Hovedmeny

Forventet prisutvikling brukte TM3?

Startet av Gullars, lørdag 29. oktober 2022, klokken 08:40

« forrige - neste »

Gullars

Jeg kan ikke skjønne annet enn at prisen på en brukt TM3 skal ned:

• Tesla har vel akkurat satt ned prisen på TM3 i Kina. Skjer det samme her?
  • Vi har hatt en absurd kjøpefest de siste par årene. Ting roer seg nå pga. generell metning, økte renter og økte strømpriser.
  • Økningen av nyere brukte TM3 på Finn er markant.
  • Flere har handlet på spekulasjon og noen må selge.

Vil vi komme til å se nyere (<12 mnd) TM3 ned mot 300-350k?

heiho

Skal nok ned, ja.

Renta går vel opp med 0,50 til uka også.

filtvet

Noen som har erfaring med å selge bil som har heftelser/restlån?

Blir det krise er det nok like greit å selge.

snakkesalig

Sitat fra: filtvet på mandag 31. oktober 2022, klokken 12:03
Noen som har erfaring med å selge bil som har heftelser/restlån?
Ja. Hva lurer du på?

filtvet

Mest hvordan det kan løses praktisk. Innfrielse av lån etc. Kan ny eier betale endel til banken + resten til meg? Eller så får vi evt bruke rammelån en kort stund....

MyMuffin

Sitat fra: filtvet på mandag 31. oktober 2022, klokken 13:12
Mest hvordan det kan løses praktisk. Innfrielse av lån etc. Kan ny eier betale endel til banken + resten til meg? Eller så får vi evt bruke rammelån en kort stund....

Yep, er som regel slik det løses. Kjøper betaler inn direkte på lånet (du ber om en bekreftelse fra banken om nøyaktig restgjeld på innfrielsesdato) så resten direkte til deg.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

snakkesalig

Men har du mulighet til å innfri lånet før du annonserer (f.eks ved bruk av rammelån som du nevner) er det utvilsomt det beste.
Det finnes dessverre flere som er allergiske mot å kjøpe bil med heftelser. Skyldes nok uvitenhet vil jeg tro (godt hjulpet av media som også til tider ser ut til å være uvitende om temaet).

Handyman

Bilen kan annonseres uten heftelser, men med info om at dagenes heftelse vil bli innfridd før overtakelse.
Da vil de som undersøker heftelser bli betrygget, og du trenger ikke belaste rammelånet før du har en kjøper.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

snakkesalig

Joda. Men jeg er usikker på om de som er allergiske mot heftelser blir betrygget av en tekst som sier "joda, bilen har heftelser, men jeg lover å slette de før jeg selger altså". Har du mulighet så vil jeg absolutt anbefale å innfri før annonsen legges ut. Men har du ikke mulighet så er selvsagt en tekst som Handyman skisserer bedre enn å ikke nevne det i det hele tatt. Mener jeg da.

syklisten

Sitat fra: snakkesalig på mandag 31. oktober 2022, klokken 14:09
Joda. Men jeg er usikker på om de som er allergiske mot heftelser blir betrygget av en tekst som sier "joda, bilen har heftelser, men jeg lover å slette de før jeg selger altså".

Det er vanligvis nok biler på bruktmarkedet uansett. Er det heftelser så vil kjøper bare styre interessen mot en annen bil. Eventuelt i tillegg tenke noe i baner "har de ikke betalt ned bilen før de selger den så har de kanskje ikke betalt for servicer og nødvendig vedlikehold underveis heller".
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

filtvet

Sliter litt med å velge. Vi har en Santa fe diesel som er nedbetalt og i god stand. Den bruker vel 0,7l pr mil.

Selger vi tesla 3 får vi nok et overskudd og blir kvitt all bilgjeld, men litt dyrere bruk. Samtidig føles det idotisk å sitte med et stort billån fremover.

OlaM

Sitat fra: snakkesalig på mandag 31. oktober 2022, klokken 13:47
Skyldes nok uvitenhet vil jeg tro (godt hjulpet av media som også til tider ser ut til å være uvitende om temaet).

Det er plenty av snuskete selgere som stikker av med pengene uten å betale resten av lånet. Jeg ville ikke vurdert en bil med heftelser der selger skulle ha hele beløpet. Jeg har jo retten på min side og det finnes masse innretninger for å løse det i etterkant, men jeg orker ikke tanken på å bruke et eneste minutt på å rydde opp i sånne fantestreker.

Og hvis selger gjør seg vanskelig, hva mer er galt med bilen?

e: men bare for å presisere, det at det er heftelser er null problem i seg selv.
'21 3LR

jlan

Jeg kjøpte en bil med heftelser privat for noen år siden. Da betalte jeg direkte til banken hvor selger hadde lån.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

Vi gjorde en liten blemme forrige gang vi solgte bil med lån. Har solgt en bil før med lån og da overførte kjøper alle pengene til banken, så gjorde banken opp og overførte resten til gamle eier.

Dette går ikke lenger pga. hvitvasksingsloven og kun restlånet må betales inn til banken, ellers går pengene som er for mye tilbake til kjøper.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Torjus

Jeg skal selge en blå 2019 Model 3 neste uke med 29k km.
Bilen har 19" sommer og 18" vinter, anbefales det å bytte over til vinterdekk før salg eller er det best å selge med sommerdekk?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA