Hovedmeny

Utslitte sommerdekk etter 9000km

Startet av asbjorno, lørdag 24. september 2022, klokken 14:33

« forrige - neste »

asbjorno

Var akkurat ute for å sjekke mønsterdybden på dekk og så at jeg bare hadde igjen 3-4mm på sommerdekkene fra Hankook som ble levert på min model Y i juni. Har kjørt 9000km siden da, som er ganske langt men har kjørt 140000 med en model S tidligere uten at den spiste dekk like raskt. Mener også jeg har roer kjørestilen noe med årene og tenkte også at motorkraft fordelt på fire hjul ville slite mindre enn at all kraft skal gå gjennom to.
Er det flere som har samme erfaring?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølvgrå P85 2013 med alt minus dobellader og barneseter

førategangtesla

Jeg har ikke noe erfaring med samme bil/dekk, men det var en voldsom slitasje på 3 måneder og 9000km. Er dekkene slitt jevnt over hele kjørebanen?

asbjorno

Ja mer eller mindre. Målte 4mm på ett dekk innerst og 3mm ytterst men det er vel innanfor. Har sjekka dekktypen : Hankook Venturis S1 evo3 ev. Om jeg tyder spesifikasjonene riktig ser det heller ikke ut til å være et «høyhastighetsdekk».

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølvgrå P85 2013 med alt minus dobellader og barneseter

Radial

Vi har kjørt vår 21modell 12300km nå, og 8000 av dem på sommerstid - ser omtrent ut som nye enda.

Sikkert skeiv hjulstilling på bilen din, tenker jeg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Eddie 28

Har samme erfaring. Fikk bilen 25 mars med vinterdekk på. Nå etter 7k kjørt er mønsterdybde mellom 4,3 og 4,5 mm. Bilen står i chill og nesten bare brukt til langkjøring.
Glemte dessverre å sjekke mønsterdybde da jeg la om til sommerdekk men jeg mener de så slitte ut allerede da. Har mistanke om at jeg kanskje har fått brukte dekk.
Dekkene har ingen skjevslitasje.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA