Tibber mangler likviditet og vil bruke kundene som bank

Startet av daktari, torsdag 29. september 2022, klokken 20:14

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 01. oktober 2022, klokken 19:02
Har du Høiax 300 Connected så finnes det både public API og partner API.

Motorwatt :+1: takker, jeg trodde faktisk at det var det ikke - godt å høre. Gleder meg til å få den store svarte inn i huset

Torb

Jeg forstår at TIBBER måtte gjøre noe med økende strømpris og rente. Men det ville vært mer realt å øke påslaget slik at vi kunne sammenligne mer direkte med andre leverandører. TIBBER har i mine øyne mistet tillit gjennom dette kunstgrepet om fakturering. Men jeg blir værende som kunde.
Mercedes EQA 350 4Matic

Electric cars in Norway

Sitat fra: Torb på lørdag 01. oktober 2022, klokken 20:18
Jeg forstår at TIBBER måtte gjøre noe med økende strømpris og rente. Men det ville vært mer realt å øke påslaget slik at vi kunne sammenligne mer direkte med andre leverandører. TIBBER har i mine øyne mistet tillit gjennom dette kunstgrepet om fakturering. Men jeg blir værende som kunde.

Ja jeg også forstår at Timber må gjøre noe men de burde ha gjort det på riktig måte sendt ut en varsling i god tid ikke brukt så kort tid på dette så det ble presentert på en veldig dårlig måte.

Torb

Ja. Den korte fristen var selvfølgelig amatørmessig gjort. Ikke bra!
Mercedes EQA 350 4Matic

Hen9ng

Har ikke så lyst til å gi Tibber usikret lån uavhengig av beløpsstørrelse, med den finansiellesituasjonen de står i er ikke en konkurs urealistisk, og vil ikke tape penger med mindre man må. Rart ikke flere har spurt staten om å stille med garantier ala. Sverige og Danmark? 

geear

Jeg har byttet, men kanskje mest fordi jeg har lurt på det en stund. I realiteten er det vel ganske liten sjanse for å gå på noe stort tap. Alle mine fakturaer betales på forfallsdato, og for Tibber har det vært 16-18. de siste 4-5 månedene. Altså etter den halve måneden som betales som forskudd allerede er gått. Risikoen da er kun dersom en har brukt mindre enn de har estimert, og skulle de gå konk kan en såklart også stoppe betalingen som ligger til forfall - den betales tross alt etter perioden er påløpt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Hen9ng på lørdag 01. oktober 2022, klokken 23:08
Har ikke så lyst til å gi Tibber usikret lån uavhengig av beløpsstørrelse, med den finansiellesituasjonen de står i er ikke en konkurs urealistisk, og vil ikke tape penger med mindre man må. Rart ikke flere har spurt staten om å stille med garantier ala. Sverige og Danmark?

Det kommer et ras av strømselskap som legges ned nå fremover.... slik er det bare...

Motorwatt

Det tror jeg du har rett i. Her er status for Motkraft AS:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Det så ut som om Los med Coop-avtale hadde lavest utgifter når man regner inn 2% coop-poeng på strømmen. De har noe greier for smart lading av elbil.

Jeg har ikke investert i noen smarte dingser, så at Tibber blir borte betyr ikke så mye. Med ny nettleie er også Tibbers konsept noe utdart - bruk mye strøm når det er billig er i grunn skutt ned av NVE.

Men har likt Tibber, så synes dette var veldig dumt av dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

goggo

Sitat fra: daktari på søndag 02. oktober 2022, klokken 10:16
Det så ut som om Los med Coop-avtale hadde lavest utgifter når man regner inn 2% coop-poeng på strømmen.
Har du da regnet med at det er en månedsavgift på 39 kr på bruk av APPen? Eller har de gått bort fra det nå?

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. oktober 2022, klokken 23:45
Det kommer et ras av strømselskap som legges ned nå fremover.... slik er det bare...
Ja, la oss håpe det. Jeg har aldri forstått hvilken merverdi disse selskapene gir til sluttkundene.
APPer og tjenester for strømstyring bør jo heller leveres av uavhengige selskaper som ikke låser kunden til et spesifikt strømselskap.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektro

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. oktober 2022, klokken 07:49
Høiax smart vvb, den på 300. Ser med støtte og kampanjen nå så kjøpte jeg den.

Hmm.. redd jeg satset på feil hest. Da rørlegger på vårt prosjekt fører Oso, oppgraderte jeg berederen med Oso Charge.

Innser nå at Høiax Connected ikke bare gir en ryddigere installasjon og kontrollpanel på berederen, den støtter åpne protokoller sånn at man kan integrere den i smarthuset og unngå effekttopper. Sånn som jeg forstår det, lever Oso sin løsning sitt eget liv i skyen.

For å dra dette litt inn mot tema for tråden, så gjør vel heavy duty switchen Tibber selger for en tusenlapp (pluss installasjon) jobben nesten bedre. Selv om det naturligvis ikke er like sofistikert og heller ikke full oversikt over forbruket, som en smart bereder.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Motorwatt

Du kan ta en titt på dev.myuplink.com og myuplink.com. Det er den Høiax bruker, og kan også brukes på noen andre VBer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 02. oktober 2022, klokken 11:32
For å dra dette litt inn mot tema for tråden, så gjør vel heavy duty switchen Tibber selger for en tusenlapp (pluss installasjon) jobben nesten bedre. Selv om det naturligvis ikke er like sofistikert og heller ikke full oversikt over forbruket, som en smart bereder.
Gir vel like god oversikt over energiforbruk. Får jo også smarte temperaturmålere.

Liker ikke smarte enheter som skal styre seg selv. Man må se på smarthuset som ett system, ikke isolerte øyer. Enhetene må tilby kontroll og instrumentering, så har man en sentral som gjør styringen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Fullstendig enig. Det tar litt tid, koster litt penger, og krever litt kunnskap å sette opp et Smarthus. Tibber er en av hjørnesteinene i mitt oppsett, og blir litt trøblete å erstatte. Men det er jeg helt sikker på at jeg slipper. Tibber er bare forutseende, og som det ble sagt over kommer det nok noe lignende for mange av de andre også. Mulig tidspunkt og presentasjon kom litt skjevt ut, men det betyr null og nix for meg.
Tesla S75D - 09/2018

Rollep

Jeg gikk tilbake til LOS Coop strømavtalen. Hvis jeg hadde visst at man kunne bruke Tibber pulse uten å ha strømavtalen hos Tibber hadde jeg aldri gått over til dem i utgangspunktet. Jeg er av prinsipp imot forhåndsbetaling og måten de gjorde dette på fikk meg til å umiddelbart skifte selskap.

Hva gjelder kroner og øre så kommer jeg med mitt lave forbruk på ca. 800 kWt/måned uansett bedre ut med LOS. 

Tibber: 3900/800+1=6,57 øre i påslag.

LOS: 900/800+3,45=4,58 øre i påslag

Hvis strømprisen går over 229 øre/kWt får jeg faktisk negativt påslag på grunn av 2% Coop medlemsbonus :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA