Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

Trissler

Hvordan sjekker du opp VIN mot skip og hva har du av estimert delivery?

Mebi

Sitat fra: Mebi på søndag 30. oktober 2022, klokken 22:32
Sitat fra: geear på søndag 30. oktober 2022, klokken 20:41
Sitat fra: Alli på søndag 30. oktober 2022, klokken 20:00
Sitat fra: geear på søndag 30. oktober 2022, klokken 19:37
Sitat fra: AyuCon på fredag 28. oktober 2022, klokken 11:31
Har VIN, men ingen 2022/2023 noe sted.
På oversiktsiden rett ette login på tesla.com? Før du klikker inn på bilen...

Du kan se årsmodell i VIN - om det tiende sifferet/tallet er P er det en 2023 mod. N er 2022.

Vi får en 2022 - den ble sendt fra Shanghai 3. oktober, og er da tydeligvis produsert før man skifter år 1. oktober.
Er ikke det som er spørsmålet. Til nå har man ALLTID fått årsmodell foran bilen på oversiktssiden inne på Tesla-kontoen samtidig med at man har fått VIN, så det har vært enkleste måten å se om man har fått VIN. Har ikke vært vits å sjekke source før det er årsmodell på plass. Men nå hevder altså to stk her at de har fått VIN uten å ha årsmodell. Derfor spørsmålet.

Årsmodell forsvant fra oversiktssiden 14. oktober. Årsmodellen som ble vist der ble hentet fra API-et så det forsvant også fra der den dagen.

Siden jeg har innbytte kan jeg ikke se VIN i kildekoden og nå kan jeg heller ikke se årsmodell, men en på servicesenteret bekreftet at jeg hadde fått VIN. Han visste ikke hvorfor årsmodell hadde blitt borte fra visningen.

Må nesten rette meg selv litt. Etter at jeg fikk akseptert innbytte dukket VIN opp hos meg så det er hvis du har et innbytte som ikke er akseptert er ikke VIN synlig i kildekoden.

Jeg har fått VIN LRWYGCEK5NC474xxx som er på Höegh Copenhagen.

Mebi

Sitat fra: Trissler på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:18
Hvordan sjekker du opp VIN mot skip og hva har du av estimert delivery?

For å sjekke mot Höegh sine skip kan du bruke denne siden: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo

Krissulf

Ser skip "Auto Achieve" fra Zeebrugge ankommer Drammen kl 12. Er det mulig de har noe i lasten?
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

RJK

Sitat fra: odky på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:56
Jeg har tegnet 1 måneds gratis forsikring fra Enter, de kontaktet meg på lørdag med VIN som ikke er identisk med det GOS refererer til. Når jeg sjekker opp VIN mot skip på vei, er denne bilen på vei til Zeebrugge med ankomst 3.11 Når jeg søker opp det vin nummeret GOS viser til, er ikke det på samme båten.
Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:35
Sitat fra: erh på mandag 31. oktober 2022, klokken 06:40
Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2022, klokken 06:10
Dere som har VIN, men ikke årsmodell på kontooversiktssiden, det er ikke tilfeldigvis LRWYGCEK3NC537xxx som er VIN nummeret?

Det og andre brukes i forsikringsøyemed. Står det 'insurance' i samme linje i kildekoden som dere finner VIN nummeret?

Ja, men du burde skjule de siste sifrene i vin

Nei, det burde jeg ikke, det var helt bevisst å vise hele. Dette er ikke mitt eller andres reelle VIN nummer tror jeg. Jeg tror gjerne flere av oss har det samme nummeret da det kun er brukt internt hos Tesla / Enter Forsiking som ett midlertidig nummer om du har valgt 30 dagers gratis forsikring hos Enter.
ODKY, du tror feil. Dette er et personlig VIN-nr som er unikt per bil, og som kan misbrukes av folk med ond hensikt. Du bør derfor ta til deg rådet om å maskere de 3 siste sifferne.

Dette er like personlig som personnummeret ditt, og selv om det ikke er hemmelig, er det IKKE lurt å flashe det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

snakkesalig

Sitat fra: RJK på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:25
ODKY, du tror feil. Dette er et personlig VIN-nr som er unikt per bil, og som kan misbrukes av folk med ond hensikt. Du bør derfor ta til deg rådet om å maskere de 3 siste sifferne.

Dette er like personlig som personnummeret ditt, og selv om det ikke er hemmelig, er det IKKE lurt å flashe det.

Det var da voldsomt. Rent konkret, hvordan kan man misbruke et VIN? Du er klar over at man kan finne VIN til hvilken som helst bil dersom man har regnr?

Grunnen til at noen ønsker å maskere sitt VIN er vel fordi det kan brukes til å identifisere en bruker når bilen er registrert. For de som er redd for det.

odky

Regner med det er "GOS" du mener "snakkesalig".... jeg har ikke oppgitt noe VIN-nummer

Sitat fra: odky på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:56
Jeg har tegnet 1 måneds gratis forsikring fra Enter, de kontaktet meg på lørdag med VIN som ikke er identisk med det GOS refererer til. Når jeg sjekker opp VIN mot skip på vei, er denne bilen på vei til Zeebrugge med ankomst 3.11 Når jeg søker opp det vin nummeret GOS viser til, er ikke det på samme båten.
Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:35
Sitat fra: erh på mandag 31. oktober 2022, klokken 06:40
Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2022, klokken 06:10
Dere som har VIN, men ikke årsmodell på kontooversiktssiden, det er ikke tilfeldigvis LRWYGCEK3NC537xxx som er VIN nummeret?

Det og andre brukes i forsikringsøyemed. Står det 'insurance' i samme linje i kildekoden som dere finner VIN nummeret?

Ja, men du burde skjule de siste sifrene i vin

Nei, det burde jeg ikke, det var helt bevisst å vise hele. Dette er ikke mitt eller andres reelle VIN nummer tror jeg. Jeg tror gjerne flere av oss har det samme nummeret da det kun er brukt internt hos Tesla / Enter Forsiking som ett midlertidig nummer om du har valgt 30 dagers gratis forsikring hos Enter.

Tesla Model Y LR blå (bestilt 4.8.22)
Tesla Model 3 LR blå (2019)
Hyundai Ioniq blå (2016) solgt

RJK

Sitat fra: snakkesalig på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:33

Det var da voldsomt. Rent konkret, hvordan kan man misbruke et VIN? Du er klar over at man kan finne VIN til hvilken som helst bil dersom man har regnr?

Grunnen til at noen ønsker å maskere sitt VIN er vel fordi det kan brukes til å identifisere en bruker når bilen er registrert. For de som er redd for det.
Som jeg skriver, er det ikke hemmelig. Det er fullt mulig å finne ut av.

Akkurat som folk kan finne ut hvem du er, og derved kan finne hvor du bor, hvilke kontonummer du har etc, kan dette brukes til svindel.

Du ttar altså en risk ved å legge slikt ut åpent, på samme måte som om du skriver egen epost-adresse på et forum. Det anbefales altså sterkt fra å legge ut slik identifiserende info åpent. Men selvsagt, ditt eget valg, så om du vet hva du gjør, værsågod. Du er ihvertfall informert nå.

Forøvrig, her er WIKI-info om VIN, som bekrefter at nummeret er individuelt og unikt:

"A vehicle identification number (VIN) (also called a chassis number or frame number) is a unique code, including a serial number, used by the automotive industry to identify individual motor vehicles, towed vehicles, motorcycles, scooters and mopeds, as defined by the International Organization for Standardization in ISO 3779 (content and structure) and ISO 4030 (location and attachment).[1]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Odinpodin

La oss holde oss til topic, sklir helt ut i "reddit modus" her nå.
Noen som har sett noe til det store VIN droppet idag?

Krissulf

Nope. Ser det er lagt til et bilskip nå ved drammen havn på webcam, drammenhavn.no, men aner ikke om den rommer noe av interesse.
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

Alli

Auto Achieve, som har ankommet Drammen i dag, brukes visstnok av Tesla, og båten kommer fra Zeebrugge, så tipper det er noen Teslaer på den...

Electroelectro

tritrancs

A red car is popup right now in Tromso for those who wants it https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=2004&range=0
Tesla Model Y LR (rød/svart/19") bestilt 04/11, levert 06/12
Tesla Model Y LR (grå/svart/19") bestilt 14/9

rolfole

Der var den borte ja. Har dialog med min Teslaforhandler og har understreket hvor irriterende det er at de selger biler på shopen når de har folk på venteliste. Har ikke opplevd sånt i andre bransjer.

ViktorS

Sitat fra: tritrancs på mandag 31. oktober 2022, klokken 15:22
A red car is popup right now in Tromso for those who wants it https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=2004&range=0

Er det faen meg mulig?! Har snakket med tesla tromsø 3-4 ganger om at jeg kan ta i mot hvilken som helst bil hvis det blir noe ledig... Og de har bekreftet at det skal de gjøre... Også legger de den ut for salg på shoppen sin...
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA