Hovedmeny

Brukt TM3 - LR, Premium 90k

Startet av DanielEK, torsdag 03. november 2022, klokken 20:18

« forrige - neste »

DanielEK

Hei, har besluttet å gå til innkjøp av en TM3, LR, premium med maks 90k km. Ser ut til at de rimeligste vil ligge rundt 350k og er på en måte sweet spoten. Vil kun bli benyttet til sporadiske turer til butikken og enkelte lengre turer. Føler jeg får mye for pengene og kreftene, samt det interaktive slår alternativene bra som var Kona eller E-Niro.

Men hva må jeg passe på og eventuelt styre unna?
Føler det tryggest å kjøpe fra forhandler?
Hvordan er driftskostnadene mtp. service?
Bilen har jo gått rimelig langt...

My2cents

Ikke mye som har vært feil på vår '19 TM3 LR og er kjørt 80k. Bilen oppleves som ny. Har skifta luftfilter to ganger og smørt bremsene en gang og bytta vinterdekk i år - that's it. Dette med km hadde jeg ikke tenkt så mye på, det er mer "fossil" tankegang som jeg ser det i forhold til alt som der kan gå galt etter en stund.

DanielEK

Takk for svar. Akkurat det jeg ville høre :)

jlan

De vesentligste endrigene siden de første er vel:
- Nytt baksete (tror nesten alle norske har det)
- Tilhengerfeste (kan ikke ettermonteres hvis det ikke står i vognkortet)
- Tilhengervekt økte fra 910kg til 1000 kg
- Rekkevidde økte fra 560 til 580 og videre til 614 og 626 (med 18")
- Varmepumpe.
- Nye lykter
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Moas

+doble glass, skvettlapper mot rust, ryzen3
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

pekle

For å svare på det OP faktisk spør om (basert på eget eierskap i 80.000km):
Sjekk gjerne etter skjevslitasje på dekk. Min hadde både bærekuleproblemet på 40.000 og nå nylig defekte foringer, begge deler førte til skjevslitasje foran. Nå vil jo bilen fortsatt være under garanti, så ikke noe problem å få det rettet opp - men det er jo hyggelig å starte eierskap med feilfri bil.

Ellers ville jeg personlig foretrukket en bil som har gjennomført årlig ettersyn - ikke sikkert det har så mye å si i praksis, men det vitner i alle fall om en noenlunde samvittighetsfull eier. Kjenner selv iallfall to eiere som har hengt seg opp i at garantien ikke påvirkes av serviceintervaller, og dermed har droppet det helt.

Når det er sagt, bortsett fra forstillingsgreiene har også min vært problemfri i 3,5år så langt, og kommer til å beholde den i overskuelig framtid.

olavxxx

Sitat fra: DanielEK på torsdag 03. november 2022, klokken 20:18
Hei, har besluttet å gå til innkjøp av en TM3, LR, premium med maks 90k km. Ser ut til at de rimeligste vil ligge rundt 350k og er på en måte sweet spoten. Vil kun bli benyttet til sporadiske turer til butikken og enkelte lengre turer. Føler jeg får mye for pengene og kreftene, samt det interaktive slår alternativene bra som var Kona eller E-Niro.

Men hva må jeg passe på og eventuelt styre unna?
Føler det tryggest å kjøpe fra forhandler?
Hvordan er driftskostnadene mtp. service?
Bilen har jo gått rimelig langt...
Hei, jeg skal selge en 3P med FSD, 2019 modell. Snart 75.000km.
Tenker ~365 med bare vinterhjul, men med takgrind og allværsmatter, trådløs ladeplate, karbon på speil, karbon på blinklys, DIY chrome delete, SSD disk til sentry mode.
For rundt 370 kan jeg selge den med Lazer Elite 18 ledbar (med ALC controller, smart styring) (denne har også keramisk behandling).
For rundt 390 kan jeg selge med zero.g hjul (org tesla - ekstremt sjeldne) og de andre tingene.

Fin bil med hvitt interiør, hvit lakk osv. https://www.instagram.com/p/CfemsRRMKjs/

PS. på bildet er den senket med kw v3, jeg har tatt av det pga en knekt fjær.
Så det originale understellet er bare gått 40.000 og er skrudd tilbake på bilen.
Det er kw v3 i vognkort (godkjent hos vegvesenet), så man kan hive på coilovers igjen (men de følger ikke med for den prisen, samt en fjær er jo knekt og jeg har en garantisak gående).

Denne 2019 3P er litt lavere enn de nyere.

Jeg har også på en stilren leppe fremme.
Har vært xpel på alle frontlys siden bilen var ny (så de er uten steinsprut under folien), ellers så er den keramisk behandlet i 2019 og 2020. Er også karbon T E S L A på bakluke i stil med speil og blinklys.

Jeg har påkostet den helt nye skiver og klosser fremme og bak (originale tesladeler, gjort hos tesla).
Den har fått bremseservice jevnlig hos Tesla, samt jeg har skiftet kupefilter, viskerblad osv.

Ellers har jeg lyddempet dørene for å forhindre vibrasjoner/støy, gir også bedre lyd ved høy musikk.

slumberjack

Slenger meg på her, lenge siden sist innlegg for meg, men følger stadig Tesla fordi det gir mening som bruktbil på ett eller annet tidspunkt.

Det som bekymrer meg er (i motsetning til kommentarer her, gledelig nok) at en kollega med 2019 modell klager på rust i hjulbuer og har hatt den inne en del ganger til fix, jeg ser også at lakk slites bort. I tillegg synes jeg bærearmer virker å være en litt vel stor gjenganger på model 3. Jeg begynner jo å lure på om ekstra vekt som elbil er med å slite ut disse armene. Jeg hadde en gammel mitsubishi hvor jeg praktisk talt måtte abbonere på bærearmer og det var utrolig kjedelig da den også var svært nærvøs på vinterføre.

Jeg har leid mange Tesla igjennom jobbturer og model 3 gir mening, men folks consensus er altså at de vil vare lenge sånn rustmessig og feilmessig? Jeg er av typen som kjører samme bil i årevis, gjerne til de må avskiltes fordi jeg liker å kjenne bilen og hva som er på gang av negative ting. Jeg er ikke bekymret for batteri og drivverk, men hjuloppheng og rust virker stadig som et wildcard jeg stadig ikke har helt oversikt over. Det er jo de misfornøyde som er aktive på disse områdene.

Slik sett skulle kanskje en "bruktkjøp tråd (med råd)" kanskje være av interesse om den kunne være en sticky som inneholdt hva man bør sjekke, hva som er å vente på 2019, 2020 etc modeller, forskjeller, svakheter, løsninger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA