Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-MiEV 2012 Remote system

Startet av tomrh, lørdag 27. oktober 2012, klokken 21:38

« forrige - neste »

tomrh

Det har vært endel diskusjon på forumet om at reell gjenværende kapasitet kan være forskjellig fra det indikatoren viser, f.eks. at hurtiglading tilsynelatende brukes opp raskere, at første strek på imiev er feitere enn de andre osv.

Leste nettopp en forskningsnyhet: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121009102157.htm

Her sier de:
Sitat
Using the new technique, models are able to estimate remaining charge within 5 percent.
Dette skal være et framskritt, det fremste innen forskning som gir en forbedret og mer nøyaktig målemetode. Men hallo, 5 prosent?? Det betyr at det som sitter av batterimålere i dagens elbiler faktisk er mer unøyaktig enn dette. Hvor nøyaktig er dagens batterimålere da? Og spesielt av interesse er jo i hvilke situasjoner de viser feil. Er det f.eks. slik at hurtiglading gjør at måleren viser mer oppladning enn batteriet virkelig har?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

El rayo

Tror dette er nok et utspill fra anti-elbil losjen. De elbilene jeg har kjørt har energimeter som er vel så nøyaktig som tankmåleren i en fossilbil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

tomrh

#2
Sitat fra: El rayo på onsdag 10. oktober 2012, klokken 20:41
Tror dette er nok et utspill fra anti-elbil losjen. De elbilene jeg har kjørt har energimeter som er vel så nøyaktig som tankmåleren i en fossilbil.
Dette er ikke snakk om noen anti-elbil losje, det er faktisk en gruppe ved North Carolina State University som forsker på å finne bedre metoder for å estimere gjenværende ladning. Artikkelen nevner eksempler på parametre som endrer batteriets evne til å holde på ladning: bl.a. batteriets alder, temperatur og hvor raskt det lades.

Jeg bruker ofte tripptelleren til å estimere gjenværende kjørelengde ut i fra antall streker på batterimåleren. Men merker at disse strekene varer aller lengst dersom batteriet er blitt fulladet med 10A-kladden. Dersom jeg hurtiglader eller lader bare delvis så forsvinner de raskere. Noen ganger forsvinner en strek helt uforståelig raskt midt i kjøreturen selv om det er flatt terreng og jeg ikke kjører unormalt fort eller har på varmeapparatet. Tror ikke skalaen er helt nøyaktig nei, og denne artikkelen bekrefter mine mistanker.

Det de har funnet ut her er en metode som dynamisk korrigerer for f.eks. temperatur (må ha temperatursensor i bilen da), samt ladehastighet slik at batterimåleren blir mer nøyaktig.

Det med ladehastighet kunne man jo enkelt teste ut ved å lade vanlig til 80% og kjøre en distanse og sjekke gjenværende ladning. Og så hurtiglade til 80% og kjøre samme distanse under like forhold (vær, kjørestil etc). Og hvor mye fyllingsgraden har å si kan man teste ut ved å kjøre distansen fra full "tank", og deretter fra halv "tank" under de samme forholdene og sammenligne hvor mye som bilen mener er brukt. For brukt energimengde skal jo være omtrent den samme uansett hvilket batterinivå man startet med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hens

Som alltid, problemer relatert til elbil kommer fra de som ikke kjører elbil!
Meteret i en elbil tilpasser seg kjøremønsteret til eier/ bruker og vedkommendes kjørestil.
Når en uerfaren elbilist tar med seg sin kjørestil over i en elbil, vil ikke meteret bli riktig fordi fossilister som regel har en mindre følsom høyrefot. De klager heller litt på bensinprisen!

Det er det vanskelig å gjøre noe med elektronisk. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

tomrh

Var ikke så lett å bli tatt på alvor i denne tråden. Lurer egentlig på hvorfor? Hvis det er ulineariteter i målerne synes ihvertfall jeg det er greit å finne ut av det. Og på hvilke måter man evt. merker det. Må vel testkjøre litt slik jeg antydet for å finne ut noe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Et batteri er ikke det samme som en tank hvor en kan måle et nivå. Batteriet er en kjemisk fabrikk som produserer strøm med hjelp av  ioner, og hvor kapasiteten varierer med belastningen. Jeg syntes energimeteret på P106 fungerte greit og var forbausende nøyaktig. Men feilmarginen var nok mer enn 5%.
Skulle tankmåleren prøve å beregne nivået med å måle mengde inn og ut og samtidig ta høyde for en ikke målbar lekasje som varierer,med temperatur og flow, ville en ikke forvente stor nøyaktighet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

Nissan sier selv at de har et problem med SOC metere. De som har fått mindre kapasitet i USA etter et års bruk mener det er varmen som ødleger batteriener. Nissan mener det er elektroniken og SOC metere som de sliter med ikke batteriene.

Så det er nok mye i det som sies i denne linken at SOC meter er for dårlig og tar ikke nok hensyn til tempratur. Håper Nissan finner ut av problemet og kommer ny versjon etter vært
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA