Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

peterka

Har LR også nyttelast 450 kg eller bare P.

Kvifor tar Tesla vekk sensoren?

Er det nokon som har fått dato på levering av kvit LR?

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: peterka på torsdag 17. november 2022, klokken 15:24
Har LR også nyttelast 450 kg eller bare P.

Kvifor tar Tesla vekk sensoren?

Er det nokon som har fått dato på levering av kvit LR?

I siste typegodkjenning er tillatt totalvekt senket med ca. 100 kg for både LR og P. Nedtur, men det er fremdeles bedre enn de fleste konkurrentene og til gjengjeld er det mulig at bonusen er mer komfortabel demping. Men det er spekulasjon om det er noen sammenheng der. Det som i hvert fall er sikkert er at strukturelle endringer er nevnt i typegodkjenningen med ny totalvekt.

Fjerning av sensoren er nok for å spare penger når bilen bygges. Om de klarer å gjenskape fullverdig funksjonalitet med bare kamera gjenstår å se, men det er uansett kritikkverdig at de ikke hadde dette på plass FØR de fjernet sensorene.

Jeg har VIN på hvit/hvit LR som jeg tror nå befinner seg i Bremerhaven etter å ha vært på GLOVIS SUPREME og HORIZON HIGHWAY. Håper den blir lastet ombord på AUTO ECO som er på tur til Bremerhaven nå og skal ankomme Drammen på mandag. Har ikke fått konkret dato enda, estimat sier 18/11-3/12 og har gjort det en stund. 18/11 kommer selvfølgelig ikke til å skje, men innen 3/12 virker realistisk.

Til tross for at bilene på papiret ser dårligere ut nå enn i mars da jeg bestilte så tror jeg at valget hadde blitt det samme om jeg skulle bestilt i dag. Mulig jeg hadde sett litt nærmere på id.4/5 GTX og søsknene, tidligere syntes jeg de ladet for sakte men det er vel forbedret nå. Ioniq 5 har fått forvarming av batteri men har fremdeles ubrukelig nyttelast.

doo-kie

Noen som vet hvilken båt som kommer fra Tyskland? Ser ISAR highway snudde i Bergen å drar til zeebrugge igjen. Hadde håpet denne skulle ta samme rute som weser highway som dro helt til Tromsø.

Ny edd i dag......
2023 MY LR

geear

Sitat fra: skjelsba på torsdag 17. november 2022, klokken 12:58
Fikk endelig bilen i dag. Den kom en kar fra Tesla kjørende og leverte den på døra (Oslo). Skulle være 930-1130, han kom kl. 10. Bilen hadde da kjørt 52km Det var ikke forberedt i appen til at jeg kunne akseptere levering og det ble litt frem og tilbake, men løste seg til slutt.

Svart / Svart Long range, 19", bestillt 12.5 fra Berlin

Fikk levert bil uten parkeringssensorer (STOR nedtur!)
Vinterdekkene var Nokan Hakkapeliitta R3 - ikke R5 (liten nedtur)
Var noe mindre panelgaps, men ikke noe jeg tror jeg vil bry meg om.
Ingen knirking (STOR opptur).
Førerdøra lar seg ikke lukke skikkelig - man må ta skikkelig i - har bestillt service på dette.
Hengefeste lå med, samt mobile connector. Jeg synes tesla burde gi med type 2-kabel med åpnekanapp, dette er jo å få kjøpt rundtomkring.
Dekktrykket var litt varierende; 2,4 2,5 2,7 og 2,9 (bar).

Har tidligere hatt en 2016 modell s og jeg må si at ikke alle forskjellene med model Y er til det bedre;
- Blinklyshendelen som spretter tilbake til utgangspunktet er bare irriterende.
- Jeg savner skjermen bak rattet foran når jeg kjører, det er litt mye rot på den store skjermen - var lettere å holde oversikt over skjermen i S'en.
- Mangel på parkeringssensorer (HALLOO????)
- Nøkkelstyret - jeg har kjøpt keyfob til y'en (for å slippe å styre med mobilen hele tiden), og oppsettet var ikke logisk på skjermen. De små nøkkelkortene var ikke navngitt så man ble veldig usikker på hvilke elementer som var hva.
- savner knapp til hanskerommet.

Det som var mye bedre var bla. sittestilling, støynivå, komfort, rekkevidde, lademulighet til mobil, høyde på baksete, mulighet til å legge ned midten bak osv.

Alt i alt fornøyd.
Hele poenget med mobilen som nøkkel er nettopp det at du ikke trenger å knote med noe som helst.. det er key fob som er knot. ;)

skjelsba

Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 17. november 2022, klokken 13:18

Hvilken software versjon har du? Har vært rykter ute å gått om at nyeste 2022.40.xx i det minste viser avstand på skjermen igjen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
[/quote]

Ikke tro på rykter. 2022.40.4.1 er det på min bil. Viser ikke avstand.

skjelsba

Sitat fra: geear link=topic=61929.
/quote]
Hele poenget med mobilen som nøkkel er nettopp det at du ikke trenger å knote med noe som helst.. det er key fob som er knot. ;)

Her er vel meningene delte. Jeg synes det er mest praktisk å stikke hånda i jakkelomma og klikke for å løse ut ladekabel eller åpne bagasjerommet på avstand for noen som skal legge noe i bilen. Slipper da å dra opp telefonen hele tiden.

mirrormatch

Sitat fra: doo-kie på torsdag 17. november 2022, klokken 16:16
Noen som vet hvilken båt som kommer fra Tyskland? Ser ISAR highway snudde i Bergen å drar til zeebrugge igjen. Hadde håpet denne skulle ta samme rute som weser highway som dro helt til Tromsø.

Ny edd i dag......

Snakket med Tesla i Tromsø i dag og han sier det kommer en båt mot slutten av måneden. Det kan kanskje være at ISAR HIGHWAY, som nå skal til Zebrugge for å laste på nytt lass, sette nesa mot Ålesund, Trondheim, Bodø og Tromsø (som WESER HIGHWAY tok). Det passer med tidsforløpet i alle fall. Snakket med SA om at jeg hadde fulgt bilen fra VIN ble allokert, når båten var utenfor Taiwan, og kunne tenkt meg å følge den helt frem. Han svarte da at hvis jeg følger med, så vil jeg garantert finne båten, da min bils neste reise skal helt frem til Tromsø. Den blir altså ikke flyttet til Bremerhaven eller Rotterdam før den skal hit.

Så nå følger jeg med båter som er/skal til Zeebrugge og får neste stopp Ålesund eller lengre nord. Da tror jeg at jeg finner rett båt til slutt. Virker som om SMS blir sendt ut ca et døgn etter at båten går fra Zeebrugge, i alle fall meldte flere som hadde bil på WESER at de fikk VIN i app og SMS om valg at utleveringsdato på den tiden.

Mye MYP i Tromsø nå...

snakkesalig

Sitat fra: Haggish på torsdag 17. november 2022, klokken 15:12
Sitat fra: mionlta på torsdag 17. november 2022, klokken 15:02
Får levert bil neste fredag. Noen som vet om den kommer med ladekabel? Mener det var noe prat om å slutte å levere med ladekabel.. Og får jeg "nødlader"?

Det er vel påbudt og ha ladekabel i bilen, så det må vel følge med😉🙏

Nei det er det da ikke..

Haggish

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 17. november 2022, klokken 16:55
Får levert bil neste fredag. Noen som vet om den kommer med ladekabel? Mener det var noe prat om å slutte å levere med ladekabel.. Og får jeg "nødlader"?

Nei det er det da ikke..

Ok, Hvorfor fikk jeg da beskjed om at ladekabel skal ligge i bilen ved EU kontroll, om ikke ble det mangel😉🙏
Hadde kontroll i oktober.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

snakkesalig

Sitat fra: Haggish på torsdag 17. november 2022, klokken 17:04

Nei det er det da ikke..

Ok, Hvorfor fikk jeg da beskjed om at ladekabel skal ligge i bilen ved EU kontroll, om ikke ble det mangel😉🙏
Da har de feilinformert deg. Evnt har du misforstått.

Om det ligger ladekabel i bilen ved EU-kontroll skal den sjekkes, men du får ikke mangel om du ikke har kabel.

Jørn Håvard Haugen

Er det noen med Tesla MY LR med hvit / svart med 19" hjul som har EDD?
Min ble borte for ca 2 uker side
Bestilt 28.6 .2022

Haggish

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 17. november 2022, klokken 17:08
Sitat fra: Haggish på torsdag 17. november 2022, klokken 17:04

Nei det er det da ikke..

Da har de feilinformert deg. Evnt har du misforstått.

Om det ligger ladekabel i bilen ved EU-kontroll skal den sjekkes, men du får ikke mangel om du ikke har kabel.

Her er sms jeg fikk fra Motorforum
Hei, husk å ta med bilens ladekabel til PKK i morgen :) Mvh MotorForum Lillestrøm
Fant denne, gammel artikkel
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/7e34V/naa-maa-denne-tas-med-til-eu-kontrollen
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

snakkesalig

Begynner å bli skrekkelig off-topic dette men..
https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-08.pdf?timestamp=1664875382131
I teorien kan det gis mangellapp for manglende kabel, men da må kontrolløren bevise at du ikke har fastmontert ladeutstyr hjemme, så i praksis gjøres det ikke..

marsetbor

Snakket med Tesla Bodø i dag om min hvit/svart LR med 20". Vi har estimert levering 22. november til 8. desember, men ingen VIN synlig eller i kildekode. Jeg spurte om det var realistisk å få levert bilen innenfor dette estimatet, siden vi ikke har fått VIN ennå. De svarte bekreftende på at estimatet er realistisk og at vi kan forholde oss til begynnelsen av desember. De får en ny levering i starten av desember, og vi kan forvente bil da. Har ingen anelse om de faktisk vet noe eller ikke, men jeg satser på at de vet noe. Jeg krysser fingrene for at de har rett!
Tesla Model Y 2023

turfsurf

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 17. november 2022, klokken 17:38
Begynner å bli skrekkelig off-topic dette men..
https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-08.pdf?timestamp=1664875382131
I teorien kan det gis mangellapp for manglende kabel, men da må kontrolløren bevise at du ikke har fastmontert ladeutstyr hjemme, så i praksis gjøres det ikke..
Punkt 4.3.4 er foresten formulert litt snodig. Det er ikke pålagt å ha ladestasjon, og heller ikke pålagt å ha løs ladekabel til bilen. Men utformingen av teksten forutsetter at alternativene er at man enten har begge deler eller kun lader hjemme.

Det som kunne vært er at om man har ladekabel så skal den taes med. Men det er uansett latterlig. Jeg har ett utvalg ladekabler og nødladere som jeg bruker om hverandre på forskjellige biler og forsåvidt MC.

Hvilken skal man da ta med? Ladekabler har da ikke nødvendigvis knytning til en spesifikk bil. Hva om jeg har tre ladekabler i bilen, og en av de ikke virker? Får jeg mangellapp da?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA