Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den Luft Drevene Bilen

Startet av Griffel, lørdag 27. januar 2007, klokken 21:20

« forrige - neste »

Griffel

Luft bil

Dette er vel også en slags Elbil, motoren er riktignok ikke elmotor men energien blir produsert av en elektriskkompressor, og  lagret som trykk og kulde i en tank istedenfor en kjemisk lagring i et batteri. Utslippet er ren luft og dermed blir den minst like miljøvennlig som en batteribil.

http://www.theaircar.com/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Nei og atter nei.
Den trykkluftdrevne bilen blir aldri like miljøvennlig som elbilen,fordi den bruker mye mer energipr kilometer.
Samme problematikken som hydrogenbilen, med de samme problemer med infrastruktur, og enda verre "ladetid" dersom en skal lade hjemme.

Jeg tror dette er nok et eksempel på  "ikke kjøp elbil nå, snart kommer hydrogenbilen"!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Ja Nei

Det kan nok være ulemper men ikke de du nevente.

Mine kunnskaper om «the air car» er begrenset til det jeg finner på siden, men om jeg sammenligner data der med data for min Peugeot.

Aircar ligner ikke på en hydrogenbil forbruket er rent elektrisk, det er lagringen av energien som er forskjellik fra batterbilen. .

Peugeot: Elforbruk 2,1kWh mil (data fra instruksjonsboken)

Aircar: ElForbruk ca 1kWh mil

Peugeot: Ladetid hjemme fra 10A stikkontakt ca. 5 timer rekkevidde ca 8 mil

Aircar: Ladetid hjemme fra 16 A stikkontakt ca. 6 timer rekkevidde ca 18 mil
og ingen problemer med "batteri memory" og klattlading.

Aircar oppvarming vinter må bli noe lignende altså bensin eller diesel varmeapparat, mens kjøling om sommeren får  en på kjøpet.

Aircar: egen infrastruktur vil gjøre hurtiglading mulig (3min)

Peugeot: egen infrastruktur for hurtiglading tja, vi snakker allikevel om timer.
:)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Leste om luft drevne biler for noen år siden, og etter å ha sett på hjemmesidene deres nå ser det ikke ut til at sidene er oppdatert siden april 05 da det skulle være investormøte så det møtet gikk kanskje ikke så bra  ??? og de andre sidene er stort sett datert 2002.

Etter å ha lest litt på hjemmesidene sitter jeg igjen med følelsen av at dette var og ble et "drømme-prosjekt" som ikke lot seg realisere.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

Det er nok litt mer liv enn som så. Fant en svensk side med 2007 informasjon.
Litt tynt riktig nok, men det tar jo tid for noen og enhver, jfr. think.

http://www.theaircar.se/

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA