Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

Daniel_0007

Tror for folk flest er tilbudene etter arbeidstid som gjør at folk flytter til Oslo, spesielt for de i 20 årene men igjen har ikke skjønt meg på 40+ folk som fortsatt bor på løkka med barn.
Lenge siden jeg har vært i Gjøvik men såvidt jeg vet så er det en ganske søvnig by hvor lite skjer.
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 25. juni 2023, klokken 12:47Tror for folk flest er tilbudene etter arbeidstid som gjør at folk flytter til Oslo, spesielt for de i 20 årene men igjen har ikke skjønt meg på 40+ folk som fortsatt bor på løkka med barn.
Lenge siden jeg har vært i Gjøvik men såvidt jeg vet så er det en ganske søvnig by hvor lite skjer.

Gjøvik er en flott by - passe stor og akkurat passe med tilbud.
Etter at NTNU fikk en avdeling der ble det et løft for høyere utdannelse i byen også.
Bodd rett utenfor der noen år selv.

Oslo har jeg ikke noe positivt å fortelle om i likhet med alle andre større byer - jo større jo verre er min holdning. Ble tilbudt gratis bosted og høy lønn i byen i sin tid - men jeg sa nei - ville ikke bo der.
Folk er heldigvis ulike og der noen liker bygda og naturen liker andre storbyene. Tror ikke det finnes nok penger i verden for å få meg til å flytte til f.eks Oslo eller en annen storby. Som sagt - folk er ulike og vi må respektere hverandre for denne ulikheten også.

Når det kommer til Bedragerienheten så burde den jo plasseres der hvor dette er mest utbredt - mao på Stortinget - gjerne vegg i vegg med AP sin stortingsgruppe. Virker jo også som det finnes en del folk som bor i Oslo som heller ikke bryr seg om habilitet også - og da tenker jeg ikke bare på statstrådene ,men også de som har sagt ja til ymse styreverv. Hvor er ærligheten og integriteten? Jeg er skremt over hvor omfattende "den norske korrupsjonen" strekker seg. Jeg har vokst opp med 100% ærlighet som en selvfølge i alt og ett og er det noe jeg forventer av offentlige ansatte er det jo nettopp det - ærlighet og integritet. Det er tydeligvis at mange lett lar seg blende av penger og makt dessverre.

ToWalkOrDrive

Det må jo være deilig for Høyre i Oslo å se hvordan Selvaag-utbyggerne slakter dagens AP/MDG-"byregjering" i Oslo for manglende regulering av tomter, samtidig som de sier at Høyres forslag er akkurat hva som behøves for å øke boligbyggingen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/RGBprJ/8313-feil
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på søndag 25. juni 2023, klokken 14:18
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 25. juni 2023, klokken 12:47Tror for folk flest er tilbudene etter arbeidstid som gjør at folk flytter til Oslo, spesielt for de i 20 årene men igjen har ikke skjønt meg på 40+ folk som fortsatt bor på løkka med barn.

Gjøvik er en flott by - passe stor og akkurat passe med tilbud.
Etter at NTNU fikk en avdeling der ble det et løft for høyere utdannelse i byen også.
Bodd rett utenfor der noen år selv.

Oslo har jeg ikke noe positivt å fortelle om i likhet med alle andre større byer - jo større jo verre er min holdning. Ble tilbudt gratis bosted og høy lønn i byen i sin tid - men jeg sa nei - ville ikke bo der.
Folk er heldigvis ulike og der noen liker bygda og naturen liker andre storbyene. Tror ikke det finnes nok penger i verden for å få meg til å flytte til f.eks Oslo eller en annen storby. Som sagt - folk er ulike og vi må respektere hverandre for denne ulikheten også.

Når det kommer til Bedragerienheten så burde den jo plasseres der hvor dette er mest utbredt - mao på Stortinget - gjerne vegg i vegg med AP sin stortingsgruppe. Virker jo også som det finnes en del folk som bor i Oslo som heller ikke bryr seg om habilitet også - og da tenker jeg ikke bare på statstrådene ,men også de som har sagt ja til ymse styreverv. Hvor er ærligheten og integriteten? Jeg er skremt over hvor omfattende "den norske korrupsjonen" strekker seg. Jeg har vokst opp med 100% ærlighet som en selvfølge i alt og ett og er det noe jeg forventer av offentlige ansatte er det jo nettopp det - ærlighet og integritet. Det er tydeligvis at mange lett lar seg blende av penger og makt dessverre.

Håper mange tenker som deg. Da kan de som elsker Oslo og vil flytte hit finne rimelige boliger ved at presset på boliger bli langt mindre. Om du spør en Osloboer, vil nok 95% si de er svært tilfredse med å bo i denne byen som er både flott og har masse tilbud og som blir bedre for hvert år som går. Så kan hELgenen og alle andre med massive fordommer og massiv kunnskapsbrist få bo på alle andre steder og kose seg med det i sin enfoldighet!

Med hensyn til korrupsjon og svindel, så vil du nok finne mye mer av det utenfor politikken! Det bildet du tegner av Stortinget og spesielt AP er sykelig forvrengt og sier mer om deg enn det du omtaler!

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2023, klokken 11:47Håper mange tenker som deg. Da kan de som elsker Oslo og vil flytte hit finne rimelige boliger ved at presset på boliger bli langt mindre. Om du spør en Osloboer, vil nok 95% si de er svært tilfredse med å bo i denne byen som er både flott og har masse tilbud og som blir bedre for hvert år som går. Så kan hELgenen og alle andre med massive fordommer og massiv kunnskapsbrist få bo på alle andre steder og kose seg med det i sin enfoldighet!

Med hensyn til korrupsjon og svindel, så vil du nok finne mye mer av det utenfor politikken! Det bildet du tegner av Stortinget og spesielt AP er sykelig forvrengt og sier mer om deg enn det du omtaler!

Ja - jeg håper inderlig at presset på boliger i Oslo blir mindre. Byen trenger boliger som folk har råd til å bo i.

De som bor i Oslo og har flyttet dit er i det store og hele selvfølgelig fornøyd - ellers hadde de sikkert ikke flyttet dit. Det finnes ikke noe tilbud som interesser meg i Oslo - så derfor vil jeg ikke bo der, men respekterer de som ønsker å bo der for det. Det er ikke fordommer mot Oslo borgere jeg bringer til torgs - min samboer kommer fra Oslo, har selv bodd i Stor Oslo og vet ganske nøyaktig hva det vil si. Det er ulike verdisyn og interesser som holder meg borte fra storbyen - den byen har ingenting jeg setter pris på rett og slett. Korrupsjon foregår nok litt her og der - og jeg vet om AP politikere som har gjort vennetjenester som i dagens samfunn vil være å anse som korrupsjon.
At man har et litt uærlig blikk og holdning til ting på Stortinget står jeg for hvilket forsåvidt alle sakene siste årene og ukene viser - etter at jeg skrev forrige innlegg har vi jo fått bekreftet en tyv på stortinget også.....
Jeg tror verden blir bedre om vi lærer å respektere hverandre tross ulike verdisyn - og så håper jeg at uansett hva man mener og A eller B - så bør man være 100% ærlig i alt og ett. Og det er den manglende ærligheten jeg savner hos mange politikere - også på Stortinget.

arthur

Mht hvordan Oslo, og folk i Oslo, omtales her så minner det meg litt om hvordan folk snakker om amerikanere og USA, men du verden så mange som gjerne vil kunne både reise dit og bo der! Nå er jeg født og oppvokst i Oslo og har bodd og jobbet i USA en del år, men har valgt vekk begge deler. Er det ikke noen som snart lurer på hvor mange Oslo-borgere som egentlig har vokst opp i byen eller har familiær bakgrunn fra byen? Etter hva jeg mener å oppleve så er det stadig færre så å omtale disse som om de er en homogen gruppe vitner om lite kontakt med byen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2023, klokken 08:52Mht hvordan Oslo, og folk i Oslo, omtales her så minner det meg litt om hvordan folk snakker om amerikanere og USA, men du verden så mange som gjerne vil kunne både reise dit og bo der! Nå er jeg født og oppvokst i Oslo og har bodd og jobbet i USA en del år, men har valgt vekk begge deler. Er det ikke noen som snart lurer på hvor mange Oslo-borgere som egentlig har vokst opp i byen eller har familiær bakgrunn fra byen? Etter hva jeg mener å oppleve så er det stadig færre så å omtale disse som om de er en homogen gruppe vitner om lite kontakt med byen.

Oslo folk er jo bygdefolk som liker å bo i en by - og som flytter til Oslo -  hvor vanskelig skal det være?
Hvor du kommer fra betyr jo ingenting - det er hvilke holdninger og verdier du har som betyr noe.
Så når folk omtaler Oslo folk - så er det en homogen gruppe som liker å bo i by..........Homogen i den forstand at de har dette til felles at de liker å bo i by...Ellers er det jo like forskjellig som alle andre mennesker

Merce

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2023, klokken 11:47Det bildet du tegner av Stortinget og spesielt AP er sykelig forvrengt og sier mer om deg enn det du omtaler!

Haha, det bildet har de på en utmerket måte klart å lage selv, og dessverre er det nok kun øverste laget som har blitt avdekket..  >:(

arthur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. august 2023, klokken 09:06
Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2023, klokken 08:52Mht hvordan Oslo, og folk i Oslo, omtales her så minner det meg litt om hvordan folk snakker om amerikanere og USA, men du verden så mange som gjerne vil kunne både reise dit og bo der! Nå er jeg født og oppvokst i Oslo og har bodd og jobbet i USA en del år, men har valgt vekk begge deler. Er det ikke noen som snart lurer på hvor mange Oslo-borgere som egentlig har vokst opp i byen eller har familiær bakgrunn fra byen? Etter hva jeg mener å oppleve så er det stadig færre så å omtale disse som om de er en homogen gruppe vitner om lite kontakt med byen.

Oslo folk er jo bygdefolk som liker å bo i en by - og som flytter til Oslo -  hvor vanskelig skal det være?
Hvor du kommer fra betyr jo ingenting - det er hvilke holdninger og verdier du har som betyr noe.
Så når folk omtaler Oslo folk - så er det en homogen gruppe som liker å bo i by..........Homogen i den forstand at de har dette til felles at de liker å bo i by...Ellers er det jo like forskjellig som alle andre mennesker

Nja, finnes faktisk fortsatt en del Oslofolk som kan føre sine aner noe tilbake i tid, sågar flere/mange generasjoner. At mange i utgangspunktet velger å flytte til Oslo FORDI de liker å bo i en større by er lite reflektert med tanke på at jobbmuligheter nok er svært avgjørende for mange. Det er jo også en kjennsgjerning at med kongehus, storting, departenter, utdannelsesinstitusjoner, museer osv osv så er det ikke like lett å velge å bo i grisgrendte strøk etter hva jeg forstår hvis man ønsker å benytte sin utdannelse og sine interesser mht type jobb.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Nå bor jeg landlig til på Jæren, i et byggefelt riktignok og jeg har ikke allverdens stor tomt, men savner ikke det.
Har stort hus med utleiedel, hagestue, fin utsikt og 50kvm garasje, trives med det, har 15-20 min å kjøre på jobb og har sånn sett valgt å bo sånn.

Jeg har en søster som bor på Majorstuen i Oslo, og jeg må si at det er på mange måter veldig greit å bare ta heisen ned, går ut døren og være "midt-i-smørøyet", t-banestasjon 100m unna, buss å trikk over alt, man må sjelden vente mer enn 5 minutter på kollektivt uansett hvor man skal.
Jeg kjenner litt på at det er greit å bo sånn også.

Akkurat nå kjenner jeg at det er greit med den plassen jeg har, men litt frem i tid så vil en sentrumsleilighet i Sandnes eller Stavanger være meget fristende, eller Oslo for den del.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Oslo (Kristiania) hadde 29000 innbyggere i 1850, så sånn sett er det ikke så mange generasjoner bak Oslofolk går. Mye innvandring, og mye innflyttere fra Norge ellers.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

EN generasjon er vel definert som 30 år så noen generasjoner har det blitt siden folk som levde i 1850 bodde i Kristiania?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. august 2023, klokken 14:47
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. august 2023, klokken 11:47Håper mange tenker som deg. Da kan de som elsker Oslo og vil flytte hit finne rimelige boliger ved at presset på boliger bli langt mindre. Om du spør en Osloboer, vil nok 95% si de er svært tilfredse med å bo i denne byen som er både flott og har masse tilbud og som blir bedre for hvert år som går. Så kan hELgenen og alle andre med massive fordommer og massiv kunnskapsbrist få bo på alle andre steder og kose seg med det i sin enfoldighet!

Ja - jeg håper inderlig at presset på boliger i Oslo blir mindre. Byen trenger boliger som folk har råd til å bo i.

De som bor i Oslo og har flyttet dit er i det store og hele selvfølgelig fornøyd - ellers hadde de sikkert ikke flyttet dit. Det finnes ikke noe tilbud som interesser meg i Oslo - så derfor vil jeg ikke bo der, men respekterer de som ønsker å bo der for det. Det er ikke fordommer mot Oslo borgere jeg bringer til torgs - min samboer kommer fra Oslo, har selv bodd i Stor Oslo og vet ganske nøyaktig hva det vil si. Det er ulike verdisyn og interesser som holder meg borte fra storbyen - den byen har ingenting jeg setter pris på rett og slett. Korrupsjon foregår nok litt her og der - og jeg vet om AP politikere som har gjort vennetjenester som i dagens samfunn vil være å anse som korrupsjon.
At man har et litt uærlig blikk og holdning til ting på Stortinget står jeg for hvilket forsåvidt alle sakene siste årene og ukene viser - etter at jeg skrev forrige innlegg har vi jo fått bekreftet en tyv på stortinget også.....
Jeg tror verden blir bedre om vi lærer å respektere hverandre tross ulike verdisyn - og så håper jeg at uansett hva man mener og A eller B - så bør man være 100% ærlig i alt og ett. Og det er den manglende ærligheten jeg savner hos mange politikere - også på Stortinget.

Tenk om man like fritt kan kaste dritt på alle andre som man kan gjøre på politikere og Oslo. Faren for reaksjon fra politikerne og Oslofolk er jo nærmest null, mens om du kritiserer din arbeidsgiver, mister du jobben og om du kritiserer enkeltpersoner og bedrifter risikerer du å bli saksøkt. Nei sikrest er politikere og Oslo. Her kan en leke seg så mye en vil og komme med de mest horrible utsagn uten å få på kjeften!

arthur

Åpenbart mange som har en form for Oslo-kompleks (mindreverdighetskompleks?), dem om det og ikke noe man skal gidde å bry seg om!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 13. august 2023, klokken 16:19Tenk om man like fritt kan kaste dritt på alle andre som man kan gjøre på politikere og Oslo. Faren for reaksjon fra politikerne og Oslofolk er jo nærmest null, mens om du kritiserer din arbeidsgiver, mister du jobben og om du kritiserer enkeltpersoner og bedrifter risikerer du å bli saksøkt. Nei sikrest er politikere og Oslo. Her kan en leke seg så mye en vil og komme med de mest horrible utsagn uten å få på kjeften!

Er man politiker så er den største aktiva man har ikke makt,posisjon eller penger, men tillit.

Se f.eks denne :

https://www.nrk.no/trondelag/frykter-skandaler-i-regjeringen-odelegger-folks-tillit-til-politikere-1.16491875

Skal man holde politikere i tømmene, ha et velfungerende demokrati, er det viktig at politikere vet at folk følger med - at vi har journalister som graver og spør. Og jeg tror ærlighet er den viktigste personlige egenskapen man som politiker må ha. Med den får man respekt for sine standpunkt også hos meningsmotstandere.

Ellers har jeg vel ennå tilgode å være ansatt et sted er kritikk mot egen bedrift ikke ønskes velkommen.
Den egner seg best internt som seg hør og bør. Kritikk mot enkeltpersoner kan også være et godt korrektiv dersom den gis blant folk som vil deg vel. Setter selv alltid pris på negative tilbakemeldinger i mitt daglige dersom man samtidig blir fortalt hvordan man kan gjøre det bedre. Ligger mye læring i det - og læring er bra. 

Nå er de første postene på statsbudsjettet for 2024 sluppet - så kanskje tråden burde gå over til 2024 statsbudsjettet? Får vi f.eks endrede avgifts grenser for mva i 2024 på elbiler? Det er mye penger som har "rent" på havet i 2023 så langt. Jeg tror de positive nyhetene på budsjettet for 2024 slippes nå før kommunevalget - men frykter jo hvilke korrigeringer som kommer når valget i 2023 er over....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA