Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rar dekkslitasje

Startet av Gusse, lørdag 22. oktober 2022, klokken 10:47

« forrige - neste »

Gusse

Hei, godtfolk!
Tok av sommerdekkene i dag, og til min forskrekkelse så hadde begge dekk forran en helt nedslitt tynn stripe på 2cm. se bilder.
Hva snakker vi her...spissing?
Hadde en 4hjulskontroll før sesongen, og har ikke hatt noen harde sammenstøt.
Hadde en litt rar slitasje på bremsklossene her i sommer. Skiftet klosser i april, nedslitt innen august, uten at de fant noe videre feil på kalipper...slenger på episoden iom den er hjulrelatert.

Gusse

Lynet

Dette er uten tvil feiljustert. Er det likt på begge sider?
Det er en kombinasjon av mye negativ camber og spredning, kan også ha vært lite luft.
Har du målebrevet fra siste måling?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Gusse

Sitat fra: Lynet på lørdag 22. oktober 2022, klokken 20:58
Dette er uten tvil feiljustert. Er det likt på begge sider?
Det er en kombinasjon av mye negativ camber og spredning, kan også ha vært lite luft.
Har du målebrevet fra siste måling?
Nei dessverre så fikk jeg aldri noe målebrev av Tesla.
Byttet dekk etter 4hjulskontrollen, men det burde vel ikke ha noe å si for innstillingen...eller?
Lufttrykket har ligger på 2,9 bar som anbefalt.
Jævla surt, da de hadde holdt en sesong til.
Har nettopp satt på vinterdekkene, men tør vel knapt å kjøre på disse nå da, hvis dette blir resultater.

Lynet

Hvor langt har du kjørt på dekkene?
Og hvordan er slitasjen bak?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Gusse

Sitat fra: Lynet på lørdag 22. oktober 2022, klokken 23:22
Hvor langt har du kjørt på dekkene?
Og hvordan er slitasjen bak?
Kjøpte felgsettet brukt med dekkene på, men de var vel kjørt med 1 sesong.
Bakdekkene er normalt slitt. Muligens litt mere på innsiden enn resten, men er vel ikke så uvanlig med staggerd oppsett på model x, hvis jeg da ikke har misforstått. Har vel en sesong til der, og er da godt fornøyd med en total på 3 sesonger.

kodax

Feilproduksjon av dekk? Feil ved regummiering etter slitasje hos forrige eier? Sikker på at du ikke har noe som gnisser inntil når du svinger, feks feilmontert mud flaps? Kan det være skråstaget som holder "upper ball joint" (?) oppe som er inntil, det er jo akkurat der du har denne slitasjen. Burde vel ikke være mulig med originale felger hvis da ikke Tesla eller andre har gjort noe feil med opphenget/fjæringen..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Gusse

Sitat fra: kodax på søndag 23. oktober 2022, klokken 10:57
Feilproduksjon av dekk? Feil ved regummiering etter slitasje hos forrige eier? Sikker på at du ikke har noe som gnisser inntil når du svinger, feks feilmontert mud flaps? Kan det være skråstaget som holder "upper ball joint" (?) oppe som er inntil, det er jo akkurat der du har denne slitasjen. Burde vel ikke være mulig med originale felger hvis da ikke Tesla eller andre har gjort noe feil med opphenget/fjæringen..
Prøvde å senke bilen max med fjæring før jeg tok de av, men prøvde ikke å svinge. Skal ta en titt, burde være tydelig merker på skråstag.
Har også sendt Tesla en forespørrsel, får se hva slags teorier de har.

JR Ewing

Hadde akkurat samme slitasje på høgre fordekk i år. Det venstre dekket foran var jevnt slitt, så unektelig litt merkelig. Tok 4-hjulskontroll etter at vinterdekka kom på. Kjører i low, men Tesla sjekka hjulstilling i standard høyde selvfølgelig, og alt var innanfor. Mulig hjulvinkler er litt mindre gunstig i low, men dette har eg ikkje fått sjekka ut.
Blir uansett 19'' felg med 235/55-19 sommerdekk til neste år for blir for dyrt å måtte bytte dekk pga skjevslitasje annakvart år.
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

geear

Sitat fra: JR Ewing på søndag 23. oktober 2022, klokken 18:54
Hadde akkurat samme slitasje på høgre fordekk i år. Det venstre dekket foran var jevnt slitt, så unektelig litt merkelig. Tok 4-hjulskontroll etter at vinterdekka kom på. Kjører i low, men Tesla sjekka hjulstilling i standard høyde selvfølgelig, og alt var innanfor. Mulig hjulvinkler er litt mindre gunstig i low, men dette har eg ikkje fått sjekka ut.
Blir uansett 19'' felg med 235/55-19 sommerdekk til neste år for blir for dyrt å måtte bytte dekk pga skjevslitasje annakvart år.
Du får mer camber i low (altså de ligger mer på indre kant enn i standard).

Det er heller ikke mulig å justere camber bak på X.

Opplevde lite skjevslitasje på min, selv om den var senket ca. 37 mm, og som regel ble kjørt i low eller very low.

JR Ewing

Kjørt snart 100k og vinterdekk, 20'' nokian R2, klarer en sesong til. Originale 20'' sommerdekk holdt 2 sesonger i low før disse måtte byttes, men da pga slitt til korden på innside på begge bakdekk. Innside bakdekk er litt slitt på 22'' settet også, men hadde klart en tredje sesong uten problem. Kan vere at dekksider på goodyear eagle er såpass stive at det ene fordekket har delaminert over tid, men fasit får jeg nok aldri. Satser på at problemet er en saga blott med ballonghjul i 55-profil. Satser på at dette blir en rimelig måte å øke rekkevidden på i samme slengen :)

Gusse

Nyeste oppdateringer på min sak er:
Tesla har svart at alle tallene på 4hjulskontrollen tatt hos de var grønne, men at de oppfordret meg til å ta en 4hjulskontroll.
De drev også å spurte om jeg kjørte vilen noe på lav eller høy innstilling, og hvorvidt slitasjen allerede var påbegynt. Sa at jeg skifter hjul med dekk etter kontroll, der dekkene var jevnt slitt.
Time på fredag hos en 3.part.
Legger ut resultat her.

Gusse

Da var sjekk utført hos 3.parts verksted.
4hjulskontroll ikke gjennomført grunnet slakker. Se vedlegg.
De mente dette var grunnen til den spesielle dekkslitasjen. Rart at dette ikke har blitt oppdaget ved verkstedbesøkene gjort i sommer(bremsservice/4hjulskontroll/bytte av bremskolsser)z

JR Ewing

Har bestilt garantiutløpstest om 10 dager og om det viser seg at jeg også har slark i kuler eller endeledd så blir det en liten diskusjon med Tesla om å få refundert penger for hjulstillingskontroll.
Melder tilbake her når kontrollen er utført, men blir ikke overrasket om mitt tilfelle har samme årsak.

Gusse

Fikk estimat i dag fra Tesla: 31.233kr😱😱😱
Regner med dette er et estimat og at det meste går i garanti🤞(2018 og kjørt 80K), men blir litt skeptisk altså, må si det da. Er det dette de fremtidige verkstedkostnadenen kommer på, ja da burde jeg kanskje vurdere Tesla lojalitet som jeg har hatt siden 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA