Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vår tur til "vil ikke starte"

Startet av worry, torsdag 13. oktober 2022, klokken 12:01

« forrige - neste »

worry

Hei,
I går var det vår tur. Dette innlegget blir mest en påminnelse, for problemet er kjent.
Kona ringte meg i går; "bilen vil ikke starte. Bare masse rare lys og lyder. Får ikke flyttet girspaken"??
Telefonhjelp med "prøv å skru lyset til park og skru av annet forbruk", hjalp ikke.
Hmm. Fylte redningsbilen (Golf diesel) med diverse taueutstyr og annet jeg trodde kunne komme til nytte og kjørte inn i Oslo-rushet i går ettermiddag.
Heldig for meg, så slapp vi å taue. Mistenkte 12V batteriet, som jeg har lært om her på forumet. Takk for det!
Jeg fikk etter litt klunder koblet på en slik moderne Litium hjelpestarter. Det er trangt nedi der, og klypene var store med altfor korte ledninger. Bingo! Bilen er frisk og fin igjen. Men 12V batteriet må byttes. Tar nesten ikke lading nå.
Men lærdommen er; 12V batteriet må topplades innimellom. Det har jeg glemt av.

Jeg leste en gang at 12V batteriet ikke lades mens hovedbatteriet lader. I tillegg er det et lite forbruk til diverse ladestyring. Og mens vi kjører, så er spenningen litt for lav til å topplade. Så det må vi gjøre utenom, en gang i blant.

Det er jo så enkelt gjennom strømuttaket på dashbordet! Gjør det! :-)

Think lithium

bcx238h

pexic

Warlock

Jepp, det der er en klassiker, så bra du visste om den, og mesterlig løst.  :+1:

Personlig har jeg lagt en C-TEK ledning med plugg ut fra batteriet og opp og ut ved siden av "grillen", bare stripset den fast, så jeg lett kan fiske den frem uten å åpne panseret, og dytte den inn igjen på trygg plass når den ikke er i bruk. Har faktisk lurt på å bygge om en Li-ion mini hjelpestarter til c-tek plugg bare for nøyaktig slike situasjoner du her nevner :)

worry

Takk!
Du har tenkt gjennom saken og laget en god plan også. Godt tenkt!
Jeg glemte i min beskrivelse over at jeg har en dieselvarmer som står plassert på den siden. Det gjør tilgangen til batteriet ekstra klundrete.

pexic; Interresting choice! But they are not cheap? And you need a BMS too?
I was wondering about something similar. But chickened out, and bought lead as original.
We really don't need a lot of amphours, but enough ooomph to get things started. I thought of this 5Ah LiFePO battery from Biltema. Weight is less than 1 kg and a CCA of 260 amps. Price NOK 1349,-.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/mc-batterier/litiumbatterier/litiumbatteri-litium-lifepo4-12-v-5-ah-150-x-65-x-130-mm-2000035521
There is some said limitations, as it can't be charged below freezing. Anyone tried this?

Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA