Biler med 4G eller wifi

Startet av Vollis47, søndag 02. oktober 2022, klokken 21:05

« forrige - neste »

Vollis47

I flere år har jeg hatt en Tesla i garasjeanlegget i sameiet vårt og fått kontakt med bilen fra mobiltelefonen og trodd at de andre elbileierne kunne gjøre det samme. Nå har jeg Opelen vår, en Mocca, inne i garasjen og får ikke kontakt med den. Har jo hatt det på andre lokasjoner, men da via 4G.

Så da spør jeg om det er andre biler som har wifi forbindelse slik at en kan starte og stoppe lading og andre ting?
Er spesielt interessert i VW Golf og id3, Jaguar, Ford Mustang, Audi etron, samt BMW og Mercedes. Er det noen som kan si om de har 4G eller wifi?
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

turfsurf

Jaguar har 4G. Har WiFi og, men kobles ikke opp automatisk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Har bilen app-løsning, har den som minimum 4G, men med nyeste bilene må man snart forvente 5G også. Og har de dette (4/5G/LTE/Mobilt bredbånd), så har de og mulighet til å dele tilkoblingen over egen wifi-sone, om man abonnerer på tjenesten.

Men som minimum, om ikke signalene blokkeres pga f.eks. bygningsmasse, skal man nå bilen over 4/5G, gjerne kalt LTE, eller "Mobilt bredbånd". Noen biler har antennen bedre plassert og har høyere signalstyrke enn andre, så det er kanskje OK med noen biler, mens andre vil slite ganske raskt.

Men bilene kan og få internettilgang via Wifi i enten borettslaget ditt, ditt eget hjem eller fra mobilen din, alt etter hva som rekker frem og er tilgjengelig for å koble seg til. Hvor vidt bilen klarer å utnytte dette når den er "avslått", er litt forskjellig fra bil til bil.

Er du koblet til via wifi, men dekningen er dårlig, kan dette hindre at bilen din prøver å koble på 4/5G/LTE. Og sendestyrke og plassering av antenner, kan gjøre store utslag. Bare det å parkere bilen "feil" vei i forhold til signalene, kan gjøre at signalene ikke når frem, og du får ikke kontakt med bilen via appen.

Denne siste håper jeg er en selvfølgelighet som folk kjenner til, men nevner den da jeg vet at mange ikke klarer å forstå det uten god nok (for dem) forklaring. Selv om bilen kan koble til Wifi, så må den altså ha et sted å motta signaler fra.

Det er ingen wifisignaler som når uendelig langt. Skal bilen klare å dele wifi når man er på veien, så må den i realiteten være koblet på 4/5G/LTE, og skal den koble på wifi, så må det være via deling av mobilt nett fra mobilen din. Og her er det og viktig at man har nok data på abonnementet så det ikke stopper fordi du går tom.

Har du 3 GB data fra operatøren, så er det dette du har å forholde deg til på veien, om du deler fra mobilen. Og har det gjennom bilen, så må du sjekke med forhandler eller mobiloperatøren for å finne ut hvor stor grense man har.

Noen abonnement har "uendelig", men hastigheten går brutalt ned om man går over visse grenser satt av operatøren. Noen gir deg ok hastighet til enkel surfing, mens andre blir tilnærmet ubrukelig nesten uansett hva du holder på med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vollis47

I garasjen vår har vi satt opp wifi. Men problemet er de bilene som bare knytter seg opp til 3g/4G/5g siden mobildekningen i garasjen er lik null på grunn av tjukke betongvegger.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Lars C. Krogenæs

3G nettet i Norge er slukket, så enten får bilene kontakt via 2G (eldre elbiler) eller via 4G.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Daniel80

Er det noen som har noen oppdatert informasjon om hvilke biler som lar seg koble til wifi? 

Jeg har som trådstarter alltid hatt Tesla parkert i felles garasje annlegg under bakken, uten 2G/3G/4G eller 5G. Teslaen kobles lett til Wifi`en i garasjen, og gjør dette automatisk hver gang jeg kjører inn. Når jeg kjører ut av garasjen og får mobilnett igjen kobler bilen automatisk over til det.

Er det virkelig ingen andre biler som kan gjøre dette i 2024?? (Jeg har forsøkt å finne ut av det uten hell).
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

RJK

Dette kan vel enhver bil laga de siste 3-5 årene (ihvertfall) gjøre. Selv min dumme Kona som kommer uten appløsning, kan kobles til trådløst nettverk, om man vet passordet!
Bosted Oslo

Oddaa

Sitat fra: RJK på søndag 15. september 2024, klokken 16:40Dette kan vel enhver bil laga de siste 3-5 årene (ihvertfall) gjøre. Selv min dumme Kona som kommer uten appløsning, kan kobles til trådløst nettverk, om man vet passordet!
Verken Volvo XC40 eller BMW iX kobler automatisk til et trådløsnett, og holder seg tilkoblet.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

RJK

Sitat fra: Oddaa på søndag 15. september 2024, klokken 18:34
Sitat fra: RJK på søndag 15. september 2024, klokken 16:40Dette kan vel enhver bil laga de siste 3-5 årene (ihvertfall) gjøre. Selv min dumme Kona som kommer uten appløsning, kan kobles til trådløst nettverk, om man vet passordet!
Verken Volvo XC40 eller BMW iX kobler automatisk til et trådløsnett, og holder seg tilkoblet.
Endra innlegget? Jeg så ikke det var krav om å koble til automatisk og holde på det, da jeg svarte.

Nei, er vel nesten bare Tesla som alltid må være påkobla, som gjør akkurat det!
Bosted Oslo

Daniel80

:) Jeg tror du blander med å bruke bilen som Hotspot. (Det er en fullstendig ubrukelig funksjon, og ikke relevant for spørsmålet)
Så vidt jeg har funnet ut er det kun Tesla som kan koble til Wifi og benytte dette slik at man kan laste ned software oppdateringer og få kontakt med bilen for å styre lading/oppvarming/batteri status og annet når bien er på steder uten mobilsignal.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

RJK

Sitat fra: Daniel80 på søndag 22. september 2024, klokken 21:23

:) Jeg tror du blander med å bruke bilen som Hotspot. (Det er en fullstendig ubrukelig funksjon, og ikke relevant for spørsmålet)
Så vidt jeg har funnet ut er det kun Tesla som kan koble til Wifi og benytte dette slik at man kan laste ned software oppdateringer og få kontakt med bilen for å styre lading/oppvarming/batteri status og annet når bien er på steder uten mobilsignal.
Der tenker du feil.

Jeg har ikke hotspot-funksjonalitet i min, men jeg har andre tjenester som den kan gi når man er koblet til wifi, f.eks. delt fra mobilen (som da er "hotspot").

Men som du ser, det ble en presisjon i svaret til meg, som ikke var uttalt da jeg svarte det opprinnelige innlegget, som selvsagt endrer alt.

Det opprinnelige spørsmålet var om mulighet til å koble til Wifi. Intet mere om det. Men i svaret, så var det plutselig presisert at den skulle gjøre diverse som krever at bilen ikke helt sover, men gjør endel andre ting når den egentlig skal være "av".
Bosted Oslo

Oddaa

Sitat fra: RJK på søndag 15. september 2024, klokken 19:28
Endra innlegget? Jeg så ikke det var krav om å koble til automatisk og holde på det, da jeg svarte.

Jeg har ikke endret noe, prøvde bare å lese litt mellom linjene mhp hva han som spurte egentlig vil...
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

RJK

Sitat fra: Oddaa på søndag 22. september 2024, klokken 21:53
Sitat fra: RJK på søndag 15. september 2024, klokken 19:28

Jeg har ikke endret noe, prøvde bare å lese litt mellom linjene mhp hva han som spurte egentlig vil...
Sorry, mistolka deg som trådstarter. Men ser trådstarter har endret sitt.

Og det han spør om nå, er vel egentlig så lett som å se om bilen kan styres med app! De fleste nye biler har 4G eller endog 5G, noen eldre sliter med 3G som er bllitt fasa ut. Flere av de støtter også 2G som ennå virker, så man får kommunisert. Men når 2G-netet slukkes, så mister man den tilgangen.

Da er spørsmålet om man kan få bytta til 4G eller 5G, eller man er "stuck" til den utgaven som snart ikke virker lengre!

Tror ikke det er andre enn Tesla som kan bruke wifi mens bilen sover, og som derfor kan virke så lenge den har wifi-tilkobling.

Om det er mulig å få dette til via en 4G eller 5G mobilruter som og kan være wifi hotspot, altså beholde fjernstyring av forvarming etc, vet jeg ikke, men tviler på at det går. Men kan fremdeles være kjekt å ha på tur som alternativ til å dra av kvota på mobilen, om man ikke har ett av disse "ubegrensa" abonnementene!
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA