Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterier blir helt tømt på verksted, noe jeg burde tenke på?

Startet av Apache, tirsdag 18. oktober 2022, klokken 23:16

« forrige - neste »

Apache

Bilen er inne for en forsikring sak og er på om-lakkering nå hos et 3. part firma ser det ut som ifølge kartet der bilen er. Jeg ringte og sa ifra til verkstedet jeg leverte bilen til at jeg fikk advarsler før helga at bilen var i ferd med å gå fri for strøm. De skulle bringe det videre men ser nå i kveld at batterier er på 1%. Var på 6-7% før helga, men bilen ble lever med ca 75% lading for 2 uker+ siden.

Bilen ble satt i service modus av dem så jeg i begynnelsen for å bland annet ikke tappe batteriet for unødvendig strøm. Men det ble slått av etterhvert da jeg fikk plutselig oppdatering fra den igjen.

Er det noe jeg burde tenke på når jeg får bilen tilbake fra verkstedet? Varsle forsikrings selskapet i tilfelle skade på batteriet? Etter hvert vil også 12v batteriet tømmes vil jeg regne med.

Dette er snakk om en TMS 75D 2018 mod.

Klykken

Ved helt dødt HV-batteri vil du måtte få nytt. Men selv om bilen varsler at det er 1% rest har den fortsatt et buffer. Det er riktig at 12V ikke vedlikeholdes etter omlag 10% på HV, men det er en smal sak å fikse i ettertid.

Varsle forsikringsselskapet først om at hvis batteriet blir stående for lenge utladet vil det dø ut, som da blir en potensiell ekstrakostnad for de, typ 100k++. Ring også de som lakkerer og be de sette bilen på lading. De klarer jo ikke flytte bilen heller hvis den dør helt, så i så måte ganske teit om den står i lakkbåsen deres f.eks.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA