Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakktykkelse

Startet av Stig-Arne, fredag 04. november 2022, klokken 18:59

« forrige - neste »

Stig-Arne

Hentet rød Model Y for 1 mnd siden.
Målte lakktykkelsen på den idag.
Så her er resultatet for de som er interessert i slikt [emoji846]

Om flere har gjort målinger på andre farger, så kunne det vært interessant å sammenligne. '

Haggish

Hei, kan du legge den ut i et format kan leses f.eks pdf.
denne linken må man ha Microsoft office for og åpne😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Stig-Arne

Sitat fra: Haggish på fredag 04. november 2022, klokken 19:09
Hei, kan du legge den ut i et format kan leses f.eks pdf.
denne linken må man ha Microsoft office for og åpne😉🙏

Er en vanlig pdf fil. Linken henviser bare til en OneDrive kobling.

Men har lagt det ut som rene bilder nå

Kim-

Kan du oppsummere? Disse tallene sier ikke meg så mye
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Sitat fra: Kim- på fredag 04. november 2022, klokken 19:23
Kan du oppsummere? Disse tallene sier ikke meg så mye

Tallene du ser er tall oppgitt i mikrometer. De forteller hvor mye det er imellom overflaten og ned til bart metall. Jo høyere tall jo bedre. 100 mikrometer er 0,1 mm. Så det sier litt om hvor tynt det faktisk er.

Nå lagret jeg ikke målingene hvor PPF`en ligger på bakdørene, men der var målingene på ca 4-500 mikrometer, noe som tilsier 0,4 mm tykkelse.

Y`en min er ganske gjennomsnittlig. Med snitt på mellom 80-110 mikrometer. Tall under 80 er noe tynt.
Jo mer tykkelse det er, jo mer kan man gjøre med lakken for å korrigere bort riper, jo mer skal til for å komme ned til bart metall om du får steinsprut eller lignende.

Hadde en sort KIA Soul, den målte jeg helt ned i 30 mikron, noe som sier at den hadde svært tynn lakk, og lett kunne få sår i lakken som gikk ned til grunning eller bart metall. Noe som skjedde spesielt på panseret.
Men taket som var rødt, hadde gode målinger på rundt 100-150

Haggish

Du er jo helt nede i 57my på fremskjermen, det er like dårlig som jeg hadde på min blå Fremont 21 mod TM3 (des20)😲.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Stig-Arne

Sitat fra: Haggish på fredag 04. november 2022, klokken 22:38
Du er jo helt nede i 57my på fremskjermen, det er like dårlig som jeg hadde på min blå Fremont 21 mod TM3 (des20)😲.

Du tenker på venstre dør..
Ja, den er lav, og egentlig lav på en ugunstig plass. Skal jammen måle en ekstra gang på områdene som er målt veldig lav.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA