ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.

Startet av biggern, onsdag 02. november 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: MinID på torsdag 27. april 2023, klokken 15:22
Sitat fra: kvakke på torsdag 27. april 2023, klokken 14:59Gjelder egentlig ID3 i mitt tilfelle, men er sikkert samme over hele linja:
Bilen min med 2.4 SW står hos møller nå etter å ha fått byttet dekk, så når jeg så informasjonen om at verksted må fikse oppgradering til 3.2 mailet jeg og spurte om de kunne fikse det mens den allikevel sto der og ventet på at jeg skulle hente den i morgen.

Men det kunne de ikke. I Norge vil det foregå på samme måte som med 2.4 at verksted kaller inn til oppgradering. Dette kunne visst ta litt tid siden de ikke var ferdige med 2.4 og batteribytte enda.

Oppdateringen tar forøvrig ca 8.5t.

Som du ser over, så avhenger ikke oppdateringen at du har tatt 2.4. De kan gå rett på 3.2, mulig med batteribytte samtidig for de som er på 2.3. Dette kommer til å ta tid, når over 20000 biler må inn for oppdatering.
Nå er det registrert 66579 biler innenfor VW, Audi, Skoda og Cupra som ID-søsken, da uten ID.Buzz da jeg tipper de har 3.0 eller nyere. Man kan sikkert trekke fra alle som er utlevert i år, men vet ikke hvor langt tilbake man kan utelukke biler fra å måtte inn. Men om 50 % må inn, så er vi langt over 20 000 biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

IvarAndreas

Så da betyr "flash to the ID. Software 3.0 during a workshop visit." at 3.0 er installert OTA? Skjønner ikke helt referansen til workshop visit i denne sammenhengen hvis det faktisk menes OTA.

daktari

Da denne bulletinen skal ligge i erWin så bør verkstedet kjenne til det. Veldig  mange av oss fikk 2.4 uten innkalling når andre problemer ble fikset. Så kjøper ikke at "må vente på innkalling".

Det er 97GY, 2069865/1
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Mike A.

Tok screenshot fra vw uk, men usikker på hvordan jeg poster bilder. Men teksten var i alle fall:

I have received the new 12 volt battery and the ID. software 2.4 update, how do I receive my update to ID. software 3.0?

After analysing the technical circumstances and the general feedback from our customers a decision has been made to carry out the update to ID. software 3.0 in the workshop. At the same time, your car will be updated to ID. software 3.2 to ensure you have the latest software available.

gte-bjørn

Jeg mener å ha sett at 3.2 skal vise kilometerteller på den lille skjermen bak rattet. Det er noe jeg har savnet, bl.a. fordi det ikke er mulig å se km-teller samtidig med å vise kart på hovedskjermen. Så da er det bare å håpe man får time før bilferien begynner i juli.... Dessverre er det visst fortsatt kun hele km, ikke tideler.

Jeg antar ID.3 og ID.4 er i samme "pott" for tildeling av time. Jeg har ID.3 men det meste av diskusjon her skjer på ID.4-forumet.

daktari

På det verkstedene her i byen er det rundt 4-6 uker ventetid, så bare å booke time ville jeg tenkt.

Utfra det som står på tysk tolker jeg som at oppdaterte 3.0-biler også inngår i denne, men det ligger nok koblet til bilen i erWin om den skal ha den eller ikke.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

magfred

Sitat fra: IvarAndreas på torsdag 27. april 2023, klokken 16:19Så da betyr "flash to the ID. Software 3.0 during a workshop visit." at 3.0 er installert OTA? Skjønner ikke helt referansen til workshop visit i denne sammenhengen hvis det faktisk menes OTA.
Det er vel slik at OTA 3.0 aldri egentlig kom i gang, og de som har den nå er de som enten ble med i "beta-testen"  via ID Drivers Club ved å sende e-post med "I want OTA 3.0", eller de som av ymse grunner klaget på feil etter oppgradering til 2.4 og dermed fikk installert 3.0 hos forhandler. Utover disse tror jeg ikke det har vært noe generell utrulling av 3.0 OTA. Siden de starter med å skrive at det gjelder alle biler som forlot fabrikken med en versjon som var lavere enn 3.0, er det vel rimelig å anta at alle disse må inn, OTA eller ei (men jeg kan ta feil).

VW har jo uansett ikke vært kjent for presis kommunikasjon rundt ID-bilene de siste par årene...
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

hELgenen

Om oppdateringen tar 8.5 timer og det i dag allerede er uker med kø på verkstedene..hvordan i alle dager skal VW klare å håndtere dette?
I praksis blir det jo 2 dager verkstedbesøk mot normalt 2-3 timer service. De vil jo gi 2-4 ganger så lang omløpshastighet på verkstedene enn normalen så lenge dette vedvarer..og det er jo noen tusen biler ID 3 og 4 der ute som skal gjennom dette.

MinID

RJK

Som du ser over, så avhenger ikke oppdateringen at du har tatt 2.4. De kan gå rett på 3.2, mulig med batteribytte samtidig for de som er på 2.3. Dette kommer til å ta tid, når over 20000 biler må inn for oppdatering.
[/quote]
Nå er det registrert 66579 biler innenfor VW, Audi, Skoda og Cupra som ID-søsken, da uten ID.Buzz da jeg tipper de har 3.0 eller nyere. Man kan sikkert trekke fra alle som er utlevert i år, men vet ikke hvor langt tilbake man kan utelukke biler fra å måtte inn. Men om 50 % må inn, så er vi langt over 20 000 biler.
[/quote]

Forholdt meg til vw merke.

Biler som må inn er vel produsert fra før des 2021 (ca).
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Går jo an å håpe at en tekniker kan starte bil 1 kl 08, så bil 2 kl 09 etc og dermed dra unna 8 biler på en arbeidsdag. Skift 2 avslutter oppdateringene.

Alt.2 er at de tar dem fortløpende når de skal på service, det er nå bølgen starter med IDer som er 2 år gamle.

daktari

ID.drivers club melder akkurat nå at man må vente på forespørsel fra forhandler, ikke kontakte. (Er det noen som fikk brev om 2.4 fra forhandler?)

Biler som har 3.0 skal oppdateres, men de sier ikke hvordan (verksted/ota?). De vil prioritere de med 2.x først.

Dermed ble de heldige 3.0-testerne halvveis kastet under bussen - på den annen side har de allerede hatt 3.0 en god stund.

hELgenen

Synd man ikke kommer til 4.0

https://www.youtube.com/watch?v=4ZtjOmr4B5c

Det er vel en del endringer på HW siden som gjør at dagens biler stopper på 3.2......

daktari

Nå ble vel nettopp appen oppdatert for v3.5 så noe kommer nok.
Og ID7 har større skjerm, så da kan de putte på en rad på toppen og en kolonne på siden, uten at de ble voldsomt mer intuitivt.

En "forvarm batteri"-knapp bør komme på våre snart også. Bra at VW har anerkjent behovet og faktisk laget det.

Otkristo

Sitat fra: daktari på fredag 28. april 2023, klokken 09:20ID.drivers club melder akkurat nå at man må vente på forespørsel fra forhandler, ikke kontakte. (Er det noen som fikk brev om 2.4 fra forhandler?)

Biler som har 3.0 skal oppdateres, men de sier ikke hvordan (verksted/ota?). De vil prioritere de med 2.x først.

Dermed ble de heldige 3.0-testerne halvveis kastet under bussen - på den annen side har de allerede hatt 3.0 en god stund.
Never ending story😂
Håper alle skjønner at det ikke er siste gang OTA skjer hos VW forhandler.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA