Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken med full stopp i Trondheim. (Reparert og i full drift igjen)

Startet av Marsto, onsdag 12. oktober 2022, klokken 09:18

« forrige - neste »

worry

Think lithium

Marsto

Pexic.
Flott å se at du har et bilde av pre charge og kondensator i hel stand. Har du peiling på specs til denne kondensatoren som har blitt svidd i pre charge motstandens "burn Out" ?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

pexic

no idea the exact vaue but my uess is that 47...68nf will work.

ps; sorry my keyboard is broken

Marsto

Hei til alle dere som har fulgt saken her og til Warlock, worry og pexic som har gitt input på dette. Warlock kom en ny tur i dag med MLEC kortet og vi installerte det med de modifikasjonene som han har gjort. Det kan vi si ble en kjempesuksess. Bilen starter og går som normalt i gir. Vi plugget inn lader og det fungerer også helt som normalt. Jeg mener å huske at bilen ble parkert for akkurat 1 år siden med ca.70% igjen på hovedbatteriet. Nå viser nåla 65%. Det er slett ikke dårlig. Thinken er nå oppe å går igjen og takket være Warlocks kunnskap om kretskort ble dette en flott avslutning på kvelden. Jeg vil nå bruke mye tid på å reparere batterikassen og gjøre den 100% vanntett så realistisk vil den nok ikke komme på veien igjen før nærmere sommeren 2023. Mange takk for all hjelp og input og jeg kommer tilbake snart med bilder av hvordan batterikassen blir fixet. Her er et par bilder fra Warlocks modifikasjoner på MLEC kortet.                                                                                                                                             

Warlock

Actually its in µF but else you are dead on :)

When i removed the cap from the board (it looked ok, but wasn't) i could measure the restcapacitance for every cap stil left in parallell with the removed one, that gave about 30µF.
The removed one was the physical biggest cap so I guess it had the highest value as well, so much lower than 10-30µF would be illogical.
My measuring around similar placed caps, and some guessing, i found that it somewhere around 10-100µF would be  the probable range, and somewhere between 30-60µF most probable. (a 47µF is the most likely candidate)

Looked arounld for something to test with (the board worked without it, but it's there for a reason) i could not find anything closer than a 10µF an a 100µF, both throughhole, not surface mounted among my spare parts.
Picked the 100µF for testing, and the card still worked on the bench....

... maybe Marsto will tell the rest of the story?

Marsto

Sitat fra: Warlock på onsdag 16. november 2022, klokken 17:40
Actually its in µF but else you are dead on :)

When i removed the cap from the board (it looked ok, but wasn't) i could measure the restcapacitance for every cap stil left in parallell with the removed one, that gave about 30µF.
The removed one was the physical biggest cap so I guess it had the highest value as well, so much lower than 10-30µF would be illogical.
My measuring around similar placed caps, and some guessing, i found that it somewhere around 10-100µF would be  the probable range, and somewhere between 30-60µF most probable. (a 47µF is the most likely candidate)

Looked arounld for something to test with (the board worked without it, but it's there for a reason) i could not find anything closer than a 10µF an a 100µF, both throughhole, not surface mounted among my spare parts.
Picked the 100µF for testing, and the card still worked on the bench....

... maybe Marsto will tell the rest of the story?

And the rest of the story is on the post above yours. Thanks again for all the help.

worry

Think lithium

Marsto

Hei worry. Mange takk for gode tips i saken. Jada, løpet er over elektronisk, men det er fremdeles ukjent hva som stoppet bilen når de fleste her sier at pre charge kun brennes under start. Vi får se om den stopper igjen når vi får den på veien. Har laget ei handleliste nå for tetting av batterikassa så kanskje det går raskere enn jeg tror å få den på plass. Vi får se og skal sende noen oppdateringer snart på fremdrift.

worry

Jeg må spørre... Tenker du å reparere kassa uten å ta av lokket?

Jeg vet ikke om det kan bli så galt pga. fuktighet, men en forklaring på det du skriver kunne jo være at hovedreleene begynte å tulle. Dvs. legge ut og inn igjen under kjøring. Har vel aldri hørt noe om at det har skjedd.
Leter etter en forklaring..  :)
Think lithium

Warlock

Han har tatt av lokket på hovedkassa, og det så fint ut der inne.
Hva som stoppet bilen i første omgang er usikkert, det kan ha vert hva som helst egentlig, og ikke sikkert releene koplet fra heller. Men når en bil stopper er jo det første man tenker gjøre er å starte den igjen, så av og på. Tenker det ble gjort så fort at det var da Precharge motstanden røk med. Det går jo ingen strøm gjennom denne så lenge releene er lukket for fremrift. (og prchargereleet må lo også lukkes under start for at det skal gå strøm gjennom)

Personlig gjetter jeg på noe annet smårusk i maskineriet utgjorde første stoppen. For eksempel bryterkombinasjonen fra gearspaken gav en "ikke lovlig" kombinasjon (slitt/dålig microbryter er kjent problem), eller gasspedalen er slitt (som på vår bil) og førte til stans, eller en liten stabel andre småfeil PCU kunne ha reagert på og gitt powerlimit frem til tenningen ble skrudd av og på.

Tenker det bare er å reparere batterikassa her og få det tettest mulig fra undersiden, sette sammen bilen og ta en prøvetur. For batteriet rapporterte null feil og var superglad når det endelig kom igang med ny precharge (og ny kondensator på C13). Stopper bilen kan man da spørre den om hvorfor :)

Marsto

Hei worry. Ja planen er å erstatte rustne partier med ny stålplate. Alt gjøres fra utsida uten å ta av lokket og batterimodulene. Det er absolutt verst i forkant av kassa og falsen rundt kassa som har alle skruehullene. Har kjøpt 1,2mm stålplate på Biltema og tenker å kappe til alle biter som trengs fra den. Platebitene limer jeg på med Tec7 X-Tack. Ingen sveising eller skruing. Kun liming med det supersterke og elastiske Tec7 X-Tack. Det inkluderer også å forsterke falsen på undersiden med samme stålplate i omtrent 35mm bredde og bore nye hull til skruene. Har revurdert og gått bort fra glassfiber men vil behandle alle rustne områder og ny stålplatebiter med POR15. Se bilde av nederste del av kassa som er fullstendig opprustet. Her ser du fremsiden av kassa med falsen og skruehullene.  Originalt er det heller ingen pakning mellom falsen og bilen. Det er ihvertfall helt galskap i saltsuppa vi kjører i her i Trondheim og jeg tror dette hovedårsaken til opprustet kasse og fuktinntrenging.   

Marsto

Sitat fra: Warlock på torsdag 17. november 2022, klokken 12:16
Han har tatt av lokket på hovedkassa, og det så fint ut der inne.
Hva som stoppet bilen i første omgang er usikkert, det kan ha vert hva som helst egentlig, og ikke sikkert releene koplet fra heller. Men når en bil stopper er jo det første man tenker gjøre er å starte den igjen, så av og på. Tenker det ble gjort så fort at det var da Precharge motstanden røk med. Det går jo ingen strøm gjennom denne så lenge releene er lukket for fremrift. (og prchargereleet må lo også lukkes under start for at det skal gå strøm gjennom)

Personlig gjetter jeg på noe annet smårusk i maskineriet utgjorde første stoppen. For eksempel bryterkombinasjonen fra gearspaken gav en "ikke lovlig" kombinasjon (slitt/dålig microbryter er kjent problem), eller gasspedalen er slitt (som på vår bil) og førte til stans, eller en liten stabel andre småfeil PCU kunne ha reagert på og gitt powerlimit frem til tenningen ble skrudd av og på.

Tenker det bare er å reparere batterikassa her og få det tettest mulig fra undersiden, sette sammen bilen og ta en prøvetur. For batteriet rapporterte null feil og var superglad når det endelig kom igang med ny precharge (og ny kondensator på C13). Stopper bilen kan man da spørre den om hvorfor :)
Hei Warlock, ja det blir veldig spennende på prøvekjøring å se om den stopper. Det er nok ganske viktig å finne årsaken til stoppen så vi kan luke ut komponenten som forårsaker dette. Time will show......

Marsto

Da er jobben igang. Som Warlock anbefalte har jeg nå sprayet 2 tykke lag med klarlakk over MLEC kortet. Alle komponenter som ikke må sprayes er maskert og og det er nå klart for montering. Før det gjøres starter jobben med rustbehandling av batterikassa.   

worry

Hei,
Det høres ut som dere har en god plan. Jeg lurte egentlig på om dere har tatt av toppdekslene slik at dere ser RLEC-kortene. Det er der krypstrømmene har laget mye tull.

Warlock nevner problemer med mikrobryterne på girspaken. Og "ikke lovlig" kombinasjon. Dette opplevde jeg faktisk nå nettopp. Måtte ut på redningsoppdrag igjen. Sjåføren meldte om problemer akkurat som da 12V-batteriet gikk tomt. Høyre instrument gikk i pigg på minus, pluss power limit lys. Kanskje er det mer bugs på gang. Bilen hadde stått parkert veldig fuktig noen dager (lekk takluke). Når vi fikk sett på det, så ser vi at bilen oppfører seg akkurat som beskrevet i dette dokumentet (som kan lastes ned på FB-forumet):
"The Problem with Shifting Gears – Blog City PDX.pdf".
Jeg fikset problemet ved å justere bryterholderen, slik nevnt i dokumentet.
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA