvasi OTA via forhandler som VW og Ford osv ?

vinterdekk

Toyota har vel bare annonsert OTA oppdatering av multimedia og Toyota Safety Sense pakken (bilens aktive sikkerhetssystemer). Om det betyr at Toyota kan levere oppdateringer til andre deler av bilens systemer OTA eller ikke, er ett godt spørsmål.

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 19. november 2022, klokken 18:56
Toyota har vel bare annonsert OTA oppdatering av multimedia og Toyota Safety Sense pakken (bilens aktive sikkerhetssystemer). Om det betyr at Toyota kan levere oppdateringer til andre deler av bilens systemer OTA eller ikke, er ett godt spørsmål.
Ok.  Bra dette oppdages tidlig før det ruller mange på veien

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA