Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

denwhi

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 10. november 2022, klokken 23:03
Min er tidligere (473xxx) men det ryktes at de har sluttet å generere vin sekvensielt.
Min er også 473xxx..

Sent from my iPhone using Tapatalk

snakkesalig

Sitat fra: denwhi på torsdag 10. november 2022, klokken 23:03
Min er tidligere (473xxx) men det ryktes at de har sluttet å generere vin sekvensielt.
Min er også 473xxx..

Jupp, det blir masseslagsmål i Drammen rundt månedsskiftet. Tell your friends!

Odinpodin

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 10. november 2022, klokken 23:06
Sitat fra: denwhi på torsdag 10. november 2022, klokken 23:03
Min er også 473xxx..

Jupp, det blir masseslagsmål i Drammen rundt månedsskiftet. Tell your friends!

Vanlig ukedag det i Drammen, men blir det "last man standing" eller hvordan løser vi det rent praktisk? kunne jo ha tatt stolleken med dørene oppe også da...som ett ikke voldelig forslag

Alli

Hvilke specs hadde alle disse blå Yene kjøpt på inventory i dag...?

denwhi

Sitat fra: Alli på fredag 11. november 2022, klokken 00:18
Blå/svart/19/ikke vinterhjul, hf, eap eller fsd

Alli

Sitat fra: denwhi på fredag 11. november 2022, klokken 00:28
Sitat fra: Alli på fredag 11. november 2022, klokken 00:18
Blå/svart/19/ikke vinterhjul, hf, eap eller fsd

Leveres fortsatt biler uten hengerfeste? Trodde det var standard på alt som ble levert nå 🤔
Koster bilen mindre enn med hengerfeste og da eller?

Tesla65

Blå/svart uten noen opsjoner.
Vin 473XX3
Est levering 28/11-13/12
Dagens pris uten hf.
Hvit P85 Solgt

ndrsone

Andrik

Sitat fra: ndrsone på fredag 11. november 2022, klokken 09:08
Ikke noe VIN "boom" denne uken heller nei  ::)

VIN boomen er i gang, bare at det er 95% -P, og nesten ingen -LR... enda!  :-\ (https://teslastats.no/

marsetbor

Selv om jeg er veldig glad på vegne av de som får tak i bil fra inventory, så blir jeg mektig irritert over at Tesla ikke har et system for å tilby disse bilene til de av oss som har stått i kø siden mars, april, mai osv. Spesielt for de av oss som ikke bryr oss nevneverdig om farge og felger, men som kun trenger bil fordi det vi får en ekstra person i husstanden rundt årsskiftet :P Jeg hadde glatt overtatt en bil i annen farge og med andre felger om jeg fikk tilbud om garantert levering før årsskiftet.
Tesla Model Y 2023

ViktorS

Sitat fra: marsetbor på fredag 11. november 2022, klokken 09:51
Selv om jeg er veldig glad på vegne av de som får tak i bil fra inventory, så blir jeg mektig irritert over at Tesla ikke har et system for å tilby disse bilene til de av oss som har stått i kø siden mars, april, mai osv. Spesielt for de av oss som ikke bryr oss nevneverdig om farge og felger, men som kun trenger bil fordi det vi får en ekstra person i husstanden rundt årsskiftet :P Jeg hadde glatt overtatt en bil i annen farge og med andre felger om jeg fikk tilbud om garantert levering før årsskiftet.

Har hatt dialog flere ganger i år om akkurat dette, der jeg har fått beskjed om at de skulle ta kontakt, uansett hvilken bil som ble ledig. Men så viser det seg at disse bilene går rett i shoppen ved avbestilling, og da snakker jeg med de igjen, og de sier at biler går automatisk dit, og blir solgt, før de får kontaktet kunder. Dette særlig vhis det er andre farger/felger enn det du har bestilt. Ok, greit nok tenker man da. Men så viser det seg at andre kunder av og til blir kontaktet for å overta avbestillinger... Så det er helt jokernord!
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Alli

Jeg har fulgt relativt nøye med på inventory-bilene som er lagt ut, i alle fall før vi sikret oss en selv i oktober, og registrerte at bilene som ble lagt ut var mer "ukurante" i spesifikasjoner. F.eks har det vært få hvite og svarte, men desto flere blå og røde (som jo åpenbart har noe færre kjøpere).
Når hvit eller svart har dukket opp, har det gjerne vært med hvitt interiør, FSD, uten hengerfeste, utlevering i Tromsø, eller annet som tilsier at det kanskje ikke har vært de mest etterspurt variantene.

Jeg innbiller meg at biler som avbestilles legges ut på inventory med mindre det står kunder i kø for akkurat de samme specs, på akkurat samme utleveringssted. Om en kunde i Stavanger avbestiller en blå/hvit uten hengerfeste med FSD, og ingen andre kunder med valgt utlevering i Stavanger står i kø for en slik bil, så havner den i inventory. Jeg innbiller meg at systemet da ikke fanger opp at en i Kristiansand står i kø for en slik bil, slik at bilen kunne blitt allokert til disse.

Vi har selv kjøpt en inventory som må hentes et godt stykke fra der vi bor. Det var ikke mulig for vår lokale Tesla å endre på dette, selvom det i praksis betyr at bilen blir fraktet på biltransport forbi der vi bor på vei til "opprinnelige" utleveringssted. Det byr nok på for store logistiske utfordringer å gjøre slike endringer, til at Tesla tar seg bryderiet.

Det er mulig jeg tar HELT feil, men dette er altså mine tanker om inventory-biler.

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at det er håpløst at man ikke har et system for å fange opp biler til kunder som har stått lenge i kø, og som tydelig har sagt til selger at de er fleksible på andre specs. Det burde jo ikke være nødvendig å sitte med fingeren på refresh-knappen annet hvert minutt i en måned for å sikre seg en inventory-bil om man har bestilt bil tilbake i mars-april f.eks...

kpj

Uff nei, jeg føler det spøker for bil i år dessverre ☹️

Electroelectro

Sitat fra: kpj på fredag 11. november 2022, klokken 10:13

Uff nei, jeg føler det spøker for bil i år dessverre ☹️

Om Tesla tar seg av de nye avgifter som kommer så er jo alt greit.
Fortsatt usikker om noe som helst blir innført.
Kanskje vi er heldig og slipper alt og får 2023 modeller hele gjengen.
Må være positiv .Men skjønner det irritere når man har ventet siden mars/april

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA