Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer fysiske knapper tilbake?

Startet av elektro, mandag 24. oktober 2022, klokken 18:25

« forrige - neste »

elektro

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

biggern

Må ærlig innrømme at jeg foretrekker knapper/knotter (ikke touch) samt 4 vindu styring knapper og betaler gjerne litt ekstra for det.
Alt av knapper/slidere, uten lys, er også noe jeg savner meget.
Å trykke seg igjennom skjermen for det minste ,under kjøring, ser jeg ikke som trafikk sikkert, da fokus bør være rundt det som skjer, mens en kjører med mye trafikk rundt seg.
Bare det å få mange sjåfører til å skjønne "A" på lysbryter tar tid. Havner daglig bak biler med kun kjørelys/led på i tunneler og helsvart bak.
Hvis Norge, som alle andre land, fjerner lys langs veier og tuneller, regner jeg med at sjåførene kanskje ville registrere dette, etter hvert......

hELgenen

Knapper slår alt - dette hersens touch greiene er bare rot og knot.

Det fungerer, men det er for enkelt å få en miss. Tipper alle ID.4 eiere har opplevd at man bytter radio kanal
uten at man har tenkt på at man skal det - bare fordi man beveger fingrene på rattet.

Vil også ha tilbake egne knapper for varme og gjerne justering av lyd.........
Det jeg savner på ID.4 er jo flere knapper, MEN også en sabla god nettleser og en mediaspiller for netflix,tv2,nrk osv når man står der og lader......

Kjell Salvigsen

jeg savner også 4 knapper til vindusbetjening. Er enig i at fysiske knapper kanskje er det optimale på rattet, men etter noen dager med knoting i starten, så tenker jeg omtrent aldri på at id4s rattbetjening av volum, Acc hastighet, avstand til bil foran, skifte radiokanal/sang i musikkstrømmetjeneste mm er noe problem med dagens knapper. Manglende lys i knappene under skjerm er utrolig merkelig tabbe som må være litt flau for VW. Så man kan gjerne gå tilbake til litt flere fysiske knapper på viktige funksjoner.

Men det er etter min mening enda viktigere er å ha en god stemmestyring. Dagens er ok mener jeg, men bør forbedres ytterligere. Det vil fjerne det meste av behovet for fysiske knapper og skjermbetjening og vil føre til langt mer trafikksikker kjøring. Stemmestyring er det mest moderne og sikre!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

igniztion

Synes dette er synd. De som liker gammeldagse knapper kan heller kjøpe Enyaq.

Kommer til å ødelegge mye av det moderne preget som skiller førerplassen fra sin plattformtvilling.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

MinID

Sitat fra: igniztion på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:02

Kommer til å ødelegge mye av det moderne preget som skiller førerplassen fra sin plattformtvilling.

Enig. Kjøp annen bil om du absolutt må ha mange fysiske knapper. Enyaq er en god ide.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

HvemPrompa

Tilsvarende Enyaq er jo mye dyrere....sparte mye på å gå for ID.4, Skoda profilerer seg plutselig som premium ift VW.

hELgenen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 08:24
Men det er etter min mening enda viktigere er å ha en god stemmestyring. Dagens er ok mener jeg, men bør forbedres ytterligere. Det vil fjerne det meste av behovet for fysiske knapper og skjermbetjening og vil føre til langt mer trafikksikker kjøring. Stemmestyring er det mest moderne og sikre!

Jaja - smak og behag. Jeg har en Polestar 2 også - og der kan jeg f.eks si : sett temperatur til 22 grader.
Tiden jeg bruker på dette er lengre enn dersom jeg hadde hatt en fysisk knapp - ennå verre blir det om jeg må gjenta meg selv pga. eventuell støy - f.eks at noen sitter å prater i bilen.....

Å ta på en touch skjerm er miss og hit uansett. Dersom man f.eks er tørr på på fingrene, våt på fingrene osv..så virker ikke touch alltid. Men knapper virker alltid!

Jeg ser argumenter som går på utseende - det kan jeg forstå, men funksjonsmessig er det enklere med knapper og derfor savner jeg dem. Og i valget mellom funksjon og design velger jeg alltid funksjon foran design.
Bilbransjen virrer litt rundt om dagen og klarer ikke helt bestemme seg for hva de vil dessverre...og det er vi kunder som er prøvekaniner.

El-inor

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:29

Jaja - smak og behag. Jeg har en Polestar 2 også - og der kan jeg f.eks si : sett temperatur til 22 grader.
Tiden jeg bruker på dette er lengre enn dersom jeg hadde hatt en fysisk knapp - ennå verre blir det om jeg må gjenta meg selv pga. eventuell støy - f.eks at noen sitter å prater i bilen.....

Å ta på en touch skjerm er miss og hit uansett. Dersom man f.eks er tørr på på fingrene, våt på fingrene osv..så virker ikke touch alltid. Men knapper virker alltid!

Jeg ser argumenter som går på utseende - det kan jeg forstå, men funksjonsmessig er det enklere med knapper og derfor savner jeg dem. Og i valget mellom funksjon og design velger jeg alltid funksjon foran design.
Bilbransjen virrer litt rundt om dagen og klarer ikke helt bestemme seg for hva de vil dessverre...og det er vi kunder som er prøvekaniner.

Enig hELgenen - og ikke minst trafikksikkerhetsmessig er knapper å foretrekke. Det er liten tvil om den økningen i trafikkdrepte som vi har opplevd den senere tiden skyldes skjermbruk - og verre vil det dessverre bli.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

Sitat fra: El-inor på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 16:50
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:29

Enig hELgenen - og ikke minst trafikksikkerhetsmessig er knapper å foretrekke. Det er liten tvil om den økningen i trafikkdrepte som vi har opplevd den senere tiden skyldes skjermbruk - og verre vil det dessverre bli.

Traffiksikkerhetsmessig er rattbetjening og stemmestyring beste alternativ mener jeg, også bedre enn fysiske knapper i midten der man må ta øynene mer bort fra veien (risiko). På ratt og stemmestyring i id4 kan man styre mange av basisfunksjoner som erstatter behov for fysiske knapper i midten mener jeg. Ang trafikksikkerhet pg informasjon til førerne, så er også id4s skjerm over ratt og evt HUD et viktig bidrag som er bedre enn skjermer i midten slik en del andre elbiler har. Det er sjeldnere og sjeldnere at jeg savner fysiske knapper i midten, jeg kan ikke se for meg mange viktige knapper/funksjoner som ikke kan erstattes med god stemmestyring og intuitiv rattbetjening.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:28
Tilsvarende Enyaq er jo mye dyrere....sparte mye på å gå for ID.4, Skoda profilerer seg plutselig som premium ift VW.
Ekte knapper er dyrt! Q4 har også masse knapper.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Min logikk er at store ikoner på skjerm er bedre enn små fysiske knapper rundt om.

Merce, BMW og Porsche sin knapperad i midtkonsollen er vel det verste.

Til slutt vil muskelminnet gjøre at man husker hvor alle knapper er, det være seg virtuelle eller fysiske.

Jeg tror mobilskjermbruk i bil er det som skaper ulykker. Teksting, snapping osv.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Noen som tør hevde at knappebonanzaen i denne 10 år gamle bilen, bilde nr 15, er mer trafikksikkert enn ID.4?
https://www.finn.no/278465912

sk0yern

Sitat fra: igniztion på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:02

Touch-greiene var litt slitsomt i starten syntes jeg. Men når man først har blitt vandt med det, ville jeg aldri byttet tilbake til knapper.
Smaken er som baken, men som du sier kan man jo kjøpe en Enyaq hvis man på død og liv vil ha knapper.

El-inor

Det bare må gå galt når du tvinges til å se på TV mens du kjører bil!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA