Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Stortorvet, Kongsberg

Startet av Thomas Parsli, torsdag 25. oktober 2012, klokken 00:33

« forrige - neste »

Thomas Parsli

http://www.bbc.co.uk/news/business-19830232

Denne er referert i en rekke andre medier og bakgrunnen er denne rapporten:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/full

Jeg er overrasket over hvor stor forskjell det er på produksjonen av konvensjonelle biler og elbiler.
Man må jo anta at resirkulering er med i beregningene (rapporten er jo ikke produsert av SSB...).


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Jeg foreslår umiddelbar produksjonstopp av alle biler, og at vi forsøker å holde våre eksisterende biler på veien inntill dette problemet er løst. :D

En slik produksjonstopp vil også frigjøre en mengde produksjonskapasitet for strøm, og gjøre at vi kan bruke vind og vannkraft til å lade de Elbilene vi allerede har, i stedet for å løpe over dammen til de skittneste kullkraftverkene i Polen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RunarBT

..men konklusjonen var ihvertfall at om bilene kjører 200.000 km så er elbiler ca. 30% meir miljøvennlige enn bensin/diesel. Det holder for meg. Kjører elbil mest pga. Komfort, full tank om morgenen, slippe å stå i bensindamp og fylle tanken i bensinstasjoner, stillegående, akselerasjon av en annen verden m.m.

Andre grunnen er økonomi, kan kjøre uten å ha i baktankene heile tida at å fylle tanken må gjeres ein gang i uka og koster 7-800 kroner kvar gang.

Så til slutt trur eg egentlig ikkje disse tallene stemmer. Har ikkje lest rapporten, men at ein elbil skal ha forurenset dobbelt så mykje som tilsvarende bensinbil, allerede før den kjem ut til kunden, det kan eg ikkje med min beste velvilje forstå noke av. Her er det noke fishy...

Cobos

En meget god artikkel og videre dialog i kommentarene (inkludert fra forskerne selv) finnes hos Guardian.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Rio

crusade: husk at dette er første gang elbiler virkelg blir masseprodusert. Det vil ta tid før prosessene blir optimalisert, effektivisert, og krever mindre energi.

Samtidig, man må huske at elbiler har et stort "energilager" (batteriene) som er vesentlig mer komplisert enn "en ståltank". Dette betyr at det krever mer å fremstille dem, men det krever mindre å bruke dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

En logisk sluttning av alt dette blir uansett at smått er godt.

Lar meg provosere når jeg ser Q7,  X6, og Land Cruisere i bybildet. Riktignok er det mulig å kjøre disse under liter'n mellom byene, men i byen snakker vi betydelig mer energiforbruk.

Vi bør også tenke oss om vi virkelig trenger 1,5T Leaf'er, og Fluencer for å kjøre til og fra jobb og butikk.

Kanskje kunne en Think, Smart, eller en Reva eller en Buddy fungert like bra? 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. oktober 2012, klokken 11:31
Vi bør også tenke oss om vi virkelig trenger 1,5T Leaf'er, og Fluencer for å kjøre til og fra jobb og butikk.

Kanskje kunne en Think, Smart, eller en Reva eller en Buddy fungert like bra? 

Du vet, det er ikke alle som har plass på gårdsplassen til én pendlerbil, en til å frakte folk med og en man kan bruke til hytta...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. oktober 2012, klokken 11:31
En logisk sluttning av alt dette blir uansett at smått er godt.

Lar meg provosere når jeg ser Q7,  X6, og Land Cruisere i bybildet. Riktignok er det mulig å kjøre disse under liter'n mellom byene, men i byen snakker vi betydelig mer energiforbruk.

Vi bør også tenke oss om vi virkelig trenger 1,5T Leaf'er, og Fluencer for å kjøre til og fra jobb og butikk.

Kanskje kunne en Think, Smart, eller en Reva eller en Buddy fungert like bra? 

Det avhenger jo helt av hva man mener med "like bra". Jeg kommer aldri til å kjøpe en ny bil som ikke er 5 stjerner på EuroNCAP. Det får man bare ikke i en Reva eller Buddy. Sikkerhet er viktig.

Dessuten, etter det jeg så her på forum så bruker en Think med Zebra-batterier vesentlig mer energi/km enn en Leaf.




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RunarBT

Sitat fra: Rio på søndag 07. oktober 2012, klokken 11:08
crusade: husk at dette er første gang elbiler virkelg blir masseprodusert. Det vil ta tid før prosessene blir optimalisert, effektivisert, og krever mindre energi.

Samtidig, man må huske at elbiler har et stort "energilager" (batteriene) som er vesentlig mer komplisert enn "en ståltank". Dette betyr at det krever mer å fremstille dem, men det krever mindre å bruke dem.

Så når f.eks. Tesla får masseprodusert model s, så vil det følgelig ikkje være 2x meir forurensende, men på lik linje som ordinære biler

Ang. Energilagrene, så er eg enig. Men bør kanskje sjå på at distribusjon av el er enklere enn for bensin, om ein tar det med i regnestykket?

Motor på den andre side er da mindre krevende for el enn fossil, da med motor, clutch, olje, girkasse, osv osv. Bytte av olje m.m.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 07. oktober 2012, klokken 12:19
Dessuten, etter det jeg så her på forum så bruker en Think med Zebra-batterier vesentlig mer energi/km enn en Leaf.

I tillegg står mange av de tydeligvis i lengre tid på verksted. Leafen bare går og går uten de minste problemer engang. Det er den desidert mest driftssikre bilen jeg noensinne har eid. Eneste problem i løpet av det første året var en dårlig parklyspære som tok med seg sikringen når den gikk. Ble fikset gratis på 10 min. Kontrasten til Touranen er stor, som i løpet av det første året fikk byttet to parksensorer, hele webastoen samt CD-veksleren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

SitatThose in power, meanwhile, should recognise "the many potential advantages of electric vehicles [which] should serve as a motivation for cleaning up regional electricity mixes".

Det er jo dette som er det viktige, da. Å rydde opp i strømgrid``n vår.

Artikkelen og forskningen viser bare nok en gang hvor viktige elbilene er for fremtiden, og hvorfor det er ekstremt viktig å fortsette med elbilinsentiver slik at markedet modnes og teknologien utvikles. For i fremtiden, når hvert tak består av solceller, så er elbilen en nøkkelingrediens i persontransport. Da kommer det energi enten fra hydrogenlagring eller batterilagring. Men strøm går det åkkesom på  :)
Nissan Leaf

Thomas Parsli

http://www.thenorthernecho.co.uk/business/news/9969848.Electric_car_industry_refutes_pollution_claims/

"Electric vehicles are part of the mix going forward. We can spend years arguing about the carbon impact of extracting lithium out of the ground as opposed to oil out of the ground, or we can stop this sideshow and sort the grid out."

'nuff said!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

i_expect

Jeg har ikke hatt tid til å lese alt som er skrevet om denne publikasjonen eller selve publikasjonen for den saks skyld.

Noen av dere som har lest? Hva sier de om produksjon av bensin/diesel? Er det tatt med i regnestykket? For det handlet vel om hele kjeden, og ikke bare produksjonen av selve bilen, siden man snakker om at man må kjøre 150 000 km på europeisk miks før elbilen er "renere" enn fossilbilen?
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

elektrolux

Leste nå VG sitt innslag: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10054819

Konklusjonen ut fra dette må jo være at Elbil er en klar vinner på klimautslipp uansett om det er i Norge eller EU, men bare ikke så klar vinner som vi kanskje har trodd.

Videre vil Elbilen bli stadig bedre ettersom EU miksen av strømproduksjon går vekk fra fossil til fornybar energi.

En siste konklusjon er at vi bør holde Elbilene våre på veien lengst mulig til tross for Vegvesenets bestrebelser på det motsatte. En elbil som allerede er produsert er stort sett ferdig med utslippene sine. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

"Samtidig er det gevinster å hente om man får til etterbruk av batteriene."

En dag jeg har tid, skal jeg ettergå grunnlaget for denne rapporten; den virker som om grunnlaget er feil og konklusjonene derfor blir minst like feil.

Er det bare jeg som synes kildehenvisningene og beregningene er "uklare"?

Thomas
("Hvor utgangspunktet er galest, blir titt resultatet originalest")
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA