Hovedmeny

batteri status id4

Startet av Kjell Salvigsen, søndag 30. oktober 2022, klokken 11:59

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

takk til alle som har kommet med innspill, setter pris på det! Mye nyttig informasjon, men håper på enda mer håndfast. Kommer som sagt til å bestille test hos verksted også for å forhåpentligvis komme frem til nøyaktig status.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Øyvind.h

For å beregne kapasitet har jeg stort sett alltid brukt samme teknikk.
Lade til 100% rett før langtur, kjøre sammenhengende og få batteriprosent så lav som mulig og deretter gange forbruk med kjørt distanse. Fortrinnsvis med moderat forbruk da høyt forbruk vil medføre mer varmetap som kan tenkes å ikke fullt ut vises i bilens forbrukstall.
På denne måten måler jeg hvor mye energi jeg får ut av batteriet, som er det viktigste for meg. Da har jeg stort sett fått forståelig og tilsynelatende riktig resultat for alle bilene jeg har eid.

Avvik mot en kontrollert verksteds/laboratorietest vil være;
- Eventuelle stopp på veien som kan medføre forbruk som ikke regnes med i bilens oppgitte forbruk
- Høyt forbruk på turen kan gi varmetap som ikke blir med i tallene.
- Batteritemperatur - du får vesentlig mer ut av batteriet om batteriet holder +20 enn -20. Snakker nok fort noen kWh differanse. Det finnes sikkert tabeller for dette om en vet konkret kjemi. Dermed blir tallene best egnet for sammenligning mot fabrikktall i god sommervarme. Batteritemp kan for øvrig fint være noe annet enn utetemp. Eksempelvis på våren hvor det er kaldt på natta og batteriet er kaldt, før en kjører på langtur i 15-20+ hvor batteriet reelt sett kanskje holder +10 når en starter....

Sist jeg målte ID4`en på vei opp til hytta startet jeg med 99% og kom frem med 25%. Det var forholdsvis kjølig og vi hadde to stopp på veien. Forbruk x distanse resulterte i utnyttbar kapasitet på rundt 71kWh. Avvik mot fabrikktall tipper jeg skyldes temperatur, noe høyt forbruk samt to stopp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. oktober 2022, klokken 15:35
For å beregne kapasitet har jeg stort sett alltid brukt samme teknikk.
Lade til 100% rett før langtur, kjøre sammenhengende og få batteriprosent så lav som mulig og deretter gange forbruk med kjørt distanse. Fortrinnsvis med moderat forbruk da høyt forbruk vil medføre mer varmetap som kan tenkes å ikke fullt ut vises i bilens forbrukstall.
På denne måten måler jeg hvor mye energi jeg får ut av batteriet, som er det viktigste for meg. Da har jeg stort sett fått forståelig og tilsynelatende riktig resultat for alle bilene jeg har eid.

Avvik mot en kontrollert verksteds/laboratorietest vil være;
- Eventuelle stopp på veien som kan medføre forbruk som ikke regnes med i bilens oppgitte forbruk
- Høyt forbruk på turen kan gi varmetap som ikke blir med i tallene.
- Batteritemperatur - du får vesentlig mer ut av batteriet om batteriet holder +20 enn -20. Snakker nok fort noen kWh differanse. Det finnes sikkert tabeller for dette om en vet konkret kjemi. Dermed blir tallene best egnet for sammenligning mot fabrikktall i god sommervarme. Batteritemp kan for øvrig fint være noe annet enn utetemp. Eksempelvis på våren hvor det er kaldt på natta og batteriet er kaldt, før en kjører på langtur i 15-20+ hvor batteriet reelt sett kanskje holder +10 når en starter....

Sist jeg målte ID4`en på vei opp til hytta startet jeg med 99% og kom frem med 25%. Det var forholdsvis kjølig og vi hadde to stopp på veien. Forbruk x distanse resulterte i utnyttbar kapasitet på rundt 71kWh. Avvik mot fabrikktall tipper jeg skyldes temperatur, noe høyt forbruk samt to stopp.

Takk for utfyllende og informativt svar!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA