Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde vs vinterdekk

Startet av Aspiranten, søndag 28. oktober 2012, klokken 11:37

« forrige - neste »

Aspiranten

http://skeptoid.com/blog/2011/06/17/electric-cars-not-really-green/

Nå, hva tenker vi om poengene?

Jeg stusser spesielt over påstanden om at mange elbiler, pga. kort daglig rekkevidde, ikke vil bikke 130.000km kjørte kilometer eller hva det er han sier. Samt at naturgass er det beste alternativet til elbil. Spesielt med tanke på fakta som kommer frem i dokumentaren "Gasland" fra 2010, om metoden fracking.
Nissan Leaf

grenborg1

I tredje avsnitt skriver forfatteren at moderne batterier må byttes allerede etter tre år og at dette er det som driver opp CO2-utslippene. Jeg velger å ta denne teksten med en særdeles stor klype salt.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

flux

Jo bedre salget går jo flere slike rapporter vil vi se.

De som har sitt levebrød basert på fossilt brensel vil bruke alle sine krefter for å forhindre sin egen død.

Norge hadde aldri hatt så gunstige elbil betingelser om de ikke i sin tid var et utslag av proteksjonisme for sine egne produsenter. 

Jeg tror vi kommer til å se mye "dirty research" fremover.


Øyvind.h

Mens oljeutvinning stadig blir mer forurensende, blir strømproduksjonen renere og renere.
http://www.geoforskning.no/blogg/item/ukonvensjonelle-ressurser

http://www.statnett.no/no/Miljo-og-samfunnsansvar/Klima-CO2-og-energi1/EUs-ambisiose-mal/

Så da er spørsmålet: hvor ligger fremtiden....

Ingen tvil om at elbilsjåfører kommer til å møte mange feilinformerte og forutinntatte mennesker også i fremtiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: flux på mandag 22. oktober 2012, klokken 10:33
Jeg tror vi kommer til å se mye "dirty research" fremover.
Det er nok sant, men dette er jo ingen raport eller studie men et innlegg på "skeptoid siden" skrevt av:

"About Guy McCardle
Guy McCardle is an American science writer and skeptic. He is a certified Infection Prevention Specialist and served proudly as a Captain in the Army Medical Corps during Operation Iraqi Freedom. A devoted father and husband, he offers his unique viewpoints regarding science and the public interest. "
som ikke bør tas alt for seriøst.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:46
A devoted father and husband, he offers his unique viewpoints regarding science and the public interest. "
som ikke bør tas alt for seriøst.

Ja, apropos hans unike synspunkter (eller det å bruke "unik" som et argument for/mot noe på generelt grunnlag):
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Jeg fikk siden servert som fakta av en motdebatant.

Han stod med store øyne da han fikk høre om 8 års batterigaranti hos Tesla og Toyota. Artikkelen sier jo at de skalbyttes ut 2-3 år.
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 10:43
Jeg fikk siden servert som fakta av en motdebatant.

Han stod med store øyne da han fikk høre om 8 års batterigaranti hos Tesla og Toyota. Artikkelen sier jo at de skalbyttes ut 2-3 år.
Hva kan en forvente at en medisiner vet om batterier?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA