Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Defekt batteri???

Startet av Dieselgubben, søndag 02. oktober 2022, klokken 08:56

« forrige - neste »

Dieselgubben

Har jeg et defekt batteri? Bil med 82/77 kwt batteri. Jeg vet at man ikke skal lade til 100% vanligvis.

Lading fra 16 til 100% soc. Det vil si 84%. Easee lader sier at det er gått inn 50,63 kwt på batteri. Tibber app sier det samme.

I min teori skulle det gått inn denne mengde kwt i batteri: batteri størrelse 77 kwt netto x 84% = 65 kwt.

Jeg mener at lader burde puttet inn 65 kwt i batteri når det ble ladet 84%. Og ikke 50,6 kwt slik som rapportert fra lader.

Vet det er noe tap på strøm inn i batteri, men det ville vel bare gjort regnestykket verre?

Har også annen grunn til å tro at batteri har en defekt - for lav rekkevidde.

Hva tenker dere? Tenker jeg rett? Opplever dere samsvar mellom det dere putter inn av kwt i batteri og batteristørrelse?

Zooom

Jeg har ikke id4, men på de andre elbilene mine har tall som blir rapporter fra tibber appen alltid samsvart med batteristørrelse. Hvis du vil være helt sikker (og gidder) så kan du lade bilen opp til 100% og kjøre den ned til 5-10%. Hvis du da ganger forbruk med kilometer kjørt og får noe helt annet enn batteristørrelse er det garantert noe galt.

daktari

Ja, følg opp med verksted. Høres ut som en modul eller 2 har røket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Takk for innspill. Ja, tenker det samme. Kort rekkevidde (33 mil etter resetting og langtur) og lite inn på batteri ved lading.

Bilen kun gått 11k km.

daktari

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 02. oktober 2022, klokken 11:19
Takk for innspill. Ja, tenker det samme. Kort rekkevidde (33 mil etter resetting og langtur) og lite inn på batteri ved lading.

Bilen kun gått 11k km.
Både Audi, Porsche, BMW og Merce har hatt problemer med at moduler er defekte men at bilen ikke gir varsel om batterifeil. En Tesla derimot får ikke kjørt. Så det er noe snodig med hvordan BMS håndterer disse greiene på tyske biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 02. oktober 2022, klokken 12:50
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 02. oktober 2022, klokken 11:19

Bilen kun gått 11k km.
Både Audi, Porsche, BMW og Merce har hatt problemer med at moduler er defekte men at bilen ikke gir varsel om batterifeil. En Tesla derimot får ikke kjørt. Så det er noe snodig med hvordan BMS håndterer disse greiene på tyske biler.

Det er forsåvidt bra man får kjørt, men ikke bra hvis hverken du eller verksted får beskjed. Her ville jeg bare bestilt time med én gang.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Peacock

Regnestykket hadde stemt hvis bilen stoppet lading på 80%, noe min ID4 gjør etter 2.4 oppdatering. Selv om jeg har satt opp i bilen at jeg feks ønsker 90 eller 100%. Bare en tanke, men du har selvsagt sjekket at ladestatus ble 100%. Litt tungvint og måtte skru av og på lading manuelt for og unngå lading når strømprisen er høy, da bilen stort sett ikke bryr seg om fortrukne ladetider satt opp i bilen. Jeg lever greit med dette til 3.0 oppdatering kommer. Men leit hvis batteri moduler ryker etter så kort tid både for deg og oss andre. Hold oss oppdatert om status etter verksted besøk.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

Dieselgubben

Ja, bilen opplyser om 100% soc. De 2 usikre parametrene er om easee lader oppgir alt som går inn og om bilen er ladet 100%. Det siste er jeg rimelig  sikker på, for bilen ville ikke regenere i nedoverbakke etter lading. Opplyses igså 100% i dash.

loniks

Noen ID biler produsert 2020 kan ha defekte moduler i HW batteriet:

https://youtu.be/Yvg8lGqkWLc

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA