Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

vinterdekk

Både Toyota og Subaru holder tilbake pressebiler nå. Subaru kunne gå med på utlån dersom Toyota lånte ut bZ4X til Motor sin dobbeltest, men pressebilen til Toyota ble sendt til sjekk hos Toyota Drammen.

https://www.motor.no/bil/toyota-og-subaru-holder-igjen-pressebiler/237003

Det er bare Nybiltester som har kjørt Toyota bZ4X til den stopper og deretter ladet til 100%, men de fikk ikke låne Solterre til ny test i denne omgang.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Mikkey

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 15. november 2022, klokken 17:36
Både Toyota og Subaru holder tilbake pressebiler nå. Subaru kunne gå med på utlån dersom Toyota lånte ut bZ4X til Motor sin dobbeltest, men pressebilen til Toyota ble sendt til sjekk hos Toyota Drammen.

https://www.motor.no/bil/toyota-og-subaru-holder-igjen-pressebiler/237003

Det er bare Nybiltester som har kjørt Toyota bZ4X til den stopper og deretter ladet til 100%, men de fikk ikke låne Solterre til ny test i denne omgang.

Håper dette gjenspeiler gode nyheter om at de tar testene på alvor og faktisk kommer til bunns i dette. Men hvis de kun ikke vil at det skal testes for å "gjemme" unna problemet så ser jeg ikke noe håp for min Toyota

Moggen

Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.
Fordelen for dem er at de kan gjennbruke HVAC system fra fossil/hybridbil (som jo bruker kjøleveske for varme i HVAC.
Problemet er veldigt høyt varmetap (elendig varmeeffektivitet), hvilket slår mye dårlig ut i kallt norskt klimat.

De gamle trillingbilerne (imiev etc) har samme elendige løsing, og betaler med lav effekt og extremt rekkeviddetap i kulde.

vinterdekk

#63
Interessant teori Moggen. Iflg. Toyota har de ett vannbåret system som utjevner temperaturen mellom batteri (ned til enkelt celler) og kabin. Virker tilsynelatende som ett intrikat system synes jeg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

El-inor

Dette ligger nok an til å bli Toyotas største prestisjetap gjennom tidene. Noe ala VW's "Dieselgate".
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Håkon77

Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.
Fordelen for dem er at de kan gjennbruke HVAC system fra fossil/hybridbil (som jo bruker kjøleveske for varme i HVAC.
Problemet er veldigt høyt varmetap (elendig varmeeffektivitet), hvilket slår mye dårlig ut i kallt norskt klimat.

De gamle trillingbilerne (imiev etc) har samme elendige løsing, og betaler med lav effekt og extremt rekkeviddetap i kulde.
Hvis det stemmer er det rart de gikk så hardt ut rundt bilens egenskaper i kulde. Fikk for meg at denne nærmest ikke skulle tape rekkevidde på vinteren. Jeg holder fortsatt en knapp på at det kan være en reparerbar feil. Det hjelper ikke meg som har avbestillt BZ4x, leter etter deler på huggeren til dieselbilen den skulle erstatte og har kjøpt meg en liten bensinbil for å bruke imens. Ble mye styr, men vi får se når neste el-toyota kommer, men den skal testes både av meg og profesjonelle før det signeres noe som helst.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moggen

#66
Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 15. november 2022, klokken 22:41
Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.
Fordelen for dem er at de kan gjennbruke HVAC system fra fossil/hybridbil (som jo bruker kjøleveske for varme i HVAC.
Problemet er veldigt høyt varmetap (elendig varmeeffektivitet), hvilket slår mye dårlig ut i kallt norskt klimat.

De gamle trillingbilerne (imiev etc) har samme elendige løsing, og betaler med lav effekt og extremt rekkeviddetap i kulde.
Hvis det stemmer er det rart de gikk så hardt ut rundt bilens egenskaper i kulde. Fikk for meg at denne nærmest ikke skulle tape rekkevidde på vinteren. Jeg holder fortsatt en knapp på at det kan være en reparerbar feil. Det hjelper ikke meg som har avbestillt BZ4x, leter etter deler på huggeren til dieselbilen den skulle erstatte og har kjøpt meg en liten bensinbil for å bruke imens. Ble mye styr, men vi får se når neste el-toyota kommer, men den skal testes både av meg og profesjonelle før det signeres noe som helst.

Skal bli intressant å se hvad de gjør.
Vis min teori stemmer, er en mulig "løsning" for toyota å justere ned effekten på varmen. Det blir semre komfort, men så lenge bilen oppfyller lagkrav på avising av vinduer, er det mulig.
Da kan de vel få 5% lengre vinterrekkevidde der, siden minske noe på denne bufferen i bunn.. og vipps er de innenfor det som kan anses ok, slik at de undkommer kompensasjon.

RJK

Sitat fra: Moggen på onsdag 16. november 2022, klokken 01:14
Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 15. november 2022, klokken 22:41
Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.
Fordelen for dem er at de kan gjennbruke HVAC system fra fossil/hybridbil (som jo bruker kjøleveske for varme i HVAC.
Problemet er veldigt høyt varmetap (elendig varmeeffektivitet), hvilket slår mye dårlig ut i kallt norskt klimat.

De gamle trillingbilerne (imiev etc) har samme elendige løsing, og betaler med lav effekt og extremt rekkeviddetap i kulde.
Hvis det stemmer er det rart de gikk så hardt ut rundt bilens egenskaper i kulde. Fikk for meg at denne nærmest ikke skulle tape rekkevidde på vinteren. Jeg holder fortsatt en knapp på at det kan være en reparerbar feil. Det hjelper ikke meg som har avbestillt BZ4x, leter etter deler på huggeren til dieselbilen den skulle erstatte og har kjøpt meg en liten bensinbil for å bruke imens. Ble mye styr, men vi får se når neste el-toyota kommer, men den skal testes både av meg og profesjonelle før det signeres noe som helst.

Skal bli intressant å se hvad de gjør.
Vis min teori stemmer, er en mulig "løsning" for toyota å justere ned effekten på varmen. Det blir semre komfort, men så lenge bilen oppfyller lagkrav på avising av vinduer, er det mulig.
Da kan de vel få 5% lengre vinterrekkevidde der, siden minske noe på denne bufferen i bunn.. og vipps er de innenfor det som kan anses ok, slik at de undkommer kompensasjon.
Mulig det er noen som biter i det sure eplet, og aksepterer dette. Noe tap i kulda må man uansett regne med.

Men en bil som må stort sett kjøres på defrost på vinduer og ellers varme i sete og ratt for å være i nærheten på lovt rekkevidde, er garantert noe de, velfortjent, vil få mye "juling" i reviews og kundeomtaler på. Samt masse avbestillinger pga.

Tillitten de har bygget opp gjennom mange år, får seg nå en heftig skrape de bør få reparert snares råd, om ikke det skal hefte lenge med de.

Det med hjulboltene var flaut av en så stor bilfabrikant, men løst greit nok, om vi ser bort fra mulig kompensasjon for de som å får mva og vektavgift pga forsinkelsene. Men dette problemet er langt større i den store sammenhengen. Dette går på om de evner å lage gode (nok) elbiler, eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Fram med popcorn ( ikke egentlig, hele saken er ganske kjip for alle som er berørt :'( ).

Motor har oppdatert saken, Toyota og Subaru har gått med på utlån av pressebiler for test med hensikt å kjøre bilene til de stopper.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Mondeo

#69
Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.

Vel.. Tesla bruker jo også veskebasert kjøle\varmesystem og man ser nå på effektiviteten der..
Henter spillvarme fra elektronikk\motorer\datamaskiner\batteri og sender det til varmepumpen som da får lov å jobbe meget effektivt. Systemet fungerer andre veien også slik at varme fra kabinen kan brukes til å varme opp batteriet f.eks.

Tror det er gode fordeler med slikt system, men det må jo selvfølgelig gjøres ordentlig.

Disse bilene virker jo å ha høyere forbruk en biler som ikke engang har varmepumpe..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mondeo på onsdag 16. november 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.

Vel.. Tesla bruker jo også veskebasert kjøle\varmesystem og man ser nå på effektiviteten der..
Henter spillvarme fra elektronikk\motorer\datamaskiner\batteri og sender det til varmepumpen som da får lov å jobbe meget effektivt. Systemet fungerer andre veien også slik at varme fra kabinen kan brukes til å varme opp batteriet f.eks.

Tror det er gode fordeler med slikt system, men det må jo selvfølgelig gjøres ordentlig.

Disse bilene virker jo å ha høyere forbruk en biler som ikke engang har varmepumpe..

Gjerne ikke helt en bil å sammenligne med, men hvis en ser på Tesla Model 3 LR så hadde vel den 560km rekkevidde uten varmepumpe da den kom i 2019. Nå med varmepumpe og andre forbedringer har de 602km wltp, altså 42km mer. Det er ikke enormt bedre rekkevidde på tross av effektiv varmepumpe. Batteristørrelsen er vel heller ikke så veldig forskjellig.

Poenget er at selv med en dårlig varmepumpe så ville vel en Model 3 gått et stykke lenger enn 560km, så de lave Toyota-tallene skyldes nok andre ting enn varmepumpen. Har ikke lest meg opp på aerodynamikken på Toyotaen, men den er nok med og bidrar på lav rekkevidde. Kan jo fort være at Toyota finner en feil på bilene...noen krefter som jobber mot hverandre, feil i styringen av motorene eller noe sånt.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. november 2022, klokken 08:56
Sitat fra: Mondeo på onsdag 16. november 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Moggen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:44
Jeg er rimelig sikker på at hovedproblemet er at de brukt ett veskevasert varmesystem for HVAC.

Vel.. Tesla bruker jo også veskebasert kjøle\varmesystem og man ser nå på effektiviteten der..
Henter spillvarme fra elektronikk\motorer\datamaskiner\batteri og sender det til varmepumpen som da får lov å jobbe meget effektivt. Systemet fungerer andre veien også slik at varme fra kabinen kan brukes til å varme opp batteriet f.eks.

Tror det er gode fordeler med slikt system, men det må jo selvfølgelig gjøres ordentlig.

Disse bilene virker jo å ha høyere forbruk en biler som ikke engang har varmepumpe..

Gjerne ikke helt en bil å sammenligne med, men hvis en ser på Tesla Model 3 LR så hadde vel den 560km rekkevidde uten varmepumpe da den kom i 2019. Nå med varmepumpe og andre forbedringer har de 602km wltp, altså 42km mer. Det er ikke enormt bedre rekkevidde på tross av effektiv varmepumpe. Batteristørrelsen er vel heller ikke så veldig forskjellig.

Poenget er at selv med en dårlig varmepumpe så ville vel en Model 3 gått et stykke lenger enn 560km, så de lave Toyota-tallene skyldes nok andre ting enn varmepumpen. Har ikke lest meg opp på aerodynamikken på Toyotaen, men den er nok med og bidrar på lav rekkevidde. Kan jo fort være at Toyota finner en feil på bilene...noen krefter som jobber mot hverandre, feil i styringen av motorene eller noe sånt.

T. bZ4X har i tillegg rundt 65 kWh netto, stor buffer på rundt 8% etter at 0 km vises i instrumentpanelet, og har 71.4 kWh brutto.

Men siden Tesla har veskebasert utjevning av temperatur mellom kabin og andre deler av bilen som batteri og det beviselig kan fungere, så er det ett oppløftende tegn på at Toyota ikke har forsøkt å gjøre noe halvveis på den fronten. Håper virkelig at systemet bare mangler tilpasning for kaldere klima, eller at ingeniørene finner noe annet som åpenbart stjeler mye energi og kan komme kjapt med en løsning.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Jeg ser på denne problemstillingen i hovedsak som todelt; er batteriet stort nok eller er det «feil» med bilens oppsett.

Batteriets størrelse (71kwh/460km) tilsier et forbruk på awd på ca 15,5 som er ca 10% høyere forbruk enn Hyundai Kona (64kwh/460km). I utgangspunktet et relativt lite merforbruk tatt størrelse og awd vs 2wd i betraktning. Imidlertid ikke helt urimelig tatt i betraktning at Kona er noen år gammel. Toyota sine selgere bar også skrytt av lite rekkeviddetap i kaldt vær vs varmt vær. Med en vesentlig lavere tilgjengelig batterikapasitet (netto vs brutto) er jeg skeptisk til om forbruket kan bli lavt nok. Med Kona er dette forøvrig ikke noe problem ved normal kjøring.

Det andre forholdet er om det er et software- eller et annet hardwareproblem på bilen. Her er det selvfølgelig et utall av muligheter. Det første som bør gjøres er imidlertid å få orden på bilens kommunikasjon av rekkevidde. Med 460 km rekkevidde kan en ikke leve med at bilen oppgir langt lavere rekkevidde med en ukjent x-faktor som er like spennende som å kjøre fossilbil uten tankmåler og ikke vite når drivstoff sist ble fylt. Når en får oppgitt en reell rekkevidde i bilen blir det lettere å finne ut hvor stor rekkeviddesvikten faktisk er. Jeg antar rekkevidden er beregnet med alle positive faktorer tilstede og at dette viser seg å ikke være tilfellet ved reell bruk.

Selv med flere nye bilmerker som introduserer nye elbiler har en hva meg bekjent ikke sett tilsvarende problemer som Toyota har opplevd med Bz4x. Det må være flaut for verdens største bilprodusent. Selv nybegynnere er flinkere...

Når en ser tiden som forløp for å løse noe så enkelt som en ingeniørfeil på noen hjulbolter kan en bare spekulere i hvor lang tid det vil ta før en hører noe annet enn løsprat fra Toyota. Dessverre tror jeg julenissen har vært på besøk, vektavgift på biler er innført og mye til har skjedd før rekkeviddeutfordringen er løst.

I mellomtiden forventer tydeligvis informasjonsavdelingen hos Toyota at kundene skal slå seg til ro og nyte ventetiden i uvisshet. Jeg tror de forregner seg også her og omdømmet skades løpende. Til slutt kan det ende opp i behov for betydelig erstatning til kundene. Et halvt års forsinkelse for å få levert et produkt med dårligere ytelse på den mest vesentlige dimensjonen er ikke kostnadsfritt for kundene. Det ville være interessant å høre Toyota sin informasjonsavdeling sitt synspunkt på hvor disse kostnadene hører hjemme - hos kunde eller produsent. Utfordringen for meg som kunde er at det ikke er lett tilgjengelige alternativer, men ventetid på levering av konkurrerende alternativer, det betyr imidlertid ikke at Toyota slipper unna uten å ta ansvar.

Håkon77

I sammenligningen din med kona så du ikke glemme at batteriet er nesten like stort som i BZ4x. Men de gjør det eneste riktige og oppgir det bruker faktisk kan bruke. Ute på veien er buffer av null interesse
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

El-inor

Sitat fra: Limodriver på onsdag 16. november 2022, klokken 10:07
Jeg ser på denne problemstillingen i hovedsak som todelt; er batteriet stort nok eller er det «feil» med bilens oppsett.

Batteriets størrelse (71kwh/460km) tilsier et forbruk på awd på ca 15,5 som er ca 10% høyere forbruk enn Hyundai Kona (64kwh/460km). I utgangspunktet et relativt lite merforbruk tatt størrelse og awd vs 2wd i betraktning. Imidlertid ikke helt urimelig tatt i betraktning at Kona er noen år gammel. Toyota sine selgere bar også skrytt av lite rekkeviddetap i kaldt vær vs varmt vær. Med en vesentlig lavere tilgjengelig batterikapasitet (netto vs brutto) er jeg skeptisk til om forbruket kan bli lavt nok. Med Kona er dette forøvrig ikke noe problem ved normal kjøring.

Det andre forholdet er om det er et software- eller et annet hardwareproblem på bilen. Her er det selvfølgelig et utall av muligheter. Det første som bør gjøres er imidlertid å få orden på bilens kommunikasjon av rekkevidde. Med 460 km rekkevidde kan en ikke leve med at bilen oppgir langt lavere rekkevidde med en ukjent x-faktor som er like spennende som å kjøre fossilbil uten tankmåler og ikke vite når drivstoff sist ble fylt. Når en får oppgitt en reell rekkevidde i bilen blir det lettere å finne ut hvor stor rekkeviddesvikten faktisk er. Jeg antar rekkevidden er beregnet med alle positive faktorer tilstede og at dette viser seg å ikke være tilfellet ved reell bruk.

Selv med flere nye bilmerker som introduserer nye elbiler har en hva meg bekjent ikke sett tilsvarende problemer som Toyota har opplevd med Bz4x. Det må være flaut for verdens største bilprodusent. Selv nybegynnere er flinkere...

Når en ser tiden som forløp for å løse noe så enkelt som en ingeniørfeil på noen hjulbolter kan en bare spekulere i hvor lang tid det vil ta før en hører noe annet enn løsprat fra Toyota. Dessverre tror jeg julenissen har vært på besøk, vektavgift på biler er innført og mye til har skjedd før rekkeviddeutfordringen er løst.

I mellomtiden forventer tydeligvis informasjonsavdelingen hos Toyota at kundene skal slå seg til ro og nyte ventetiden i uvisshet. Jeg tror de forregner seg også her og omdømmet skades løpende. Til slutt kan det ende opp i behov for betydelig erstatning til kundene. Et halvt års forsinkelse for å få levert et produkt med dårligere ytelse på den mest vesentlige dimensjonen er ikke kostnadsfritt for kundene. Det ville være interessant å høre Toyota sin informasjonsavdeling sitt synspunkt på hvor disse kostnadene hører hjemme - hos kunde eller produsent. Utfordringen for meg som kunde er at det ikke er lett tilgjengelige alternativer, men ventetid på levering av konkurrerende alternativer, det betyr imidlertid ikke at Toyota slipper unna uten å ta ansvar.

Som om tidene ikke allerede var gode nok for flippere av ID.4, Ariya osv.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA