Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 eller 4 seter?

Startet av sven erik, torsdag 25. oktober 2012, klokken 16:30

« forrige - neste »

sven erik

en skal ikke lade med skjøte ledning men hva om en  bytter ledning på ladekablen  hr en kangoo 2002 som jeg har 2 ladekabler  men den ene tror jeg det er dålig ledning på  hva med å bytte til en siklig lang ledning da eg har et stykke fra der den kan parkeres å til sted jeg kan settte den i kontakt

sven erik


Lynvingen

Etter boka skal man ikke lade med skjøteledning, men vet om mange som har gjort dette i årevis uten problemer. Bare sørg for at skjøteledingen er beregnet for høye effekter og minimum 2,5 mm², samt at den må være utrullet og ikke ligge i kveiler pga varmedannelse.

Denne burde f.eks fungere:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-3G25-mm-46188/


Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

sven erik

takk har denne å lurte på å koble den direkte dette er vel bedre en å ha en kobling  vet å at det er noen som tar kjangs  å det kan gå begge veier er en uheldig kan det ta fyr sier dem

Rav4_EV

Kjøp deg en gummikabel på 2,5 mm², og bytt denne ut på ladehansken. Bruker du 10A innstilling på kangooen kan den fint være 25 meter lang.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

sven erik

Takk det jeg lurte på siden jeg har 2 lade hansker å den ene er det tror jeg dårlig ledning på  men vordan stiller du denne til 10 ampær?

aalbork

På Kangooen kan du velge 10 A eller 16 A lademodus ved å ta ut/sette inn flatsikringen nederst til høyre. Når sikringen sitter i, er bilen i 10 A lademodus. Når ladingen starter kan du se det ved at indikatoren går fra midtposisjon og går ned ett grønt felt. I 16 A modus synker den 2 grønne felt.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

ok ja da skal jeg prøve det neste gang jeg skal lade så  jeg kan se om det er rette sikring   er intresangt dette for har 2 elbiler å den ene må stå langt unna kontakten    blir lade tiden  nesten doblet eller  med 10 ampær kontra 16

aalbork

Nå har jeg ikke noe data på dette, men har vært innom og lest av ladestrømmen i batterikretsen. Under fase 1 leverer er laderen en ladestrøm på mellom 10 og 12 A i 10 A modus og mellom 18 og 20 A i 16 A modus. I fase 2 (utjevningslading) ligger ladestrømmen på mellom 4 og 5 A i begge modi. Det Går ikke dobbelt så fort på 16 A, men en god del raskere enn på 10 A.

Jeg vet ikke om det er samme lader som sitter i Kangooene som i PSA, Men det anbefales her inne å lade på 10 A fremfor 16 A. Jeg gjør i alle fall det, hvis jeg ikke har det veldig travelt. Dette for å skåne laderen og kontaktene i ladehansken og i bilen.

Med lang kabel bør du nok som Rav4_EV skriver bare lade i 10 A modus.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

jeg har denne som elbil nommer 2 så har ikke noe hast
cet i miven min trekker 13 ampær ca når en har lade ledning på 16 ampær

elektrolux

Sitat fra: aalbork på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 21:56
Jeg vet ikke om det er samme lader som sitter i Kangooene som i PSA, Men det anbefales her inne å lade på 10 A fremfor 16 A.

Kan det være en Actia lader lik den i Think og Clio?Denne klarer opp til 181V ladespenning, eller maks 20-21 stk 6V NiCd blokker
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aalbork

Det er en luftkjølt Actia enhet som sitter i Kangooen. Den håndterer 22 blokker og lader med mer enn 181 volt, så den er nok ikke helt lik. Den sitter montert i enden av vekselstrømsmotoren og inneholder styring, kontroller og DC-DC.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA