Hovedmeny

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 29. november 2022, klokken 18:59
Og 1,5 mrd mindre i drivstoffavgifter. Grønt skifte liksom.
"grønt skifte" er ikke noe annet enn en omksrivning av å skifte en haug med penger fra deg og meg til utenlandsk storkapital. havvind osv... finnes hverken klima eller miljømessige livsløpsregnskap som går i pluss! Bare tull
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

filtvet

Sitat fra: Moas på onsdag 30. november 2022, klokken 09:15
Med avgiftsendringene som kommer straks så tror jeg mange flere kommer til å velge billigere alternativer fra Kina. Tyske/europeiske biler priser seg ut når de passerer 500k for de flest. Skal vi tippe 50% kinabiler i Norge om 10 år?

Kan i hvertfall svare for meg selv. Å betale 600´for en brukbar tesla neste år hadde vært uaktuellt.

turfsurf

Sitat fra: heiho på onsdag 30. november 2022, klokken 09:24
- Sånn satt på spissen; er det noe poeng i å kjøpe elbil fremover sett bort i fra besparelse på drivstoffutgifter?
Sånn sett bort i fra klima og miljø? Det kommer jo an på hva du verdsetter. Stort sett er elbiler mere komfortable. En del av de har og mye lavere servicekostnader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

Klima og miljø er gode grunner til å velge elbil. Kostnasmessig gulrot hjelper også. Det som er tragisk er at drivstoffavgiftene settes ned, slik at mange venter med å skifte ut fossilbilen.

Det vi trenger er en forutsigbar politikk med gradvis økning av avgiftene på bensin og diesel.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Sitat fra: heiho på onsdag 30. november 2022, klokken 09:24
For en som ikke har fulgt med på alt i det siste så har jeg noen spørsmål:

- Er det slik at makstakst på bompenger for elbil nå er satt til 70% av fossilbil? Trodde denne skulle være på 50% til 2025.
- Norsk elbilforening - har denne organisasjonen fått gjennomslag for noe som helst nyttig de siste to-tre årene?
- Sånn satt på spissen; er det noe poeng i å kjøpe elbil fremover sett bort i fra besparelse på drivstoffutgifter?
Nå har det aldri vært satt sluttdato på 50% i bomavgifter. Sånn helt til nå når de velger å øke den satsen fra nyttår, og sikkert kommer med nye økninger de neste budsjettårene til det er 100 %.

Det var satt en dato til 2025 på avgiftsfri del på 500 K for elbiler, men det er jo bare nok et løfte de kan bryte. Dessuten vet vi ikke om de mente til 2025 eller ut 2025, så i beste fall tipper jeg de kanskje holder det til 1.1..25, men da strammer inn godt mere, eller fjerner fradraget totalt.

Selv som ikke-medlem av Elbilforeningen, så ser jeg at de har fått til masse, helt frem til disse nederlagene de nå er påført av AP, SP og nå til og med SV. Regjeringen med støtte fra SV har nå sviktet målet om 100 % elbiler innen 2025.

Og AP/SP har tilnærmet reversert elbilmålet for elektriske varebiler. Her forsvinner mye av det som må til for at mange bedrifter tar steget over. Næringslivet i NO1, NO2 og NO5 har slitt med skyhøye strømpriser i likhet med private, offentlige og ideelle organisasjoner, og det sier seg da selv at man vil kvie seg for å gå elektrisk om det ikke er klart at det vil lønne seg.

I og med at AP/SP-regjeringen har visst seg totalt fritatt for forutsigbarhet, så vil man søke mot det trygge, forurensende valget istedet for det forurensningsfrie alternativet, som nå blir fullstendig uforutsigbart.

Det eneste forutsigbare med denne regjeringa, er at alt de gjør, gjør det verre. Jeg så frem til litt mindre skatt siden jeg tjener under endel under 750K, men som enslig forsørger vil jeg nå miste særfradraget i bytte mot litt mere i generell barnetrygd, 0g 5000 ekstra i året pga at jeg mottar dobbel barnetrygd. Jeg trenger ikke regne hardt for å finne ut at i beste fall går i null på dette, men sannsynligvis taper totalt sett på dette forliket.

Jeg priser meg lykkelig for at jeg nå leier i en liten leilighet med fyring og varmtvann  inkludert, og at huseier kun har økt husleien med 500,- i år pga strømmen (før vi visste om strømstøtten), ellers har husleia stått stille siden jeg flyttet inn i 2014. Og husleia var allerede da lav sammenlignet med andre leieobjekter. Dermed har disse strømprisene truffet meg betydelig svakere enn de som har avregning på fyrings/varmtvannskostnadene eller må fyre opp med elektrisk strøm.

Jeg forventer nå at de tre partiene, men AP og SP i første rekke, vil gå på et sviende nederlag både på kommune/fylkestingsvalget og neste Stortingsvalg, men samtidig så frykter jeg at jeg tar feil, og at folk glemmer. Men mest tror jeg Støre må ta sin hatt og gå etter førstkommende valg som de bør/må straffes gjennom.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1317142119

Vi (som fellesskap - ikke jeg personlig) har valgt inn denne regjeringen. Vi kan ikke klage når vi har fått nøyaktig det vi har bedt om da vi stemte dem inn. Nå har vi åpnet for fiskale avgifter på elbilene, så nå er det bare å feste setebeltene. De har fått blod på tann og nå er det enklere å få igjennom flere endringer i regjeringens favør (og dermed forbrukernes disfavør).

Når det er sagt, klimaet kan ta seg en bolle med det nye budsjettet. Jeg har fremdeles én fossilbil igjen som er familiebilen. De andre bilene er elbiler. Ja, det er rimeligere å kjøre elbilene, men det er også rimeligere for meg å beholde bensinbilen enn å ta lån på en spell ny elbil med økte avgifter. Min bil er 5 år gammel og en rimelig bil fra en alminnelig europeisk bilprodusent. Den kostet ikke mer enn ca 550000 ny lesset til taket med utstyr. Vi snakker fort et mellomlegg på 250-300000 for en ny familieelbil i samme størrelse. Jeg kan få mye bensin og service for de pengene. Det argumenteres fra regjeringen om at man får mange fine biler til under 500000. Ja, det gjør man. Spesielt fra Asia. Og det er jo som kjent ekstremt miljøvennlig å frakte biler fra USA eller Asia til Norge - kontra å støtte europeisk industri som bare skal ta "danskebåten" opp hit.

De økte avgiftene medfører da at jeg beholder bilen min så den ikke kommer på markedet og faller ned i hierarkiet (slik at en enda eldre bil blir tatt ut av systemet og resirkulert), siden bensinprisene skal ned kan jeg med god samvittighet la bilen stå med den ekstremt forurensende Webastoen i 30-45 minutter hver morgen og ettermiddag, og den vil fremdeles bli brukt til å kjøre ca 4 km tur retur x 2 til barneskolen fordi barna er for små til å gå alene langs veien. Bilen er forholdsvis stor og har et relativt høyt forbruk på 0,5l på mila på langkjøring, men på disse småturene snakker vi da ca 1 liter på mila (inkludert Webasto-bruk). Den forurenser dermed ganske kraftig lokalt. Men ikke mer enn den eldre bilen den kunne ha erstattet for en annen familie.

Bitter, nei overhodet ikke. Bilen er kjempefin og det er tross alt eget valg at den ikke er byttet ut enn så lenge, fordi jeg liker den bedre enn familieelbilene på markedet. Men dette er nyere histories mest klimafiendtlige regjering. Det kommer jeg ikke til å glemme, men det gjør dessverre de som stemmer på regjeringen ved neste valg.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 30. november 2022, klokken 12:50
Men dette er nyere histories mest klimafiendtlige regjering. Det kommer jeg ikke til å glemme, men det gjør dessverre de som stemmer på regjeringen ved neste valg.
Vel. Ikke de i nærheten av meg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. november 2022, klokken 13:44
Men dette er nyere histories mest klimafiendtlige regjering. Det kommer jeg ikke til å glemme, men det gjør dessverre de som stemmer på regjeringen ved neste valg.
Vel. Ikke de i nærheten av meg.
Som Forrest Gump sa, "Stupid is as stupid does". Regjeringen har vel vist at de er dumme med handlingene sine det siste året. Bare tida vil vise om majoriteten av norske velgere er dumme også, og den første indikasjonen får vi i september under lokalvalgene. Jeg vet mange hevder at partiet ikke har stor betydning ved lokalvalg, og at det er lokalsaker og personer som er mer viktig. Personlig vil jeg ikke stemme på AP eller SP ved lokalvalg/fylkestingsvalg uansett hvor dyktige personer som står på lista til disse partiene. Så sterkt jeg misliker regjeringen sin politikk at jeg av prinsipp ikke kan å stemme på disse partiene selv ved lokalvalg, men hvis det er noen som jeg mener er dyktig til tross for at de står på AP/SP-liste så kan det være at jeg fører dem opp som slengere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thalgar

Vi (som fellesskap - ikke jeg personlig) har valgt inn denne regjeringen. Vi kan ikke klage når vi har fått nøyaktig det vi har bedt om da vi stemte dem inn.

Nei, det har me ikkje. Det det var snakk om under valet frå både AP, SP og SV var moms på beløp over 600 000. https://www.nrk.no/valg/2021/partiguiden/nb/tema/elbil/

Det står òg i Hurdalsplattforma. Vektavgift og MVA frå 500 000 har dei kome opp med nå. Dette er med andre ord eit soleklart løftebrot, utan at regjeringa er tøffe nok til å stå for det.

Model Y LR Quicksilver, 2023

RJK

Sitat fra: Thalgar på onsdag 30. november 2022, klokken 15:18
Vi (som fellesskap - ikke jeg personlig) har valgt inn denne regjeringen. Vi kan ikke klage når vi har fått nøyaktig det vi har bedt om da vi stemte dem inn.

Nei, det har me ikkje. Det det var snakk om under valet frå både AP, SP og SV var moms på beløp over 600 000. https://www.nrk.no/valg/2021/partiguiden/nb/tema/elbil/

Det står òg i Hurdalsplattforma. Vektavgift og MVA frå 500 000 har dei kome opp med nå. Dette er med andre ord eit soleklart løftebrot, utan at regjeringa er tøffe nok til å stå for det.
Enig, har man ikke stemt på AP, SP og SV, så kan man med det rette klage. Man har jo tross alt stemt for noe (helt) annet enn det man fikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det er Trygve Slagsvold Vedum som er finansminister og styrer finansdepartementet.
Dette er villet anti-elbil politikk fra Sp, og kanskje har byråkrater i FD bremset et villere forslag. Sp liker ikke ren luft i byene.

Vedum kjører en Amarok pickup som jo er ren sløsing med drivstoff og CO2.

Støre gidder ikke stå for noen ting og bare tar imot. Men, AP har nå tidenes dårligste oppslutning siden NRK startet målingene..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1317142119

Sitat fra: Thalgar på onsdag 30. november 2022, klokken 15:18

AP har vært harselert med som AvgiftsPartiet så langt jeg kan huske tilbake (jeg nærmer meg 40 år nå). Det burde ikke være lov å være myndig og kalle seg oppegående, dersom man ikke forstår at AP ønsker økt offentlig pengebruk og inntekter (les: mer avgifter og økt skattetrykk for å "omfordele" til offentlige ansatte). En av Norges største arbeidstakerorganisasjoner er tross alt lobbyister i AP. Og jeg må få understreke at jeg ikke mener det er noe galt i å stemme AP. De har sine prioriteringer og vi er heldige som lever i et demokrati hvor flertallet (nesten) kan bestemme retningen.

Men det er ikke løftebrudd at de nå innfører fiskale avgifter på elbiler. Det er 100% som forventet. Jeg forventer at de innen neste valg skal foreslå å skattlegge motoreffekt eller batteristørrelse også (sistnevnte gjør de til dels med vekt). At de justerer MVA til å gjelde for biler over 500000 er et svakt løftebrudd, hvis det i det hele tatt skal defineres som det. Vi visste tross alt det ville komme dersom vi stemte frem AP i regjering.

Thalgar

Einig i at moms over 500 000 er eit svakt løftebrot. Det gjeld ikkje vektavgifta, som kom fullstendig ut av det blå og som gjeld alle elbilar, ikkje berre "dyre" som det vare snakk om å ramma.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Electric cars in Norway

Sitat fra: Thalgar på onsdag 30. november 2022, klokken 17:38
Einig i at moms over 500 000 er eit svakt løftebrot. Det gjeld ikkje vektavgifta, som kom fullstendig ut av det blå og som gjeld alle elbilar, ikkje berre "dyre" som det vare snakk om å ramma.

Jeg innrømmer glatt at jeg tok feil når jeg for noen måneder siden skrev her at regjeringen bare lagde dette på tull og at de ville forhandle bort dette med SV. Her tok jeg feil  :'( :'(

Electric cars in Norway

SitatNå har det aldri vært satt sluttdato på 50% i bomavgifter. Sånn helt til nå når de velger å øke den satsen fra nyttår, og sikkert kommer med nye økninger de neste budsjettårene til det er 100 %.

RJK, det tror jeg du har rett i. Det blir 100%

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA