Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektrisk varme

Startet av Jostein Dale, fredag 26. oktober 2012, klokken 23:13

« forrige - neste »

Jostein Dale

He! Her om dagen ville ikke bilen lade. Jeg hadde lagt merke til at bilen ikke ville lade mer enn til 70-75% over natten. Prøven bil i Trondheim hadde bilen på gjennomgang og skriver:

"Etter diagnose og feilsøking ser det ut til at feil ligger i ladepakke plasert over motor. Forsøkt lade bil med vår egen ladekabel uten resultat. Ut ifra feilutlesninger i minnet ser det ut til å være selve lader som er gåen, kabler opp til lader er sjekket og virker ok"

Hva tenker dere andre? Dersom det skulle være riktig; noen som kjenner til pris og mulighet for reparasjon?
Bilen er fra 2000, ny batteripakke i 2009.

Jostein Dale
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

Rav4_EV

Da trenger jeg noen flere opplysninger.
Har den ladet etter at den stoppet mellom 70-75%?
Blinker det i lysene når ladekabelen tilkobles?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Jostein Dale

De siste 4-5 ladingene gikk kun til 70% før den ikke ville lade i det hele tatt. Da blinket lysene. Lysene blinket ikke da den plutselig ikke ville lade i det hele tatt.
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

elektrolux

Sitat fra: Jostein Dale link=topic=6213.msg64557#msg64557  noen som kjenner til pris og mulighet for reparasjon?
/quote]

Sist jeg hørte prisen for å bytte SAGEM boksen hos Peugeot var det snakk om 175000 i deler + arbeid. :o

Er det så ille at laderen faktisk er defekt koster innbytte av denne hos meg kr 6000.- :)

Normalt er likevel ikke laderen problemet, men vannpumpen når bilen kun lader slik du beskriver. Nye børsteløse Bosch plug and play pumper tar vi 1500 NOK for inkludert moms.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

175.000,- var vel mye for en gammel elektronikkboks som kostet noen tusenlapper å produsere... ::)

Thomas
(som ikke savner peugeoten i det hele tatt)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Og enda ferre kroner å reparere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jostein Dale

Ja, jeg er enig at man kan diskutere om det virkelig er ladepakken som er gåen. Prøven bil er riktignok merkeverksted for Peugot, men intet tyder på at de over middels kyndige på elbil variantene.

Vannpumpe defekt og byttet senest desember 09. Ryker de så fort?

Stavanger og Electrolux er et stykke unna Trondheim. Det jeg vel trenger er en sikrere diagnose. Noen forslag?
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

elektrolux

Originale vannpumper holder ca 20000 km. Etter 3 år kan det være tid for ny pumpe.

Be verkstedet undersøke lagrede feilmeldinger for temperatur på lader.

Du kan også sette bilen på lading og se etter om vannet sirkulerer etter ca 1/2 time.

En dårlig vannpumpe vil svive med en gang den startes, men stoppe etter en stund. En enklere metode er å montere min/max termometer med føler mot Sagem boksens nedre deler. Øker temperaturen her over 35C er det problemer med kjølingen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#8
Enig med Elektrolux. Symptomene tyder på vannpumpa. Men hvis den ikke lader i det heletatt lenger er jeg redd for at laderen har tatt kvelden nå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. oktober 2012, klokken 23:18
Men hvis den ikke lader i det heletatt lenger er jeg redd for at laderen har tatt kvelden nå.

Ikke nødvendigvis. Noen software "låser" laderen etter overoppheting, og en må inn og resette feilmeldinger, eller ta en stor reset ved å først koble fra traksjonsbatteriet, deretter 12V batteriet, deretter tilbake med 12V batteriet, så traksjonsbatteriet før den vil lade igjen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jostein Dale

Jeg fikk respons fra Prøven bil:

"Har sjekket litt inne på siden for el-biler.snakket litt med teknikker som har holdt på med bilen.
Han finner ikke noe feil med vannpumpen,og mener feilen ligger i ladepakke.
Lurer litt på hva du vil vi skal gjøre med bilen."

Noen gode råd der ute? Sende bilen med tog til Oslo eller Stavanger?



Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

elektrolux

Jeg tror fremdeles laderen er OK.

Har du prøvt å lese ut feilmeldinger, eller tatt en full reset?

Du trenger ikke sende hele bilen vekk.

Send meg Sagem boksen, så bytter jeg ut den defekte laderen inni den.

Vannpumpen pleier å virke intermittant på slutten av levetiden. D.v.s. at den virker i 1/2t for så å stoppe.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA