Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

doo-kie

2023 MY LR

Loff123

Sitat fra: doo-kie på søndag 27. november 2022, klokken 14:08
Jeg får en fra Berlin værtfall.
.      Er det en fordel eller bakdel tenker folket, eller er det same same hvor den er laget?

doo-kie

Sitat fra: Loff123 på søndag 27. november 2022, klokken 18:25
.      Er det en fordel eller bakdel tenker folket, eller er det same same hvor den er laget?
virker jo nesten som kvaliteten fra Kina er bedre hvis man skal tro alt som skrives på nettet, men jeg vet ikke. Blir min første Tesla.
2023 MY LR

Loff123

Sitat fra: doo-kie på søndag 27. november 2022, klokken 18:47
Sitat fra: Loff123 på søndag 27. november 2022, klokken 18:25
virker jo nesten som kvaliteten fra Kina er bedre hvis man skal tro alt som skrives på nettet, men jeg vet ikke. Blir min første Tesla.

Ok, min først også, den kommer fra Kina, utlevering 1 time før deg ser jeg:)

Haggish

Hentet en  P på onsdag. Det var en perfekt bil, fra Tyskland😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

p0ppi

Så, for moroskyld gikk jeg inn på den tyske tesla-siden (tesla.com/de_de). Merket meg to ting.

Før det første, bestiller man Tesla Y H/S/20 eller S/S/20 i Tyskland, så får man forventet leveringsdato Nov 2022 - Jan 2023. Virker jo nesten som de har disse bilene stående klare?

Det andre jeg la merke til, er følgende link/tekst: "Tesla Umweltbonus für Bestellungen bis zum 31.12.2022". Trykker man på linken, kommer følgende opp (oversatt fra tysk):

Sitat
Tesla will provide compensation for each Model 3 or Model Y vehicle order completed by December 31, 2022 if the vehicle is not delivered until 2023. This compensation covers the difference to the lower environmental bonus next year compared to the currently higher rates, which are made up of the manufacturer's share and the federal share including the innovation premium.

Virker altså som at Tesla i Tyskland kompanserer for den tapte miljø-bonusen en får (fra 5000eur til 3000eur hvis jeg har forsått det riktig) hvis levering blir i 2023. Mon tro om de vil gjøre noe lignende her på berget..

ViktorS

Ja hvem vet. Hadde vært noe :) men da må det jo først besluttes hvordan de nye avgiftene blir først. Så hvis de skal kompensere, så må de noen detaljer på plass først i allefall :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Teslarookie

Har folk her inn med H/S/20'' begynt å få skjult VIN? Jeg bestilte 09.05, ikke hørt noenting ennå.

erh

Sitat fra: Teslarookie på mandag 28. november 2022, klokken 09:07
Har folk her inn med H/S/20'' begynt å få skjult VIN? Jeg bestilte 09.05, ikke hørt noenting ennå.

Jeg skal få min levert på onsdag, bestillte i mars. Fikk vin 12.11.

erikaak

Sitat fra: Teslarookie på mandag 28. november 2022, klokken 09:07

Jeg bestilte også i mars og har ikke fått.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

ViktorS

Har heller ikke fått noe på min hvit/sort/20".
Tenker at VIN burde dukke opp temmelig straks hvis vjeg skal få bil før jul.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Thalgar

Sitat fra: ViktorS på mandag 28. november 2022, klokken 09:25
Har heller ikke fått noe på min hvit/sort/20".
Tenker at VIN burde dukke opp temmelig straks hvis vjeg skal få bil før jul.

Hysterisk at leveringstid for kvit bil med 20" framleis er "des-feb" på bestillingssida for ny bil  ::)
Model Y LR Quicksilver, 2023

marsetbor

Jeg har heller ingen VIN på hvit/svart 20", verken skjult eller synlig.

Hvis du ser i google-skjemaet som ligger på første side, så er det noen bestillinger fra mars og april som har fått VIN, men fortsatt flere i mars og april som ikke har fått. Jeg håper derfor at de resterende fra mars og april snart får, inkludert de av oss fra mai.

Jeg ser at f.eks. en i skjemaet med svart/svart fra Berlin fant VIN i kildekode 28. oktober og bil utlevert 21. november. Dvs. litt over tre uker fra VIN i kildekode til utlevering. Jeg mener derfor at det fortsatt er håp for oss med utlevering før nyttår, selv uten VIN i kildekode, så lenge vi har en bil som kan komme fra Berlin. Det er fem hele uker igjen før 31. desember, men det begynner å bli fryktelig nært. Stygt redd for at noen av oss blir skuffet.
Tesla Model Y 2023

erikaak

Ja, jeg har sluttet med store forventninger til estimert levering. Var en kort tur innom Tesla Trondheim sitt utsalgssted på lørdag. De kan tydeligvis bare sjekke informasjonen jeg selv har på bestillingssiden; "Du vil få bilen din i desember". Jepp, vi få se på det. Skulle jo få den i mai, juni, juli, august, september, oktober og november også  :laugh:
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Totenkjøtt

For meg virker dette VIN-opplegget like bingo som resten av leveringsopplegget til Tesla. Jeg har bekreftet (håper jeg) levering av en H/S 20" 14.desember som ble bestilt 11.mars. Aldri hatt VIN i kildekode, nettside eller app (har det fortsatt ikke). Mottok kun bekreftelse på levering sammen med VIN på mail fra Tesla Brumunddal. Jeg ringte selger som sto oppført i mailen for å spørre litt rundt vinterdekk, og han sa at VIN aldri ble tilgjengelig på kundesidene før utleveringsstedet fysisk hadde mottatt bilen?! Det stemmer da virkelig ikke i det hele tatt ...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA