Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

k1

Sitat fra: Electroelectro på fredag 11. november 2022, klokken 10:26
Sitat fra: kpj på fredag 11. november 2022, klokken 10:13
Sitat fra: ndrsone på fredag 11. november 2022, klokken 09:08
Ikke noe VIN "boom" denne uken heller nei  ::)

Uff nei, jeg føler det spøker for bil i år dessverre ☹️
Om Tesla tar seg av de nye avgifter som kommer så er jo alt greit.
Fortsatt usikker om noe som helst blir innført.
Kanskje vi er heldig og slipper alt og får 2023 modeller hele gjengen.
Må være positiv .Men skjønner det irritere når man har ventet siden mars/april

Nettopp!  :+1:
Ikke vet vi hvilke avgifter som blir innført når og for hvem - det vedtas senest 15.des. i år.
Ikke vet vi hva Tesla gjør med evt avgifter som blir innført - gjør de som i Tyskland, eller som Volvo og andre gjør i Norge?
Ikke vet vi nøyaktig hva Tesla klarer å levere før nyttår.

Så jeg er ikke helt klar for klagesanger ennå. Det får jeg ta stilling til i 2023.

At jeg gjerne skulle hatt bilen nå fordi jeg trenger den, ja, det er sant og smått irriterende.

erikaak

Sitat fra: k1 på fredag 11. november 2022, klokken 10:37
Sitat fra: Electroelectro på fredag 11. november 2022, klokken 10:26
Sitat fra: kpj på fredag 11. november 2022, klokken 10:13
Sitat fra: ndrsone på fredag 11. november 2022, klokken 09:08
Ikke noe VIN "boom" denne uken heller nei  ::)

Uff nei, jeg føler det spøker for bil i år dessverre ☹️
Om Tesla tar seg av de nye avgifter som kommer så er jo alt greit.
Fortsatt usikker om noe som helst blir innført.
Kanskje vi er heldig og slipper alt og får 2023 modeller hele gjengen.
Må være positiv .Men skjønner det irritere når man har ventet siden mars/april

Nettopp!  :+1:
Ikke vet vi hvilke avgifter som blir innført når og for hvem - det vedtas senest 15.des. i år.
Ikke vet vi hva Tesla gjør med evt avgifter som blir innført - gjør de som i Tyskland, eller som Volvo og andre gjør i Norge?
Ikke vet vi nøyaktig hva Tesla klarer å levere før nyttår.

Så jeg er ikke helt klar for klagesanger ennå. Det får jeg ta stilling til i 2023.

At jeg gjerne skulle hatt bilen nå fordi jeg trenger den, ja, det er sant og smått irriterende.

Jeg har sunget en liten stund allerede, men det kommer av at jeg bestilte allerede tidlig i mars. Må være lov å sutre litt da.. ;) Om bilen kommer neste år og Tesla kompenserer på noe vis skal jeg klare å avslutte sangen. Om ikke blir det nok korsang langt ut i neste år og nedsnakk av Tesla tross strålende produkt.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Krissulf

Enig. Umulig å ikke føle seg noe lurt og sviktet om det går over i 2023. At man har aksjer i selskapet gjør det enda surere :P

Opplever alle med VIN at EDD har forandret seg samtidig som tildelt VIN? Evt. lettere måte for oss andre å kontrollere jevnlig uten å måtte besøke kildekode
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

snakkesalig

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Selv om mva og vektavgift blir vedtatt i statsbudsjettet nå (noe det sikkert blir) er det ca null sjanse for at det blir innført fra 1/1. Alle som selger nye biler må endre systemene sine for å beregne og kreve mva på elbiler, og dette må de ha mer tid på seg for å gjøre, noe de helt sikkert har informert de som styrer med budsjettene om.

Jeg vedder en halvspist boks leverpostei på at man må betale like mye for en Y den 2. januar 2023 som man må i dag. Og at alle som har panikkhandlet brukt elbil til overpris den siste tiden pga frykt for mva fra nyttår må snart begynne å plukke skjegg fra postkassen sin.

Krissulf

Sms "en  tesla advisor vil snart ta kontakt med deg" 😱🤞
Er vel for å be meg slutte mase.

ndrsone

Sitat fra: Krissulf på fredag 11. november 2022, klokken 11:36

Og du har ikke VIN heller?

Krissulf

Sitat fra: ndrsone på fredag 11. november 2022, klokken 12:01

Nei, så er redd det handler om noe annet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Krissulf på fredag 11. november 2022, klokken 12:04
Sitat fra: ndrsone på fredag 11. november 2022, klokken 12:01

Nei, så er redd det handler om noe annet.

Er sikkert for å høre om du vil ha gummi.
Tesla Model Y                         2021-

odark

Sitat fra: snakkesalig på fredag 11. november 2022, klokken 11:21
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Selv om mva og vektavgift blir vedtatt i statsbudsjettet nå (noe det sikkert blir) er det ca null sjanse for at det blir innført fra 1/1. Alle som selger nye biler må endre systemene sine for å beregne og kreve mva på elbiler, og dette må de ha mer tid på seg for å gjøre, noe de helt sikkert har informert de som styrer med budsjettene om.

Jeg vedder en halvspist boks leverpostei på at man må betale like mye for en Y den 2. januar 2023 som man må i dag. Og at alle som har panikkhandlet brukt elbil til overpris den siste tiden pga frykt for mva fra nyttår må snart begynne å plukke skjegg fra postkassen sin.
Men er det ikke tenkelig at man får en faktura utpå året med avgiftene selvom systemene ikke er på plass ?
Tesla Model Y Performance 2023 (Hvit,sort, 21") bestilt 3/8-22, levert 16/12 -22

Contango

Sitat fra: odark på fredag 11. november 2022, klokken 12:24

Men er det ikke tenkelig at man får en faktura utpå året med avgiftene selvom systemene ikke er på plass ?
Nei
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

odky

Fikk SMS nå med link for å avtale levering. Har avtalt levering i Kristiansand, og kunne velge levering 30.11, 1.12. eller 2.12. Regner ikke med det bare er min bil som er på vei. :D... Fremdeles ingen VIN i app eller på nettside.
Tesla Model Y LR blå (bestilt 4.8.22)
Tesla Model 3 LR blå (2019)
Hyundai Ioniq blå (2016) solgt

DagfinnN

Det tviler jeg på. "Alle" moderne øk. og salgssystemer har en funksjon som heter "mva% fra dato". Så det er bare snakk om å skrive en dato og en prosentsats.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

HOFFERN342

Sitat fra: DagfinnN på fredag 11. november 2022, klokken 13:44

Det tviler jeg på. "Alle" moderne øk. og salgssystemer har en funksjon som heter "mva% fra dato". Så det er bare snakk om å skrive en dato og en prosentsats.
Er mer usikker på om de også har mulighet for å legge inn at moms kun skal slå inn over et visst beløp. Muligens ikke verdens vanskeligste funksjon å programmere inn, men allikevel noe som må lage spesifikt for Norge.

Sent from my iPad using Tapatalk

Eirik_H

Eg har fått avtalt utlevering av raud/svart 20" i Bergen 23. november. Min bil kom til Belgia med Hoegh CPH.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA