Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon / timing

Startet av Borgersen, torsdag 25. oktober 2012, klokken 14:46

« forrige - neste »

Borgersen

Hei.

Jeg har nærmest bestemt meg for at jeg nå skal konvertere til min første elbil, og valget har falt på Nissan Leaf. Tirsdag skal jeg ha min første prøvekjøring, og jeg har hatt møte med banken i forhold til lån. Men jeg har noen spørsmål det kunne vært greit å få svar på:

Lading
Jeg bor i et borettslag i Hamar, og her har vi ikke egen parkering. Man må enten leie parkeringskjeller eller parkere på gaten. Siden forrige måned har jeg leid parkeringskjeller, men her er det ikke ledige strømuttak. Muligens ett strømuttak, men da må jeg ha skjøteledning på minst 20 meter (og jeg har skjønt at skjøteledning ikke er å anbefale). I Hamar er det en rekke kommunale, utendørs parkeringsplasser med lademuligheter. Men hvor lang tid tar det å lade på disse kommunale ladeplassene? (ikke hurtigladere). Og hvor mye lengre tid tar det på vinterstid, med lave temperaturer?

Min rekkevidde
Jeg jobber som avisbud på natta (totalt 30 km, inkl kjøring til og fra start/stoppsted), og pendler deretter til Elverum (56 km t/r). Normalt sett skal dette gå har jeg inntrykk av, men hvordan påvirker det at jeg under aviskjøringa bruker rundt 2.5-3 timer? Det er hurtiglader i Hamar, og det åpner en på jobben min i Elverum denne måneden, men det kan være greit å vite om jeg blir avhengig av å bruke disse hver eneste dag, med min bruk. Jeg har for øvrig ikke sett noen parkeringsplasser på Terningen Arena i Elverum som har lademulighet (utenom hurtigladeren), og ifølge ladestasjoner.no finnes ingen på Terningen Arena (regner med at denne siden er ganske oppdatert).

Ekstremkulde
Her i Hamar kan det være svært lave temperaturer, og avisabonnentene ønsker naturligvis å få avisene sine også de dagene med ekstremkulde, men kan jeg være sikker på at bilen starter i selv kulde ned mot -30 grader? Og at den lader da?

Levering
Jeg ønsker å få bilen så raskt som mulig (de fleste ønsker vel for så vidt det... hehe), men hvilke gode aktører leverer raskest? Er det noen steder man kan få bilen på dagen? Leveringstid er jo selvsagt ikke det viktigste, og jeg kan gjerne vente noen dager, men jeg vil begynne å spare miljøet og økonomien så fort som mulig, og ikke minst er jeg kjempegira på å få tak i den :) Kunne også vært greit om jeg kunne testa den ut før vinteren kommer til Hedmark :)

Leafen er nok for fin til å bruke til aviskjøring, men forhåpentligvis skal jeg bare kjøre aviser frem til april, slik at jeg får finansiert mitt bryllup. Men jeg er drittlei av å fylle bensin flere ganger i uka, både mht lommebok og miljø, så jeg ønsker å investere i en elbil. Så får jeg bare være ekstra forsiktig, sånn at jeg ikke skraper borti postkassestativ og lignende  :)

Setter forresten veldig pris på dette forumet, da det har gitt meg veldig mye nyttig informasjon i forhold til mitt valg om å konvertere fra fossilbil til elbil, og ikke minst mye kunnskap om den råeste elbilen av dem alle :)

jkirkebo

Hvis du lager deg en god skjøteledning av 2.5mm2 kabel og solide plugger er det ikke noe problem å bruke en 20m lang slik til 10A lading.

Offentlige ladeplasser er stort sett 16A og det vil ta ca. 7 timer fra tom til full bil, uavhengig av temperatur. Men ladekabelen som følger med Leafen er kun på 10A, noe som øker ladetiden til 10-11 timer. Er det for lang tid må du evt. kjøpe en 16A ladekabel i tillegg.

30+56km er ikke noe problem i seg selv. Vintertid vil det dog gå ekstra strøm til å holde bilen varm i såpass lang tid. Du kan derfor få behov for lading i løpet av dagen de aller kaldeste dagene.

Kulde er ikke noe problem, jeg har hatt min stående i -20 i mange dager i strekk på hytta. Det er mye mer sannsynlig at vanlige biler får problemer i slike temperaturer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

#2
Greit å huske på, er at du aldri (stort sett) vil ha behov for å lade fra tom tank, så 7-11 timer vil du nok aldri ha behov for å lade.

Lader du når du kan vil det som oftest, ut fra min bruk ihvertfall, være tilnærma fullt etter eit par 3 timer. :-)

Greit å kunne få lade når du sover, så invester i ein god 20m skøyteledning, og sjekk at det er ok å lade derifra. Ikkje store beløpet det koster i strøm, så ev. bli enige med styret at du betaler dette, så slipper du ramaskrik og folk osm er redd du "stjeler" store summer fra borettslaget.

Det er alltid folk som trur den trekker enormt, og at det går hundrevis av kroner pr. lading..:-/


Rav4_EV

#3
Hvorfor ikke få en elektriker til å legge opp et stikk, eller aller helst en podpoint eller lignende?
I tillegg kan det eventuelt monteres en liten måler som kan brukes til å kalkulerere din kostnad ut av borettslaget.
Å foreslå en skjøteledning til permanent bruk er en oppfordring til ulovligheter som ikke passer på forumet.

Når du kjøper en bil til 290.000 virker det totalt uforståelig å ikke bruke 10-12 tusen på et skikkelig ladeopplegg som kan vare i mange år, og som har den sikkerhet som kreves.

Hadde jeg bodd i et borettslag, og hadde sett en nabo bruke skjøteledning til lading av elbiler sin ville jeg politianmeldt forholdet umiddelbart.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RunarBT

Det er da ingen lov mot å lade med skøyteledning?

Rio

Hei,

Hvis du skal bruke skjøteledning, så bruk av type "H07BQ-F 3G2,5"  - den er fleksibel helt ned til -35 eller noe slikt. Den er også oransje, meget standhaftig, og godt egnet til bruk utendørs.

Den enkleste måten å få det levert på er å bruke www.amazon.de (den tyske) - søk på "H07BQ-F 3G2,5" så får du et helt utvalg til en meget fornuftig pris.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sla

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 12:25
Hei,

Hvis du skal bruke skjøteledning, så bruk av type "H07BQ-F 3G2,5"  - den er fleksibel helt ned til -35 eller noe slikt. Den er også oransje, meget standhaftig, og godt egnet til bruk utendørs.

Den enkleste måten å få det levert på er å bruke www.amazon.de (den tyske) - søk på "H07BQ-F 3G2,5" så får du et helt utvalg til en meget fornuftig pris.



Burde ikke en av disse gjøre susen?
http://www.jula.no/skjoteledning-403111
http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Borgersen

Takk for gode svar! Å investere 10-12.000 i et godt ladepunkt når man kjøper ny bil er nok ikke dumt, men problemet er at jeg bare leier, og sannsynligvis ikke kommer til å bo her lenge. Leiekontrakta mi varer frem til 30. november, med mulig forlengelse. Men kommer sannsynligvis ikke til å bo her i mange måneder til, da jeg må skaffe ny jobb innen mai. Men det er en rekke kommunale ladestasjoner her i Hamar, flere rett borti gata, så jeg vil tro det er en grei midlertidig løsning å bruke disse. Skal høre med kommunen igjen om de har noen innendørs ladestasjoner. Neste bolig blir nok en mer varig løsning, så da vil jeg se på en god hjemmeløsning.

Jeg prøvekjørte bilen for første gang i dag, og det var litt av en opplevelse  :) Ble helt sjokkert over hvor stillegående den var, nektet å tro på at bilen var skrudd på når bilselgeren hos Skogveien Auto kom trillende  :) 2-3 uker med venting nå, så er bilen min  :D Can't wait!

Lars C. Krogenæs

Lader du med 10amp og 2,5mm ledning, som du har kontroll over, ville jeg vært mer skeptisk til den faste intallasjonen til borretslaget.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

arnejorg1

Jeg ville hørt med borettslaget om de er interessert i og investere noen få tusenlapper i en stikkontakt, det er jo god sjans for at det kommer flere med elbil i alle borettslag i fremtiden. Jeg ville hørt om dette var mulig før jeg fant på andre løsninger.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Borgersen

Okei, det kan jeg jo gjøre. Men hva tror dere om å bruke de kommunale ladestasjonene som en midlertidig løsning da?

Lars C. Krogenæs

Burde gå fint det. Bor man i Oslo by er jo det helt vanlig. Her er det hva du gidder å gå som vil avgjøre. Du kan jo sjekke opp maks p-tid på plassene.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rav4_EV

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Elektriske-produkter/Bruk-av-elektriske-produkter/Skjoteledninger-og-forgrenere/


Ikke bruk skjøteledning til produkter som medfører langvarige høye belastninger, som f. eks varmeovner, varmtvannsberedere eller lignende.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Borgersen

Okei, det er ingen makstid på parkeringsplassene her i nærheten, og den lille spaserturen skal jeg greie  :) Hjelper ihvertfall at jeg kan varme opp bilen via Carwings, sånn at jeg etter en kort spasertur kommer til en varm og god bil  :D

flux

#14
Sitat fra: sla på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 13:21
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 12:25
Hei,

Hvis du skal bruke skjøteledning, så bruk av type "H07BQ-F 3G2,5"  - den er fleksibel helt ned til -35 eller noe slikt. Den er også oransje, meget standhaftig, og godt egnet til bruk utendørs.

Den enkleste måten å få det levert på er å bruke www.amazon.de (den tyske) - søk på "H07BQ-F 3G2,5" så får du et helt utvalg til en meget fornuftig pris.



Burde ikke en av disse gjøre susen?
http://www.jula.no/skjoteledning-403111
http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/


Jo det går fint å lade med 10A laderen som følger med. Bare pass på å få en slik kabel med 2,5mm tverrsnitt som vist i lenken over fra Biltema.






© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA