Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf på Lille

Startet av Truls Gulowsen, mandag 29. oktober 2012, klokken 12:22

« forrige - neste »

Truls Gulowsen

Jeg kan ikke forstå at verken Nissan eller Leaf-brukere (eller andre som er stolte over at norske elbiler går på fornybar kraft) kan akseptere at Nissan inngår avtale med atomkraft-giganten Fortum (http://www.fortum.com/en/energy-production/nuclear-power/pages/default.aspx) om hurtigladere

Pressemelding om den skuffende avtalen med Fortum, som bør avsluttes, ligger her: http://grønnbil.no/nyheter/fortum-og-nissan-samarbeider-om-50-hurtigladestasjoner-i-norden-article285-239.html

Infrastruktur for lading er et godt tiltak, men elbiler er kun miljøvennlige dersom de benytter fornybar energi. Lading av Leaf på Fortums atomkraft underminerer etter min mening det meste som betyr noe i elbilsatsingen.

Nissan og Leafbrukere: Det er ingen skam å snu. Kast ut Fortums atomkraft! http://www.facebook.com/NissanNorge

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Truls Gulowsen

Vel, Fortum har kullkraftverk også, selv om det er atom de er størst på
http://www.fortum.com/en/energy-production/condensing-power/pages/default.aspx

Elbilsamfunnet kan vel ikke tillate samarbeid med slike?

Bent

Fornybar og fornybar; vi kommer vel neppe til å gå tom for hverken uran eller plutonium med det aller første. Og før eller siden er det slutt på sola også. :P
Tesla Roadster, 25Mm

leafster

Da slipper jeg kanskje å stå i kø bak deg på ladeplassen? Alle som ønsker å sette opp hurtigladere får grønt lys av meg. Til og med bensinstasjoner (les: oljeselskaper) :-o

BE

#5
Jeg syns atomkraft er strålende. Gjort korrekt er det den eneste skikkelige kraftkilden som er tilgjengelig i dag, verdens kraftbehov er for store til å tro at produksjonen kan erstattes med sol, vann og vind i nær fremtid.

Om ikke så alt for lenge vil vi nok ha Thoriumkraftverk i kommersiell drift, og da vil atomkraften virkelig begynne å bli interessant. Det at Norge tilfeldigvis har verdens 3'dje største forekomst av Thorium er ei heller feil.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

Sitat fra: BE på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:15
Jeg syns atomkraft er strålende. Gjort korrekt er det den eneste skikkelige kraftkilden som er tilgjengelig i dag, verdens kraftbehov er for store til å tro at produksjonen kan erstattes med sol, vann og vind i nær fremtid.

Om ikke så alt for lenge vil vi nok ha Thoriumkraftverk i kommersiell drift, og da vil atomkraften virkelig begynne å bli interessant. Det at Norge tilfeldigvis har verdens 3'dje største forekomst av Thorium er ei heller feil.
Ja, hvis man bare bygger dem i naturkatastrofesikre områder så. Norge er vel ganske trygt sånn sett? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:56
Sitat fra: BE på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:15
Jeg syns atomkraft er strålende. Gjort korrekt er det den eneste skikkelige kraftkilden som er tilgjengelig i dag, verdens kraftbehov er for store til å tro at produksjonen kan erstattes med sol, vann og vind i nær fremtid.

Om ikke så alt for lenge vil vi nok ha Thoriumkraftverk i kommersiell drift, og da vil atomkraften virkelig begynne å bli interessant. Det at Norge tilfeldigvis har verdens 3'dje største forekomst av Thorium er ei heller feil.
Ja, hvis man bare bygger dem i naturkatastrofesikre områder så. Norge er vel ganske trygt sånn sett? ;)

Vi har liten tradisjon for naturkatastrofer, ja. Det eneste er vel kraftig vind, men det skulle det være forholdsvis enkelt å sikre seg mot, i motsetning til katastrofer a'la det Japan ble utsatt for. Her er forøvrig en interessant snutt om Thorium: http://www.ted.com/talks/kirk_sorensen_thorium_an_alternative_nuclear_fuel.html
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:56
Sitat fra: BE på torsdag 11. oktober 2012, klokken 23:15
Jeg syns atomkraft er strålende. Gjort korrekt er det den eneste skikkelige kraftkilden som er tilgjengelig i dag, verdens kraftbehov er for store til å tro at produksjonen kan erstattes med sol, vann og vind i nær fremtid.

Om ikke så alt for lenge vil vi nok ha Thoriumkraftverk i kommersiell drift, og da vil atomkraften virkelig begynne å bli interessant. Det at Norge tilfeldigvis har verdens 3'dje største forekomst av Thorium er ei heller feil.
Ja, hvis man bare bygger dem i naturkatastrofesikre områder så. Norge er vel ganske trygt sånn sett? ;)

Jepp. Men det er kanskje ikke så aktuelt siden vi er relativt godt utstyrt med vannkraft?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

#9
Vår nye eksportressurs når oljeproduksjonen stagnerer? Helst strømmen fra thoriumkraftverkene, ikke råvaren thorium.

Grunnen til at vi klarer oss godt med vannkraft er vel helst det at vi er en miniputt-nasjon med bare 5 millioner innbyggere, altså på størrelse med en forstad til de virkelig store byene.

I mitt hode er det å si nei til atomkraft like lite gjennomtenkt som de å si nei til elbil... Altså sier det seg selv hva jeg stemte på toppen av tråden :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Trond.Strom

Tallmateriale fra WHO på dødsfall per watt produsert. Kjærnekraft er helt superdupert.



Truls Gulowsen


Hvordan scorer vannkraft og vindkraft i det regskapet ditt? Har aldri sett vindmølleparker med væpna vakter.

Litt skuffet over elbilbrukernes miljøtenkning i forumet her må jeg innrømme. Sjekk gjerne ut vår #stresstest av Sveriges atomreaktorer på greenpeace.no og se om det påvirker sikkerhetstenkningen




grenborg1

Ett eneste dambrudd står for langt, langt flere dødsfall enn det kjernekraft har forårsaket: http://en.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam

På sikt bør vi unngå kjernekraft også, men pr. dags dato er alternativet fossile  brensler. Jeg tar heller en svært lav risiko for en lokal katastrofe (Quiz: Hvor mange døde egentlig av Fukushima?) enn en svært høy risiko for en global katastrofe.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

cra

Sitat fra: Truls Gulowsen på fredag 12. oktober 2012, klokken 13:55
Hvordan scorer vannkraft og vindkraft i det regskapet ditt? Har aldri sett vindmølleparker med væpna vakter.

Det går da klart fram i figuren; de står der, rett til venstre for nuclear!  ;) ;D

Sitat fra: Truls Gulowsen på fredag 12. oktober 2012, klokken 13:55
Litt skuffet over elbilbrukernes miljøtenkning i forumet her må jeg innrømme. Sjekk gjerne ut vår #stresstest av Sveriges atomreaktorer på greenpeace.no og se om det påvirker sikkerhetstenkningen

Hvis du tror at alle som kjører elbil gjør det pga miljøgevinsten så tar du grundig feil. Men den diskusjonen har vi hatt før (flere ganger), og konklusjonen er vel at resultatet er det samme; en som kjører elbil kan ikke samtidig kjøre en fossilbil. Følgelig spiller det ingen rolle om det var pga gratis parkering, slippe køa ved å kjøre kollektivfeltet eller et annet incentiv som lå til grunn. Fossilbilen står.

Det er sikkert litt forenkla (jeg tipper at det bl.a. er litt som med elbiler; skadestatistikken er meget god pga lavt volum), men om man ser på figuren til Trond så er atomkraft langt å foretrekke framfor olje og kull.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

jeg er for atomkraft!, når kraftverket blir plassert noen hundre km fra der jeg bor og rett ved barnehagen til de som er for kjernekraftverk i Norge.

I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA