Hovedmeny

Kjøretrinnvalg D/B?

Startet av El-inor, lørdag 22. oktober 2022, klokken 11:47

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: automat på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 00:26
For fossilbiler syklister og skiløpere som ikke kan regenerere er åpnebart det mest energieffektive å vinne mest mulig hastighet fra nedoverbakkene. For en idrettsutøver vil det i tillegg gi musklene mer mulighet for hvile.

Men muligheten til å regenerere forandrer hele energiregnestykket.

Muligens dårlig sammenligning, selv om idrettsutøvere også måler watt. Poenget er at det lønner seg å utnytte terrenget.

For å holde oss til bil, så tror jeg mange overvurderer regen. Det er bedre å ikke bremse. Først når alternativet er å bruke de mekaniske bremsene, er regen. beste alternativ.

Men forskjellene er marginale, og min hovedmotivasjon for å ikke kjøre med B eller tilsvarende, er at det er deilig å vifte med føttene mens man seiler..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

El-inor

Sitat fra: elektro på onsdag 26. oktober 2022, klokken 00:35
Sitat fra: automat på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 00:26
For fossilbiler syklister og skiløpere som ikke kan regenerere er åpnebart det mest energieffektive å vinne mest mulig hastighet fra nedoverbakkene. For en idrettsutøver vil det i tillegg gi musklene mer mulighet for hvile.

Men muligheten til å regenerere forandrer hele energiregnestykket.

Muligens dårlig sammenligning, selv om idrettsutøvere også måler watt. Poenget er at det lønner seg å utnytte terrenget.

For å holde oss til bil, så tror jeg mange overvurderer regen. Det er bedre å ikke bremse. Først når alternativet er å bruke de mekaniske bremsene, er regen. beste alternativ.

Men forskjellene er marginale, og min hovedmotivasjon for å ikke kjøre med B eller tilsvarende, er at det er deilig å vifte med føttene mens man seiler..

Min positive og praktiske erfaring med regen er at når jeg skal hjem fra Kikut på Geilo så kjører jeg via Gol helt til Nesbyen før jeg er på samme batterinivå som da jeg startet på Kikut.

Det er en strekning på 75 km. Kikut ligger på 1001 moh og Nesbyen på 169. Kjører i B always.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

elektro

For all del, regen er veldig nyttig. Sist jeg kjørte over Hardangervidda kom jeg ned til Eidfjord med 4% mer batteri enn jeg hadde på toppen. Etter en halvtimes kjøring.. Men det skyldes høydeforskjellen og at det er bratt, sånn at man må bremse. Mye.

Nå har man i alle gode elbiler regen på bremsepedalen også, sånn at forskjellen mellom D og B, eller tilsvarene modus, blir minimal. Det handler mer om hvilken kjørestil man selv prefererer. Og hensynet til passasjerer og kjøreforholdene.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

El-inor

Når vi først har spesialister på tråden - et spørsmål. Det tar lenger tid å lade bilen fra 80 til 100% enn fra eksempelvis 20 til 40%. Tar det også lenger tid/lenger nedoverbakke å regenerere fra 80 til 100% enn fra 20 til 40%?

Kjell Salvigsen

Jeg er ikke ekspert på dette, men jeg tviler på at det ved vanlig norsk kjøring tar lengre tid å regenere/lade inn strøm i batteriet når det er over 80 %, eneste er vel når man nærmer seg 100%- da vil man slite uansett. "Ladeeffekten" vil aldri nå de helt store høyder med regenerering, så den er nok innfor ladekurven som vanligvis er i det området (ca 50-20 kw effekt mellom 80 og 100%).

Ja, regenerering på id4 fungerer meget bra, jeg opplevde å "lade" inn 10%/ca 8 kwh i batteriet på en 18 km strekning i sommer. (Vi kjørte Stelvio passet i Italia, fra 2760 MOH og ned til Trafoi 1570 MOH, ca 1200 Høydemetre nedover. ) Jeg hadde da godt under halvfullt batteri og kjørte i ekstremt bratte bakker. Likevel tok det tid å lade inn 8 kwh i batteriet, en god del lengre tid enn når man lader batteriet på feks hurtiglader. Jeg antar at vi fikk en "ladeeffekt" på ca snitt 5-8 kw/med antatt maks effekt på opp mot 20 kw. Så regenerering gir nok ikke så stor "ladeeffekt" per time selv om den er effektiv.       
https://www.youtube.com/watch?v=Ism7Q6cOkc8

Et litt morsomt eksempel fra USA som ikke er så relevant her eller for praktisk/normal bruk, men viser teoretisk mulighet: Noen tauet en Tesla etter en dieselbil i konstant 110 km/t. Batteripakken ble ladet fra 14 til 55 prosent ladetilstand over en avstand på fire mil, med en kontinuerlig ladeeffekt på 65 kW. (så ja, kjører man fort i bratte nedoverbakker, så kan det gå fortere å lade når batteriprosent er lav vs 80-100%, men er vel neppe så ofte/lenge man kan kjøre slik :-) https://www.motor.no/elbil/dette-er-en-antagelig-den-minst-miljovennlige-maten-a-lade-en-elbil-pa/205702
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

snakkesalig

Sitat fra: elektro på onsdag 26. oktober 2022, klokken 09:41
Nå har man i alle gode elbiler regen på bremsepedalen også

Shots fired!
(Tesla regenererer ikke på bremsepedalen)

Selle

Sitat fra: El-inor på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:09
Når vi først har spesialister på tråden - et spørsmål. Det tar lenger tid å lade bilen fra 80 til 100% enn fra eksempelvis 20 til 40%. Tar det også lenger tid/lenger nedoverbakke å regenerere fra 80 til 100% enn fra 20 til 40%?

Når du nærmer deg 100% reduseres maks regen på samme måte som ladehastigheten. Regen limit vises i displayet, den grønne streken. Lav batteritemperatur vil også begrense regenerasjonseffekten
2022 Cupra Born
2022 ID.4

El-inor

Sitat fra: Selle på onsdag 26. oktober 2022, klokken 15:28
Sitat fra: El-inor på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:09

Når du nærmer deg 100% reduseres maks regen på samme måte som ladehastigheten. Regen limit vises i displayet, den grønne streken. Lav batteritemperatur vil også begrense regenerasjonseffekten

Takker, Selle!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA