Hovedmeny

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 24. februar 2023, klokken 21:31
De som knapt får det til å gå rundt utgjør en ganske liten minoritet her i landet, som oftest innvandrere, nye landsmenn og flyktninger. Det store flertall av folk her i landet har det ganske så godt på alle måter, langt bedre enn tidligere generasjoner og lever mye lenger (fem år økning i forventet levealder siste 20 år). Men noen vil aldri kunne se at et glass er halvfullt, kun halvtomt og at livet er forferdelig siden man ikke har siste årsmodell Tesla.

Tenk at det er mulig å være så virkelighetsfjern. Skulle nesten tro du kom fra en liten bygd som Nissedal, hvor ingen har særlig huslån.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Litt tidlig på året, kansje  :D men men

Hva blir 2023 årets mest brukte ord?

«Dyrtid»

Har dere lagt merke til at dette nå brukes av norske politikerne for å støtte opp under sine egne argumenter..

Jeg så ikke det ordet komme, for en 4-5 års tid siden.... i likhet med krigen i Ukraina og at «vi lå i i krig» med nabolandet vårt...

Det er rare tider.....

Se bilder av Google søk...

https://www.google.com/search?q=dyrtid&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&oq=dyrtid&aqs=chrome.0.0i512l8.3646j0j4&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

RJK

Det er fint om Norge kan bevege seg litt bort fra å bare eksportere råvarer (i all hovedsak), og heller står for mer bearbeiding selv.

Smelteverk bruker av råvaren elektrisk kraft, og "foredler" denne, sammen med bauxitt, til metall i sin enkleste form, ren aluminium. Men vi produserer også foredlede varer av dette, som karosserideler og felger.

Og som alltid, jo mer bearbeidet varer er før de eksporteres, dess større eksportverdi får de, samtidig som det gir lønnsinntekt for mange flere enn bare de som jobber med selve foredlingen.

Når "vi" (Norge) sørger for å gjøre strømkostnadene høyere, samtidig som vi normalt har høyere lønnskostnader, så skal det godt gjøres å få foredling av råvarer på norske hender, og med norske bedrifter og arbeidere, men dette går da ut til land innen EU der arbeidskraften er langt billigere, så lenge strømkostnaden ikke er dyrere der.

Å risikere norsk industri og prosessering i Norge for at vi skal tjene på strøm, som i all hovedsak selges til norske forbrukere og bedrifter, er ikke bare farlig for landet som helhet, men rent ut stupid, ihvertfall i mine øyne og ører. Men det er akkurat dette som holder på å skje.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på lørdag 25. februar 2023, klokken 01:21
Det er fint om Norge kan bevege seg litt bort fra å bare eksportere råvarer (i all hovedsak), og heller står for mer bearbeiding selv.

Smelteverk bruker av råvaren elektrisk kraft, og "foredler" denne, sammen med bauxitt, til metall i sin enkleste form, ren aluminium. Men vi produserer også foredlede varer av dette, som karosserideler og felger.

Meg bekjent hverken har vi, eller importerer vi, et eneste ton (eller tonne som de insisterte på å si hos Hydro hvor ton betyr et longton (1.016 kilo) mens tonne er et metric ton) med bauxite, men aluminiumsoksyd som ser ut som sukker/hvitt pulver. Oksyden er et halvfabrikata hvor bauxite er råvaren.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 25. februar 2023, klokken 07:27
Sitat fra: RJK på lørdag 25. februar 2023, klokken 01:21

Meg bekjent hverken har vi, eller importerer vi, et eneste ton (eller tonne som de insisterte på å si hos Hydro hvor ton betyr et longton (1.016 kilo) mens tonne er et metric ton) med bauxite, men aluminiumsoksyd som ser ut som sukker/hvitt pulver. Oksyden er et halvfabrikata hvor bauxite er råvaren.
Mulig de har endret dette, men hva i all verden har det med det jeg skrev om verdien av videreforedling og produksjon av mer bearbeidede produkter?

For meg fremstår svaret ditt som kverulering for kveruleringens skyld, og på samme tid på å tåkelegge at du fikk et svar som gikk mot det du skrev om at vi alltid har vært og er eksportør av råvarer, og at det var en fin ting.

At vi hovedsakelig er og har vært en tilnærmet råvare-eksportør, stemmer, men det er en situasjon vi bør bevege oss bort fra. Selvsagt må vi og levere råvarer, for vi kan ikke forvente at vi skal gjøre all bearbeiding selv, men helt klart at vi må øke graden av bearbeiding her hjemme.

Derfor er det og viktig at vår industri og våre innbyggere får beholde fortrinnet ved billig strøm, for å veie opp for de større kostnadene vi har på andre deler av de totale kostnadene. Bl.a. det med langt kaldere klima, større avstander og generelt høyere kostnader på masse annet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Dette har jo blitt en veldig lang diskusjon med mange sider og jeg synes det er en veldig fin og god
diskusjon her med gode argumenter både "for og i mot" alt det som ligger i 2023 statsbudsjettet.

Jeg ser vi bringer frem mange ulike meninger som ønsker om både i retning av mer sosialisme og mer konservatisme i regjeringspartiene, eller kansje noe i mellom (langs Høyre/venstre aksen), det er meninger for og i mot norskt EU-medlemskap (meningsmålinger fra Nationen viste i fjor 1/3 for EU)  og det er diskusjoner her om at politikere ikke hører på fagfolkene i dept eller at de hører for mye på fagfolkene (dette er vel kansje umulig å måle?)...

Oppsummert så er det litt av alt. Da tenker jeg vi her inne representerer det som er helt vanlig i Norge og som kjennetegner demokrati og frie meninger. Det er veldig bra.

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/voksenopplaring-for-innvandrere/lar-om-valg/politiske-partier/

Electric cars in Norway

Har denne blitt postet her inne? Se video... asj og asj assa...det statsbudsjettet assa......nå må jo alle selge bilene sine... litt humor oppe i alt det triste i denne dyrtiden vi har fått nå...og verst for de som sliter økonomisk nå med dyrt billån i tillegg. Det er bare trist...

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/elbileiere-sliter-flere-som-vil-selge/15522769/

THE

Nå har det vel vært nok av advarsler inne på forumet her i flere år om at rentekampanjene som medfører 100% finansiering av dyre biler kanskje ikke er så lurt for mange av kjøperne. Og det er vel det vi ser resultatet av her nå. Tesla hadde jo veldig gunstige avtaler med 0,25% rente i ti år (der renten justeres sammen med markedsrente for billån), noe som har medført at mange som egentlig ikke hadde råd til bilen kjøpte med fullfinansiering. Mye av merkostnaden med elbil kunne regnes hjem gjennom fordeler som billig lading, gratis bompassering, ingen årsavgift, gratis/billig parkering osv. Etter hvert som strømprisen og ladeprisen har eksplodert, renta øker voldsomt og regjeringen fjerner alle økonomiske insentiver for elbiler i tur og orden så har regnestykkene til folk endret seg mye. Nå er det ikke så mye å spare på elbil lenger, og noen tusenlapper ekstra i månedlige kostnader på mat og bolig har nok fått mange sin tidligere romslige økonomi til å strammes inn. Når bruktmarkedet for nyere elbiler i tillegg er veldig trådt så er det vanskelig for kunder som får trang økonomi å komme seg ut av billånsfellen, og det er vel dermed naturlig at mange billån går til inkasso?

Selv sitter jeg med et 10 års lån på en TMX som startet med 0,25% rente, og som nå er på 4,05% nominell. Jeg betaler ca. 1100,- ekstra i renter pr. mnd. nå sammenlignet med det jeg gjorde for et år siden, og ca. 1400,- mer enn da jeg hadde 0,25% rente. Jeg må vel se på om det heller lønner seg å betale ned restlånet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Med andre ord skulle man som jeg har tatt til orde for i flere år nå ha sikret seg med et fastrentelån på boligen og brukt også dette til å finansiere et bilkjøp. Ja, en viss grad av disiplin burde være med i betraktning (esktra nedbetaling grunnet verdifall på bilen), men har man både huslån og anledning til å kjøpe en dyr bil så forventer jeg faktisk både en viss økonomisk forståelse og evne til å utøve en grad av disiplin.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Forøvrig kan man muligens oppfatte at de økonomiske signalene er noe blandet, ikke helt entydige for nå er det rimelig klart at renten nok vil bli satt ytterligere opp hvilket jo er en måte å dempe veksten/styrken i vår økonomi.

Så vil andre si at det skjønner man ikke for allerede nå ser vi jo at antallet konkurser øker, ja faktisk er vi på de samme høye nivåene i antall konkurser som i rekordårene 2018 og 2019, sier Brit Elise Melhus. Hun er analytiker i Dun & Bradstreet. Men da var det hverken pandemi eller energikrise, eller?

Og boligprisene som har vært forventet å falle er heller ikke så lett å bli klok på siden f.eks OBOS-prisene i Oslo STEG med 2,1% i februar i år.

Og arbeideledigheten holder seg meget lav og antall stillinger som ikke fylles er langt større/flere fortsatt!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

PF

Sitat fra: arthur på onsdag 01. mars 2023, klokken 10:42

Og arbeideledigheten holder seg meget lav og antall stillinger som ikke fylles er langt større/flere fortsatt!

Men konsulentmarkedet har siste 6mnd innen IT dødt veldig. Så noe skjer, er nok en del tregheter i markedet. f.eks. ansettelser ligger fort fire måneder bak i tid.

Jeg tjener ok, men ser jo at de par tusen ekstra i strøm, 4000isch ekstra i rentekost, pluss dyrere matvarer begynner å gjøre utslag på økonomien hver måned. Og mistenker at det ikke bare kan være meg.

Nybilsalget blir spennede å følge med på fremover, jeg har satt på vent å erstatte min nå 4år gamle e-tron(har aldri hatt en bil så lenge som denne) da jeg er redd for fremtidig rentekostnad, og ikke ønsker å sette meg halvmill pluss ekstra i gjeld.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 01. mars 2023, klokken 10:42
Forøvrig kan man muligens oppfatte at de økonomiske signalene er noe blandet, ikke helt entydige for nå er det rimelig klart at renten nok vil bli satt ytterligere opp hvilket jo er en måte å dempe veksten/styrken i vår økonomi.

Så vil andre si at det skjønner man ikke for allerede nå ser vi jo at antallet konkurser øker, ja faktisk er vi på de samme høye nivåene i antall konkurser som i rekordårene 2018 og 2019, sier Brit Elise Melhus. Hun er analytiker i Dun & Bradstreet. Men da var det hverken pandemi eller energikrise, eller?

Og boligprisene som har vært forventet å falle er heller ikke så lett å bli klok på siden f.eks OBOS-prisene i Oslo STEG med 2,1% i februar i år.

Du skriver ikke noe om hvilken tidsperiode du sammenligner med, så la meg hjelpe deg å få "the facts straight":

I januar 2023 var det 353 selskaper som gikk konkurs. Altså på 1 måned! Dette er 30 FLERE enn i 2019, som var et rekordår, pga oljebransjekrise (ingen utbygginger)...så ja...full krise. Kun januar 2020 (rekordmåned) har hatt flere konkurser i en januar-måned (var og forbundet med oljekrisen).

Servering, detalj og bygg er store innen konkurser nå, siden folk sparer inn der de kan, og sliter av høye strømpriser og økt kostnad på varer.

Problemet nå er at vanlige unge folk har blitt fattige hvis de har tatt idealist-utdannelser i det offentlige, og kjøpt bolig i de områdene hvor jobbene finnes. De økte rentene presser utleie-prisene opp, og folk blir presset til å kjøpe bolig. Når det blir dyrere å bygge bolig (strømintense byggevarer) så presses prisene videre opp. Ikke nødvendigvis et tegn på at ergoterapautene Per og Kari (23) med boliglån på 6 millioner får det mer romslig av den grunn. Når så de må betale 70% bompenger for å komme til jobb (siden de har barn og må kjøre til barnehagen), og alt annet blir dyrt, så hjelper det lite at få er arbeidsledige.

Det blir spennende å se når de siste 2-3 rentestigningene også kommer inn i økonomien....blir kappløp mot årets lønnsoppgjør, som forhåpentligvis kan lette situasjonen for disse.

Litt rart at AP kjører en politikk som er mer konservativ enn Høyre. Synes de sporenstreks bør gjøre følgende tiltak:
- momsfritak på ALL strøm
- maks 50% bompenger for elbil (er nå maks 70%)
- 28% fradrag på kapitalkostnad/inntekt (renter), slik det var før (er nå 22%) - vil og gi litt mer til de med dyre lån

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/02/01/7981812/353-norske-selskaper-gikk-konkurser-i-januar-creditsafe-spar-rekord-i-ar

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/onwGoj/olje-og-gass-ga-ekstremt-overskudd-for-bedriften-norge-i-fjor

arthur

Jeg sammenligner år for år, ikke en enkelt måned. Sammenligningen er med nevnte år, og artikkelen finner du her; https://www.dn.no/marked/konkurs/dun-bradstreet/ny-konkursbolge-under-oppseiling-na-blir-det-verre/2-1-1410962

Med andre ord er det kjente størrelser, ikke påstander, og hele år. Tiden vil vise hva som skjer frem i tid for per i dag vet vel ingen av oss så mye om det, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 01. mars 2023, klokken 14:42
Jeg sammenligner år for år, ikke en enkelt måned. Sammenligningen er med nevnte år, og artikkelen finner du her; https://www.dn.no/marked/konkurs/dun-bradstreet/ny-konkursbolge-under-oppseiling-na-blir-det-verre/2-1-1410962

Med andre ord er det kjente størrelser, ikke påstander, og hele år. Tiden vil vise hva som skjer frem i tid for per i dag vet vel ingen av oss så mye om det, eller?

Linken din viser ikke for hele år, siden vi bare har tall til februar. Det er ingen som vet hvordan det blir videre med sikkerhet, men i linken du viser så sier eksperten du henviser til, at prognosen tyder på at "nå blir det verre", og de forventer like ille tall som i 2018/2019 som var kriseår. Oss "mørkemenn" har spådd dette lenge (eller oss smarte forutseende - told you so-folk). Synd jeg ikke kunne veddet på disse januar-februar-tallene, som jeg har spådd lenge....men da helst ikke på Unibet, siden de bare konfiskerer pengene en vinner.

2018/2019 var ikke "vanlige år".

Men på ett tidspunkt er alle de "svake" bedriftene konkurs (les: familiebedrifter osv som må legge ned / selge seg til storkapitalen pga regjeringens "stramme" politikk, og da vil jo konkursantallet gå ned :-) )

Problemet er at at en har et gjennomsnitt hvor f.eks. oljebransjen lager fine tall, og suger opp arbeidere, samtidig som næringspolitikken for de små har vært helt katastrofal...sånn at småbedriftene har blitt robbet, og tapt alt de har skapt....nedover i Agder er det mørkt nå....

arthur

Spådommer er ikke noe annet enn spådommer så la oss se an året før vi feller en endelig dom for året. Forøvrig skal du være forsiktig med å bruke ord og uttrykk som "mørkemenn" for da blir du innklaget til moderator selv om utrykket ikke betyr noe mer enn f.eks "pessimist" i følge norske synonymordbøker.

Ser ellers at 2021 i følge linken var antallet konkurser "unormalt" lavt, men som andre her tidligere har påpekt så var det pandemi det året, og pandemier er vel ikke akkurat bra for økonomien?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA