Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: MinID på fredag 28. april 2023, klokken 08:22RJK

Som du ser over, så avhenger ikke oppdateringen at du har tatt 2.4. De kan gå rett på 3.2, mulig med batteribytte samtidig for de som er på 2.3. Dette kommer til å ta tid, når over 20000 biler må inn for oppdatering.
Nå er det registrert 66579 biler innenfor VW, Audi, Skoda og Cupra som ID-søsken, da uten ID.Buzz da jeg tipper de har 3.0 eller nyere. Man kan sikkert trekke fra alle som er utlevert i år, men vet ikke hvor langt tilbake man kan utelukke biler fra å måtte inn. Men om 50 % må inn, så er vi langt over 20 000 biler.
[/quote]

Forholdt meg til vw merke.

Biler som må inn er vel produsert fra før des 2021 (ca).
[/quote]
Det første poenget, er hvem som eventuelt burde kunne ha tatt dette OTA fremfor på verksted, og da er jo det essensielt at batteriet er byttet og bilen allerede er på minst 2,4 SW.

Det andre poenget er at det fremdeles er de samme forhandlerne (mer eller mindre) som skal oppdatere bilene fra de andre merkene under VW AG-paraplyen. Det gir jo et langt større trykk enn om de hadde kunne nøyd seg med VW-variantene.

Men, absolutt fint for de som ikke har fått 2.4 eller nyere, at det holder med ett verkstedbesøk. Men dette blir uansett et h...etes trykk på de aktuelle verkstedene, og derved lengre ventetid for svært mange.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

atrus

At vw ikke pusher ut bug-fix og sikkerhetsoppdateringer i samme tempo som microsoft, er i grunnen betryggende. Men dette grenser mot skandale og villedende markedsføring. Pussig hvor fraværende elbilforeningen, elbil 24, TU og Motor har vært i denne saken. Brukerforum som dette og FB «koker» av frustrerte folk. Men vw får omtrent ikke offentlig søkelys på seg knyttet til denne inkompetansen.

RJK

Sitat fra: atrus på fredag 28. april 2023, klokken 19:41At vw ikke pusher ut bug-fix og sikkerhetsoppdateringer i samme tempo som microsoft, er i grunnen betryggende. Men dette grenser mot skandale og villedende markedsføring. Pussig hvor fraværende elbilforeningen, elbil 24, TU og Motor har vært i denne saken. Brukerforum som dette og FB «koker» av frustrerte folk. Men vw får omtrent ikke offentlig søkelys på seg knyttet til denne inkompetansen.
Føler at Møllergruppen og VW AG er så store, at det sitter veldig langt inne å komme med kraftig kritikk mot de. Som at det ligger en innebygd frykt for konsekvensene.

Skal ikke si at pressen og myndighetene er "kjøpt og betalt" eller "kneblet", men virker som det sitter i beinmargen at man ikke tråkker kjempen for hardt på tærne, av frykt for hvordan dette slår tilbake.

Ja, man kan kritisere de i enkeltsaker, men ikke like mye ellers. #Dieselgate var på et annet nivå, for da ble de "smekket på hendene" av noen som var enda større maktmessig, og det var lov å delvis hive seg på bølgen. Men selv der fikk de noe dempet kritikk.

Jeg "banner nok litt i kjerka" ved å skrive dette i en VW-tråd, men tipper det er så mange eiere som føler det litt på samme måte. Og gjerne så at både pressen og motororganisasjonene gikk høyere ut.

Poenget er jo ikke å smerte VW, i like stor grad som det er å få gehør for et veldig forståelig krav om å få en løsning på hoveddelen av de SW-problemene man sliter med. Det er jo målet som må være i fokus.
Bosted Oslo

Otkristo

VW/Møller hadde tjent på å være mer ydmyke i sin tilnærming til smartbil. Gikk knallhardt ut og annonserte Teslakillere på rekke og rad. Software og stabil app var det minste problemet.
Mange liker ikke sammenligningen med Nokia, men den blir dessverre mer lik for hvert år som går.
Nokia var for stor til å feile. Smartmobil og software var ikke noe problem.
Når Møller i tillegg flår sine kunder på service gjennom å fortsette sitt  serviceregime ala fossile biler.
Sorry, nok er nok.
7000kr i service for en elbil som har kjørt 30.000km. Utrolig!

daktari

Det er jo irriterende at det har tatt så lang tid, men bilen har jo fungert veldig greit uten 3.2, for meg nå i 2 år.
Det har ikke vært store nok bugs eller mangler til at jeg har tatt bryderiet med å klage.

Gleder meg til
-batteriprosent i lille display
-estimert SOC ved ankomst
Resten er nyttig?

(Verre med Teslaen som ikke fikk de kjøpte automatiske fjernlys og vindusviskere før etter 1/2 og 1 år... og FSD fortsatt ikke levert)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

VW satser, og vokser på EV, så akkurat Nokia kortet vitner om manglende forståelse for caset.
At VW har markedsført seg som Tesla-killer har jeg ikke fått med meg, men det har vært sunt og bra med konkurranse. Trenger ikke ta livet av Tesla for å levere gode biler heldigvis.
Jeg er glad for at en nå har mer å velge mellom. Det var det ikke i 2013 når Model S var eneste gode alternativ for oss :)

Men savner fortsatt prosent i dash uten å måtte åpne en meny, og kanskje SOC på destinasjon i navi. Ellers fungerer bilen like bra hele året, hver dag. En del utfordringer fra Tesla-eierskapet som forsvant når en kom til en mer erfaren produsent.
OTA har de ikke kontroll på, men OTA kjenner jeg godt til at er tveegget fra Tesla, så det er litt blandede følelser der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Otkristo

VW vokser akkurat nok for å tilfredstille Eu sine krav til gjennomsnittlig utslipp av sin 99% fossile bilflåte.
Ikke akkurat satsning og vekst,
Men bra du er fornøydDu kan ikke vise dette vedlegget.

Otkristo

Sitat fra: daktari på fredag 28. april 2023, klokken 22:41Det er jo irriterende at det har tatt så lang tid, men bilen har jo fungert veldig greit uten 3.2, for meg nå i 2 år.
Det har ikke vært store nok bugs eller mangler til at jeg har tatt bryderiet med å klage.

Gleder meg til
Resten er nyttig?

(Verre med Teslaen som ikke fikk de kjøpte automatiske fjernlys og vindusviskere før etter 1/2 og 1 år... og FSD fortsatt ikke levert)
Små gleder

IvarAndreas

Sitat fra: Otkristo på fredag 28. april 2023, klokken 22:32Sorry, nok er nok.
Her er det noe jeg ikke skjønner.. Hvordan kan en bil med ED6.... være registrert i juni 21 når vår med registreringsnummer ED3.... er registrert i november 21?

RJK

Sitat fra: IvarAndreas på fredag 28. april 2023, klokken 23:45
Her er det noe jeg ikke skjønner.. Hvordan kan en bil med ED6.... være registrert i juni 21 når vår med registreringsnummer ED3.... er registrert i november 21?
Tipper det rett og slett skyldes at forskjellige forhandlere som sitter med x antall skilt i en serie, men som ikke selger så mange biler som den andre. Da kan slike krumspring skje.

Ifølge elbilstatistikk.no er det fremdeles 842 ledige skilt i EL-serien, 400 i EK-serien f.eks. Se øverst i vinduet for ubenyttede skilt i de andre seriene.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Otkristo på fredag 28. april 2023, klokken 23:24VW vokser akkurat nok for å tilfredstille Eu sine krav til gjennomsnittlig utslipp av sin 99% fossile bilflåte.
Vel vel...de tre TTT gjelder også her....ting tar tid...jeg mener VW nå er langt mer fremme i skoa enn for noen år siden....VW er tydelig på sin nye strategi om å gå «all in» på elbiler og det er veldig bra.

Men VW må også som alle andre «tenke butikk» og da blir det gjerne slik at det tar mer tid.

Resten av verden skriker jo ikke akkurat etter elbiler om dagen.... Der er det fortsatt dessverre fossil biler som er dominerende.... Slik er det bare....trist men sant...så VW skal ha all ære for å produsere mange elbiler...så tommel opp til VW fra meg.

hav4rd

Sitat fra: IvarAndreas på fredag 28. april 2023, klokken 23:45
Bilen er bruktimportert. Registrert første gang i Norge i mars 2022.
ID.4 GTX (2022)

daktari

Sitat fra: Otkristo på fredag 28. april 2023, klokken 23:27
Sitat fra: daktari på fredag 28. april 2023, klokken 22:41Det er jo irriterende at det har tatt så lang tid, men bilen har jo fungert veldig greit uten 3.2, for meg nå i 2 år.

Gleder meg til
Resten er nyttig?

Små gleder
Stor glede da bilen ble mottatt.
Små gleder med oppdateringer, for den var nær perf fra starten.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Otkristo på fredag 28. april 2023, klokken 23:24VW vokser akkurat nok for å tilfredstille Eu sine krav til gjennomsnittlig utslipp av sin 99% fossile bilflåte.
Men bra du er fornøydDu kan ikke vise dette vedlegget.
Grafen viser det motsatte av det du forsøker å kommunisere.
VW solgte globalt i Q4 22, med massiv delemangel, halvparten av bilene Tesla solgte Q1 21. Tesla passerte 100k tidlig 2020 eller sent 2019.
Ergo VW ligger bare et par-tre år etter Tesla.
Videre bør man se på konsern og ikke merke, dvs. Skoda, Audi, VW og Seat/Cupra under VAG.

Men kan jeg foreslå at du tar anti-VW-kampanjen din i en annen tråd?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA