Dekkslitasje, erfaring på ID4/GTX ?

Startet av ENTO, søndag 02. oktober 2022, klokken 14:20

« forrige - neste »

ENTO

Flere av våre ID4 har rullet en stund nå og begynner å dra på noen tusen kilometer. Hvordan er erfaringen nå angående dekkslitasje ? Foran og bak ! Hvor lenge og hvor langt er det blitt kjørt ?

igniztion

Min har rullet ca 20000 km på sommerdekk. Foran er det mer enn nok igjen til enda en sommersesong. Bak har jeg fått nye på garanti pga ekstrem skjev slitasje, så der er jeg usikker, men de var mer slitt enn foran da jeg fikk nye.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

elektro

Her kommer det vel også veldig an på kjørestil og type veier man kjører. Mer enn biltype, vil jeg tro.

Selv om GTX (også) primært er bakhjulsdrevet, er det meste av bremseeffekten ved hardere oppbremsinger foran. På alle biler. Samt at det vel er forhjulene som vel slites mest ved sving?

Med normal kjørelengde og rullering av hjulene hver sesong, har jeg aldri fått veldig ujevn slitasje. På e-tron byttet jeg begge sett etter tre år og ca. 25.0000-30.000 km. Og kunne fint ventet lenger. Det er en bil som er tyngre og har mer krefter enn GTX. Men også jevnere kraftfordeling, så vidt jeg vet. Jeg vil si jeg kjører middels+ aktivt, men jeg gir aldri full gass fra stillestående eller kjører så hjulene slipper på tørr asfalt. Og hiver ikke bilen inn i rundkjøringer ol.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ENTO

Sitat fra: elektro på mandag 03. oktober 2022, klokken 20:41
Her kommer det vel også veldig an på kjørestil og type veier man kjører. Mer enn biltype, vil jeg tro.

Selv om GTX (også) primært er bakhjulsdrevet, er det meste av bremseeffekten ved hardere oppbremsinger foran. På alle biler. Samt at det vel er forhjulene som vel slites mest ved sving?

Med normal kjørelengde og rullering av hjulene hver sesong, har jeg aldri fått veldig ujevn slitasje. På e-tron byttet jeg begge sett etter tre år og ca. 25.0000-30.000 km. Og kunne fint ventet lenger. Det er en bil som er tyngre og har mer krefter enn GTX. Men også jevnere kraftfordeling, så vidt jeg vet. Jeg vil si jeg kjører middels+ aktivt, men jeg gir aldri full gass fra stillestående eller kjører så hjulene slipper på tørr asfalt. Og hiver ikke bilen inn i rundkjøringer ol.
Rullering av dekk går vel ikke på ID4 med forskjellig dimensjon foran/bak !?

SveinJ

Har nå kjørt 81000 km og det er for andre gang stor slitasje på venstre bakdekk, helt inn til corden. 4-hjuls kontroll viser stort avvik, som igjen gir slitasje på dekket opp på dekksiden. Har 21´ Pirelli Scorpion Elec, som ble levert med bilen fra fabrikk. Slitasje fra første gang i september 2021 er enda ikke avgjort mht til erstatning. Både VW, Møller og forhandler drøyer med å ta en avgjørelse. Så dette har kostet meg 28000 kr. Ser at det også i Tyskland er problemer med unormal dekkslitasje!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Topsy

Jeg har lest flere innlegg på Facebook om folk som sliter med slitasje på innersiden av bakhjulene sine. Måtte sjekke mine og jaggu, der ser jeg også tydelig høyere slitasje på innerste del av bakhjulene. Klarte ikke se noen tydelig lik slitasje på forhjulene. Gruer meg til å ta det opp med forhandler da jeg leser at mange bare har blitt blankt avvist, og i stedet må bytte (dyre) dekk selv. Alt for tidlige... Tipper jeg har kjørt ca 15 000 på sommerdekkene.
[attachment id=0 msg=1068582]

SveinJ

Be de ta 4-hjulkontroll. Eneste «beviset» som funker.

vinterdekk

Må nok ta rutinemessig firhjulskontroll om man eier bil der dette er tilbakevendende problem. Blir dyrt å erstatte dekk hele tiden.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ENTO

Kjørte ca. 3.400 km på sommerdekk fra levering 23/8/21 til omlegg til vinterdekk. Sjekket nøye og så begynnende slitasje på innsiden av venstre bakhjul. Forhandler tok 4 hjulskontroll med tydelig avvik på flere hjul, men kun synbar slitasje på venstre bakhjul. Alt uten omkostninger, garantijobb.

Kjell Salvigsen

Jeg har snart kjørt 2 fulle sommersesonger med med id4 first max, derav cirka 35.000 kilometer på Pirelli Scorpion e 21" sommerdekkene. Har også lest om eiere her og i Facebook grupper som må bytte dekk etter å ha kjørt under halvparten av det jeg har gjort. Var spent på egne dekk og tok bilder i dag (vedlagt)

Jeg er ikke dekk ekspert, men jeg kan ikke se noe skjevslitasje på mine og for meg ser det ut som normal slitasje etter å ha kjørt 35.000 km på sommerdekkene, noe som antakelig tilsvarer 4-5 års gjennomsnittlig bruk for en typisk sjåfør på sommerdekk. Jeg kjører mye både på motorveier og landeveier, samt over en del fjell på dårlige asfaltveier. Vi har etter min mening ganske ordinær kjørestil med lite aggressiv kjøring.

Jeg tenker at det enten må være noe galt enten med bilen eller i noen tilfeller kjørestil/belastning som man utsetter dekkene for. Indre slitasje skyldes som regel feil med hjulstilling og da er det helt urimelig at kunden skal belastes slik jeg ser noen dessverre har opplevd. Feil dekktrykk kan også føre til slitasje på kantene. Aggressiv kjørestil kan også slite mye på dekk, f.eks ved Svingkjøring: Ved å øke hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med radius 200 meter, blir dekkslitasjen mer enn seksdoblet!

https://dekkteam.no/verdt-a-vite/om-dekkslitasje/

2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

SveinJ

Kan bare svare for egen erfaring Kjell, 4-hull kontroll viser avvik, nok engang, på alle 4 hjul. Resultert i unormal slitasje!
Har lagt ved kontrollresultatet før justering. Ikke rart det blir slitasje. Og hvordan kan man få hjulstillingen så feil ved å kjøre på norske fylkesveier etter innjustering i september 2021???

Kjell Salvigsen

Jeg hadde dekkskift i dag tidlig og var mildt sagt litt spent på status på mine sommerdekk som er kjørt anslagsvis 35-37.000 kilometer i to fulle sesonger. Det er jo et tema som går igjen her og på Facebook grupper, at noen eiere må skifte dekk etter kort tid. Status hos meg var gjenstående mønsterdybde 5 mm både foran og bak, jeg kan bruke dekkene en sesong til. Da vil dekkene antakelig ha rullet 50.000 km totalt, noe som jeg mener er meget bra på en så stor og tung bil. Pirelli dekk, levert med bilen mars 21. se vedl bilder. Jeg har nok en ganske ordinær kjørestil som er noe mer passiv enn aktiv/aggressiv. Kjører mye langtur på både motorvei og landevei inkl slitte og krevende veier over fjell.

Så jeg mener det enten må være feil med hjulstilling eller evt kjørestil/dekktrykk som gjør at noen eiere må skifte dekkene etter kort tid, en ordinær id4 fungerer bra med tanke på dekkslitasje. Håper de som har feil på hjulstilling får hjelp, slik skal det ikke være på nye biler. Jeg ville ha kontaktet NAF eller tilsvarende og fått uttalelse og rapport fra dem der det faktisk er feil på bilen. Ellers har som sagt rolig kjørestil og korrekt dekktrykk mye å si, tror man får glede av dekk i lang tid om man følger de rådene. (Jeg kjenner bare til Pirelli dekkene, skal ikke uttale meg om holdbarhet på andre dekkmerker)
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

hELgenen

Jeg har en GTX som har kjørt ca 17.000 km og gjennom en hel vinter og sommersesong (ny nov 2021) - og den viser heller ingen tegn til skjev slitasje.

Så da kan alle som leser tråden her vite at både på 1.st Max og på GTX (max) så skal det ikke være skjevslitasje.

Er det skjev slitasje er det å anse som en feil slik jeg ser det.
Hvor feilen kan ligge for de som opplever dette vet jeg ikke - men ville vel bedt om 4 hjuls kontroll dersom
en ser slitasje.

Videre er det nok viktig å sjekke luftrykk f.eks når man bytter dekk og litt med jevne mellomrom gjennom sesongen også. Gjør det selv og bruker da en egen trykkleser. Først dunker jeg inn litt mer luft en jeg trenger - så tømmer jeg ned og måler ved skikkelig verktøy til det er helt iht boka...

Kjører Pirelli sommer og Conti viking 7 vinter her...

SveinJ

For min del er det for andre gang avdekket feil innstilling av hjulopphenget. Jeg har skrevet til NAF, men der bar det ikke mye hjelp å få. Forhandler har heller ikke-kommersielle med et løsningsforslag som skulle dekke mine kostnader ved 2 komplette dekksett.
I tillegg må travers (foran) flyttes på for å få hjulstilling «innafor» toleransene.
Så jeg er litt lei nå!

Kjell Salvigsen

Sitat fra: SveinJ på onsdag 19. oktober 2022, klokken 19:07
For min del er det for andre gang avdekket feil innstilling av hjulopphenget. Jeg har skrevet til NAF, men der bar det ikke mye hjelp å få. Forhandler har heller ikke-kommersielle med et løsningsforslag som skulle dekke mine kostnader ved 2 komplette dekksett.
I tillegg må travers (foran) flyttes på for å få hjulstilling «innafor» toleransene.
Så jeg er litt lei nå!

Underlig at ikke dokumentasjon på skjev hjulstilling er tilstrekkelig for å få kompensasjon, hjulstilling på ny bil skal jo være ok. Jeg kjenner ikke saken din i detalj og fra alle sider, men slik du fremstiller den, så virker det meget urimelig at du skal ha så store utgifter dersom slitasje skyldes skjev hjulstilling. Skjønner i så fall meget godt at du er lei,håper du får kompensert dette og at vw fikser bilen din slik at hjulstilling blir slik den skal være. Lykke til!
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA