Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Stortorvet, Kongsberg

Startet av Thomas Parsli, torsdag 25. oktober 2012, klokken 00:33

« forrige - neste »

stiberger

Jeg har sett at de har nevnt at de har kommet fram til tilsvarende tall som industrien selv. At de har kommet fram til samme svar er i og for seg interessant, men har de sammenlignbare regnestykker? På en side virker rapporten veldig grundig, men på en annen side svært tilfeldig. Siden dataene på råvarebruk fortsatt avviker med reelle biler, må det være andre parametre som er skjev andre veien.

Hvis man ser på det som en likning hvor x+y=250, og vi synes x skal være 25 mindre, så må vel y være 25 støre?
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Øyvind.h

Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 13. november 2012, klokken 18:40
Videreformidlet spørsmål og diskusjon til Anders Hammer Strømman. Han tok seg tid til å svare (og lov til å legge det ut her):
Sitat fra: Anders Hammer Strømman
Vi synes det er bra at vår forskning har fått opp interessen for miljøaspektene knyttet til produksjon av elbiler. Vi ser dog at det har oppstått mye diskusjon og mange misforståelser knyttet til vårt beregningsgrunnlag både i inn og utland.

Jeg kan ikke gå inn på alle detaljer her, men vi har ikke antatt en el-motor på 1 ton og vekta på batteriet stemmer bra med industrien sine tall.

Det som er viktig å få med seg er at de aktørene i bilindustrien som har mest erfaring med LCA rapporterer ganske like resultat som oss for dagens produksjon.

Smart har nå publisert sin egen LCA studie på ForTwo EV.  Deres resultater er heller litt verre en våre. De rapporterer «break even» GHG utslipp for  bensin og el-varianten av smart ForTwo på europeisk strømmiks. Produksjonen av elbilen slipper ut hele 7.4ton CO2-eq vs 3.6ton CO2-eq for bensinbilen (side 24). Volkswagen rapporterer sammenlignbare tall (side 13).

Smart: http://www.cms.daimler.com/Projects/c2c/channel/documents/2243139_Environmental_brochure_smart_fortwo_electric_drive.pdf

Volkswagen: http://www.volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/Volkswagen/Nachhaltigkeit/service/download/Elektromobilitt/die_e-mission-pdf/_jcr_content/renditions/rendition.file/die_e-mission.pdf

Poenget er at, ja, elbiler er bra på ren strøm, men de er p.t miljø og ressursintensive å produsere. En erkjennelse av utfordringene er viktig for å kunne adressere de. Derfor må vi også jobbe med å gjøre produksjonen mer effektiv og miljøvennlig, samt sikre gode ordninger for resirkulering og gjenbruk av batterier etc.   Både Daimler og Volkswagen peker at det må jobbes med dette.  Samtidig er det også viktig å huske at jo renere strøm, jo renere blir også produksjonen. Det er dessverre vanskelig å lage et grønt produkt i en skitten økonomi.

Vårt arbeid må forstås i denne konteksten.

Etter å ha tenkt litt synes jeg faktisk han burde tilbakevist alle påstandene og henvist til konkrete regnestykker for å forsvare artikkelen, istedenfor å svare at han ikke går inn på detaljer. Han sier ikke hva de har tatt utgangspunkt i, bare at de ikke brukte en motor på ett tonn som grunnlag.

Det virker å være flere som har funnet de samme bristene i rapporten.
https://plus.google.com/u/0/+RobertLlewellyn/posts/QcZd7My7tYF

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stiberger

Bumper denne posten litt, siden jeg kom over en korrigering til forskningsresultatet. I korreskjonen benytter de mer edruelige verdier for komponenter tilsvarende en mer moderne elbil.
Sitat:
SitatAlthough the study is not specific to the Nissan Leaf, we have used its characteristics to guide decisions regarding model parameters. The revised inventories for the motor, inverter, and charger now match the total masses of these components in the Leaf: 60 kilograms (kg), 20.2 kg, and 16.6 kg, respectively
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jiec.12011/full

Har ikke lest alt enda, men mye cred for at de i det minste ser ut til å inrømme feil.
Ser ut til at det ikke hadde så veldig mye å si for utfallet, men det er lettere å stole på resultater når tallmaterialet stemmer bedre med den virkelig verden...
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA