Hovedmeny

Kjøretrinnvalg D/B?

Startet av El-inor, lørdag 22. oktober 2022, klokken 11:47

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2022, klokken 14:06
Sitat fra: daktari på lørdag 22. oktober 2022, klokken 19:55

De som virkelig sparekjører ruller heller enn å holde farten jevn. For at de skal få til et positivt regnskap må de rulle godt over fartsgrensa nedover og ta med den farten bort og opp. Det funker kun i D.

Fin strategi for fossilbiler, men ikke nødvendigvis for elbiler.

Siden luftmostand øker med kvadratet av hastigheten kan tapet ved høyere hastighet i nedoverbakker bli høyere enn regenereringstapet. Forutsatt samme snitthastighet.

Dette stemmer muligens, isolert sett. Men man må jo også ta med den ekstra energien som må til for å drive bilen over neste flate, eller opp neste motbakke, ved lavere utgangshastighet. Poenget er vel at man ved å regenerere i stedet for å rulle, taper to ganger.

Det er jo bare å se til idrett som langrenn eller sykling. Det å «få med seg farten» er helt essensielt. Menneskekroppen kan riktig nok ikke regenere, men det er også grenser for hvor mye en bil kan regenerere.

Ofte ønsker man jo å forholde seg til fartsgrensen, da kan man få i pose og sekk ved å bruke cruise control til å begrense farten og så gi wattpedalen et lite puff for å rulle fritt mot bunnen av bakken, eller inn mot en ny fartsgrense eler avkjøring på motorvei, dersom det er relativt flatt.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

igniztion

Sitat fra: Gnilre på mandag 24. oktober 2022, klokken 09:06
Her diskuteres kjøring i D og B. Coasting kan gjøres i N. Det er kanskje ikke anbefalt, men det er vel kun i N bilen ruller fritt.

Riktig. Selv i D, regenerer bilen litt når den "coaster".

Personlig foretrekker jeg D med Eco Assist aktivert. Bruker kanskje bremsepedalen marginalt oftere enn i B, men selv i B må man jo stoppe med bremsepedal inn mot f.eks rødt lys.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Sitat fra: igniztion på mandag 24. oktober 2022, klokken 10:29
Her diskuteres kjøring i D og B. Coasting kan gjøres i N. Det er kanskje ikke anbefalt, men det er vel kun i N bilen ruller fritt.

Personlig foretrekker jeg D med Eco Assist aktivert. Bruker kanskje bremsepedalen marginalt oftere enn i B, men selv i B må man jo stoppe med bremsepedal inn mot f.eks rødt lys.
Det stemmer vel ikke helt.
- Regen i D ved bruk av bremsepedal,
- automatisk regen kun inn mot kryss osv hvis man har skrudd på "prediktiv regen"
- eller ved bruk av ACC.
Ellers vil den trille "fritt" dvs så fritt motor/gir kan tillate, dvs akselerere av seg selv i nedoverbakker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 24. oktober 2022, klokken 08:51
Enyaq har hendler bak rattet. Men den har B-modus også.

Siden grad av regen styres med gasspedalen i B, vil den som kan gadse jevnt og behagelig også klare jevn og behagelig regen - det er bare å slippe foten kontrollert motsatt vei.

Jeg liker ikke den prediktive regen i D fordi presisjonen er for dårlig til bykjøring. Den bremser for tidlig, den bremser ikke når det er vikeplikt fra høyre, den triller lett over 40 km/t, den bremser ikke for fotgjengere. Uforutsigbar teknikk, og da oppleves bilen også uforutsigbar og kjøringen masete. Med B blir alt mykt og konsekvent.

Hendlene bruker jeg en god del i e-tron, hadde glemt at de finnes i ENYAQ.  :+1: En bil jeg for så vidt aldri har kjørt, kun sittet i baksetet på. EDIT: Det er vel også paddels i Q4 når jeg tenker meg om.. :)

Forstår hva du skriver om prediktiv regen, men jeg opplever det annerledes. Som litt ekstra assistanse, som gir mykere og mer avslappende kjøring enn å ha foten limt til pedalen uten noe hjelp til å lese situasjonen i det hele tatt.

Jeg kjenner flere som spesifikt ber om å få slippe taxi- eller å sitte på med folk som kjører Tesla, fordi det akselereres for hardt og bremses for hardt. Å kjøre i B hele tiden blir litt av det samme. Selv om akselerasjon og kanskje også regen er mer brutal i Tesla. Og selv om det for sjåføren oppleves akkurat passe, og vedkommende antakelig ser på seg selv som en veldig god sjåfør.. ;) Da jeg kjørte Model S brukte jeg mye Chill Model og Regen Low, særlig vinterstid, men det ble jo mye bruk av de fysiske bremsene da..

Øyvind.h

Kjører stort sett i B fordi jeg kjører mykere og mer forutseende enn den prediktive regenereringen klarer. Eksempelvis om jeg nærmer meg et kryss med rødt lys og ventende biler senker jeg farten tidligere og mye mykere enn bilen gjør i D.
Den tilpasser seg både for sent og for tidlig, avhengig av trafikk og hastighet. Og en del er den rett og slett ikke i stand til å håndtere, så det blir utrygt å bruke den og jeg må konsekvent tenke at den ikke vil reagere.
D brukes primært til å sparekjøre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. oktober 2022, klokken 18:52
Kjører stort sett i B fordi jeg kjører mykere og mer forutseende enn den prediktive regenereringen klarer. Eksempelvis om jeg nærmer meg et kryss med rødt lys og ventende biler senker jeg farten tidligere og mye mykere enn bilen gjør i D.
Den tilpasser seg både for sent og for tidlig, avhengig av trafikk og hastighet. Og en del er den rett og slett ikke i stand til å håndtere, så det blir utrygt å bruke den og jeg må konsekvent tenke at den ikke vil reagere.
D brukes primært til å sparekjøre.

Jøss, egentlig pussig at VW har inkludert funksjonen, hvis den er så til de grader ubrukelig.. ;) Jeg utfordrer alle til å prøve den i alle fall i en uke. Mistenker at mange skrur av Eco Assist av på dag én.

Nå er det jo ikke meningen at Eco Assist skal erstatte adaptiv cruise eller tilby noen form for selvkjøring. Og vil man ha enpedalkjøring, er B det nærmeste man kommer. Det er også mulig denne typen prediktiv regen ikke fungerer like bra uten paddels på rattet, men jeg synes det fungerte bra de gangene jeg har prøvekjørt ID.3/4.

daktari

Testet D nedover fra Frognerseteren i kveld, og kan love at bilen trillet opp i 70 ved Holmebkollen kapell. Den ga også blaffen i fartsdumper.

Jeg får hvertfall til en meget myk kjøring med B, og tror jeg klarte det i Tesla og iX også selv om regen og aks var kraftigere i dem. Det har jo med hvor fintfølende man er med foten.
Jeg har også trend med krabbekjøring med ice-biler fordi gass er treg og clutchen tung, men alle elbiler har vært veldig kobtrollerbare synes jeg.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Er su sikker på at du har Eco Assist på @daktari?

Eco Assist On:

https://youtu.be/a9w22O0Rvgk
Eco Assist Off:

https://youtu.be/8WZhqwfa2WU

automat

Sitat fra: elektro på mandag 24. oktober 2022, klokken 09:25
Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2022, klokken 14:06

Siden luftmostand øker med kvadratet av hastigheten kan tapet ved høyere hastighet i nedoverbakker bli høyere enn regenereringstapet. Forutsatt samme snitthastighet.

Dette stemmer muligens, isolert sett. Men man må jo også ta med den ekstra energien som må til for å drive bilen over neste flate, eller opp neste motbakke, ved lavere utgangshastighet. Poenget er vel at man ved å regenerere i stedet for å rulle, taper to ganger.

Det er jo bare å se til idrett som langrenn eller sykling. Det å «få med seg farten» er helt essensielt. Menneskekroppen kan riktig nok ikke regenere, men det er også grenser for hvor mye en bil kan regenerere.

For fossilbiler syklister og skiløpere som ikke kan regenerere er åpnebart det mest energieffektive å vinne mest mulig hastighet fra nedoverbakkene. For en idrettsutøver vil det i tillegg gi musklene mer mulighet for hvile.

Men muligheten til å regenerere forandrer hele energiregnestykket. Der tapet ved økt luftmotstand pga høyere hastighet må settes opp mot tapet ved regenerering. Så skal ikke jeg påstå at svaret alltid går i favør av regenerering. Men forskjellen vil fort være så liten at det for alle praktiske formål ikke har noen hensikt å drive med seiling/coasting. Har man behov for lavt forbruk vil det virkelig effektive være å redusere hastigheten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 00:26
Så skal ikke jeg påstå at svaret alltid går i favør av regenerering. Men forskjellen vil fort være så liten at det for alle praktiske formål ikke har noen hensikt å drive med seiling/coasting. Har man behov for lavt forbruk vil det virkelig effektive være å redusere hastigheten.
Akkurat. Det er ett lite vindu hvor det er mere effektivt å coaste enn å regenerere, men det er vanskelig å treffe.

Slipper man opp farten litt helt i bunnen av en bakke så vil tapet grunnet fartsøkning være såpass lite at det er mindre enn tapet til regen.

Grunnen til at folk argumenterer med at de kjører mere økonomisk uten regen er stort sett at de kjører saktere, men det kan jo være de som ikke klarer å kjøre jevnt med mye regen også. Kjører man ujevnt  med regen blir og forbruket høyere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

El-inor

Du verden så mye man kan lære på et forum som dette. Fra å være ganske blank på regen føler jeg meg nå som en spesialist i faget - takk for god læring!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Gnilre

Tydelig at det er en del i denne debatten som har mer peiling enn meg. Fine linker til noen yotube-videoer jeg bør se på. Jeg har stort sett kjørt i B, men mulig det endrer seg nå. Må sjekke innstillingene i bilen også, og ender kanskje opp i D med eco-assistent på. :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

igniztion

Sitat fra: daktari på mandag 24. oktober 2022, klokken 17:27

- automatisk regen kun inn mot kryss osv hvis man har skrudd på "prediktiv regen"
- eller ved bruk av ACC.
Ellers vil den trille "fritt" dvs så fritt motor/gir kan tillate, dvs akselerere av seg selv i nedoverbakker.

Jo, det stemmer. Bilen triller ganske fritt, men ikke helt. Den regenererer nok til å dekke behovet for aircon og annet og putter litt til batteriet hele tiden dersom man har foten av pedalene. Derfor vil du se at hypermilere setter bilen i N når de skal coaste.

ACC overstyrer jo uansett hva du har valgt, så da har det ingenting å si om du står i D eller B inntil du slår av ACC igjen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Sitat fra: igniztion på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:59
Sitat fra: daktari på mandag 24. oktober 2022, klokken 17:27

- eller ved bruk av ACC.

Jo, det stemmer. Bilen triller ganske fritt, men ikke helt. Den regenererer nok til å dekke behovet for aircon og annet og putter litt til batteriet hele tiden dersom man har foten av pedalene. Derfor vil du se at hypermilere setter bilen i N når de skal coaste.

ACC overstyrer jo uansett hva du har valgt, så da har det ingenting å si om du står i D eller B inntil du slår av ACC igjen.
Det ser ut på displayet som om den regenerer littegrann, men i praksis triller bilen like lett som i N. Så det er fint lite å spare på N vs D. Det er helt sikkert et visst mekanisk tap, men jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at det faktisk bremses (regen) med motor overhodet.
Vi er nå på flisespikkeri.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA