Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMX Tips og triks

Startet av Elbilforum admin, torsdag 03. november 2022, klokken 13:10

« forrige - neste »

Elbilforum admin

Dette underforumet har ingen tråd om tips og triks vedrørende TMX.

Er der noen som kan tenke seg å starte en slik tråd og holde litt i den?

Som en start så fant jeg denne: 
https://www.youtube.com/watch?v=HMkhlhsKJdg

Moderator

chakili

Enig med deg, kunne vært kjekt å ha...

Tips hvordan mann løser problemet med panseret/frunk.
På min nye (brukt TMX) låsen fungerer/reagerer ikke og første som jeg kommer til å prøve er dette her :)

https://www.youtube.com/watch?v=vw9Itlo2Aao

Bidda

Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

Bidda

Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

Bidda

Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

Bidda

Skifte HEPA-filter. Bemerk at Tesla selger med plastramma, ca 3400kr, løse uoriginale  rundt 1500kr:
https://youtu.be/1FQsCkORWQ8?si=78OtOz0ZN-i7zmBO
Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

Bidda

#6
Tips til sjekk ved kjøp av brukt X, registrerte gjentagende hendelser på FB sida over mange år:
(få tidligere eier til å ta ut all historikk hos Tesla, ny eier får ikke ut dette uten mye styr)

Tesla X 2016-17-18 er rimelig like. -19. og -20 er forbedret. Km betyr mindre om historikken viser at viktige punkter er utbedret. Eu/PKK godkjent nylig og MCU2 er pluss. Skrur du selv er bilen overkommelig, deler ikke så dyre (rimeligere enn Audi/BMW/MB) og alternativer finnes. Alle store og tunge biler koster å vedlikeholde uansett merke. Har du satt av 60-100'kr er det tut og kjør, knall familiebil, elsket av småbarnsfamilier pga. bakdørene og god plass. Merk at de som ikke har utfordringer med X'n , ikke skriver noe.

Leser du innlegg på FB'siden noen år bakover, finner du ut at "normale" feil før 200-250'km er:
-Jordingspunkter, gir feil på lys og feil som gjør at bilen ikke vil "starte"
-12V batteri. holder 5-8 år, kan byttes selv (husk riktig polstørrelse)
-Drivaksler, vibrering, kjørestil på eier avgjør mye
-Styreledd og tannstang, ofte i-shaft ledd ned mot tannstang tørker ut, kan smøres. Tannstang utslitt ved mye stilleståenderatting på fastunderlag, Tesla selger ikke indre ledd, andre gjør det, ledd ofte 2'er feil på EU
-Øvre og nedre bærearmer foran og bak, særlig bak nede høyre og øvre foran (knirk)
-AC lekkasje særlig bakre (6/7seter), rør ved batteri H side sprekker
-Luftfjæring/kompressor, fukt i systemet eller utslitte tettinger etter mange km (NAF: bør holde 150'km)
-Dyre dekk, skjevslitasje ofte 4-hjulskontroll, gjelder alle store tunge biler
-3 og 4 veis ventiler kjøling batteri, lekkasje, hender også pumpe
-Varme kupe (PTC) og sikring, viktig å bytte filtre for luft
-Sittepute førerstol sprekker, mulig å bytte bare puta
-Dørmotorer og ledningsnett foran, fukt i motorkontakt = katapultdør, kan forebygges
-Vindusviskermotor og vindusheis er ikke registrert veldig ofte
-Lekkasje bakre dører, ellers lite feil på bakdører, noen motorer og sensorer
-Spoiler med bremselys, korrosjon under, 2'er feil PKK på lys om defekt
-Panser underside front, lakkblemmer/korrosjon, gjelder 16-17, lite på dører
-Ryggekamera, fukt i kamera, forstyrrer også MCU (datamaskinen), går i sort
-Ledningsnett i ratt og trykknapper, forsiktig bruk gjelder/lette trykk
-Skjevslitte bremseklosser foran, bremseservice nødvendig pga lite brukt
-Parkbrems bak setter seg (-16 og noen -17) egne klippere, korrosjon
-Ladeluke, sensorfeil, mer sjelden er at ombordlader feiler
-Fukt i baklys, dråper innenfor glasset, gjelder mange andre bilmerker også
-Grøftelys, innstillingsskue sitter fast, 2'er feil på PKK, kan fikses uten å bytte lykt
...det er vel de største feil/kostnader 
Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

Bidda

Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

Bidda

Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

Bidda

Her er film av hvordan jeg byttet ladeporten (døra):

https://youtu.be/9wnltQ6aNI0
Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bidda på torsdag 06. mars 2025, klokken 10:39Her er film av hvordan jeg byttet ladeporten (døra):

https://youtu.be/9wnltQ6aNI0
Herlig jobba  :+1: tenk om alle dokumentert sin DIY med videos like bra som deg. Så tusen takk for det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA