Model Y - PPF/folie for kanaler og andre utsatte området

Startet av petersv, torsdag 03. november 2022, klokken 13:31

« forrige - neste »

petersv

Har lest at flere har montert folie fra ymse tilbydere/butikker på kanaler, hjulbuer osv. Er det noen som har lyst å dele sin erfaring med oss her? Tenkte først og fremst DIY-varianter som ikke koster alt for mye, ikke sette bort til proff.

Lucaria

Jeg kjøpte PPF fra Begood til instegsterskeler og selve svarte listen som sitter framme.

Det virker veldig bra, kan ta litt tid for å få bort bobler osv og trenger litt lys men er ganske greit å jobbe med. Ble ikke helt som fra en proff men greit nok at man ikke ser den under normale omstendigheter till tross for noen mikrobobler.

Den folien på selve svarta listen ble bra, men den blir helt blank så utseendet blir veldig annerledes, og man ser ikke at det står "model y" det ble liksom borte i alt det blanke. Denne var enda vanskligre å få på men som sagt det synes ikke alikevel fordi da trenger området vare helt rent, vasket, i perfekt lys og veldig nerme så jeg mener absolutt dette er verdt det.

Så oppsummert - ser man nerme så er det noen små bobler osv, men i vanlig bruk er det umulig å se noen feil, og for det meste ser man ikke at det er folie en gang.

Klykken

Burde foliere dørkarmen bak, der pakningene på bakdørene møter lakk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Takk for innspill, hva med kanaler og hjulbuer? Ser noen har brukt Biltema-folie med hell.

Stig-Arne

Handlet ferdigkuttet folie fra Gytisautek
Montert på bakfanger og innsteg på alle 4 dørene. Bakfangeren dekker kanten, slik at den skåner området som kan bli skadet ved inn og utlasting.
Folien er ganske grei å montere, monteres vått, og kan lett justeres på, og vises knapt når den er montert.
Skal være selvhelvbredende ved å varme den.

Ellere er jo hjulbuer bak allerede foliert fra Tesla.

Grenadier

Har montert folie (Gytistek Auto) rundt håndtak, lasteterskel ved bagasjerom og dørterskeler. Var enkelt å få fint og uten bobler.

Kjøpte deretter folie til panser (ca nederste 1/4 av panser), men det var ganske krevende å få pent. Ble noen bobler i avslutning panser, og vanskelig å få folie til å feste seg under panser (tror kanskje lurt å ikke spraye med såpevann på undersiden). Men ble ok, og man må ganske nærme for å se mikrobobler. Beskytter uansett mot steinsprut samt mot riper når man lukker Frunk.

Klykken

Hvilken såpe brukte du i vannet? Hvis denne såpa ikke er helt borte kan du få permanente flekker bak folien.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Ingen som monterer noe på kanalene på sidene og foran bakre hjulbuer der bilen blir sandblåst?

Lucaria

Kanalene er jo av plastic så kanske ikke helt lette å feste folie på, og jeg føler de er mindre utsatt da det er enkelt å "plastfornye" i motsetting til lakkskader.

Foran bakre hjulbuer sitter det som sagt PPF fra levering så du må vise hvilke områder du mener utover det.

Grenadier

Sitat fra: petersv på fredag 04. november 2022, klokken 09:51
Ingen som monterer noe på kanalene på sidene og foran bakre hjulbuer der bilen blir sandblåst?

Brukte vanlig zalo, og med blandeforhold som oppgitt med produktet. Ingen flekker så langt i hvert fall.

Lucaria

Her er mine insteg der jeg ikke vasket bilen på en stund.

Hvis du zoomer in så ser du små bobler og imperfekte steder. men i normal bruk er det nok kun jeg som tenker på det. Veldig fornøyd med disse fra Begood selvom de er dyre.

1 pakke med innsteg fram og bak. 1 pakke med beskyttelse av de svarte tersklene.

petersv

Er det ingen som har lagt folie på hjulbuer og kanaler? Er det unødvendig?

Handyman

Sitat fra: petersv på tirsdag 08. november 2022, klokken 13:21
Er det ingen som har lagt folie på hjulbuer og kanaler? Er det unødvendig?
Tenker du på de sorte plastdekslene? Tror det er liten nytte og vanskelig å få ting til å henge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA