Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

Electroelectro

Sitat fra: erikaak på tirsdag 08. november 2022, klokken 17:34
Sitat fra: Electroelectro på tirsdag 08. november 2022, klokken 15:58
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 08. november 2022, klokken 11:36
Sitat fra: Haggish på tirsdag 08. november 2022, klokken 11:34
Til de som mener at andre går foran i køen.
Dette er svaret jeg fikk da jeg spurte min kontakt i Tesla om akkurat dette.

« Konfigurasjon, bestillingsdato, utleveringssted og når man gjorde klar stegene på Tesla-kontoen har betydning for levering.»

Når det gjelder stegene på konto regner jeg med at det er valg av utleveringssted han mener.
Kan det ha noe å si når man betaler mon tro? Jo tidligere jo bedre? [emoji3166]

Har beholdt pengene på konto foreløpig, for å få litt renter mens jeg venter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Betaler jo først ei uke før du henter bilen.
Er vel ingen som setter inn pengene 1 år før....

Edit:Så en som svarte han har betalt allerede i april.
Ikke sånn det funket sist jeg hentet bil....

Det var meg. Vel, jeg betalte når kontosiden ba meg om det. Ser i ettertid at det ikke hadde vært nødvendig. Kan i det minste vente til man får VIN, og jeg vet folk venter enda lengre - til få dager før utlevering. 
Til mitt forsvar trodde jeg da at jeg skulle få bilen i mai mnd.. ;)

Jeg skjønte tankegangen din.
Men hele Tesla er et lotteri.
Tviler på bil i år men moro følge med her på tråden.

Necroschristos

Hei, har bara føljt denna tråden lite sådær från og til.

Fick VIN idag på min Y

XP7YGCEK8PB04XXXX

Tydligen så er det en 2023. Något som jag mærkte var at når jag loggade in på tesla så var jag tvungen att acceptera førændringen angående noe med kamera og radar? Fattade inte riktigt vad det var, men så fort det var gjort så poppade vin opp.

Lev mellan 24Nov og 5Dec i Drammen.

S/S 20" med vinterdæck

Bestillt 2a Juni

Thalgar

Sitat fra: Necroschristos på tirsdag 08. november 2022, klokken 18:27

Fick VIN idag på min Y

XP7YGCEK8PB04XXXX

Tydligen så er det en 2023. Något som jag mærkte var at når jag loggade in på tesla så var jag tvungen att acceptera førændringen angående noe med kamera og radar? Fattade inte riktigt vad det var, men så fort det var gjort så poppade vin opp.

S/S 20" med vinterdæck

Bestillt 2a Juni

Du måtte sei ok til å få bil utan parkeringssensorar. Så kan du håpa at Tesla får til å erstatta det med kamera  8)
Model Y LR Quicksilver, 2023

Necroschristos

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 08. november 2022, klokken 18:42

Fick VIN idag på min Y

XP7YGCEK8PB04XXXX

S/S 20" med vinterdæck

Bestillt 2a Juni

Du måtte sei ok til å få bil utan parkeringssensorar. Så kan du håpa at Tesla får til å erstatta det med kamera  8)

Ja men akkurat, det bara det jag gjorde. Fasen jag tenker ikke så mye på det der, jag er glad jag har en tesla innan 2023 =) Det er okej før meg =)  :police:

odky

Ser at UECC har flere skip som seiler fra Zeebrugge til Drammen de neste dagene....

AUTO ENERGY   11.Nov.2022-14.Nov.2022  Zeebrugge (BEZEE)-Drammen (NODRM)
  AUTO ACHIEVE  13.Nov.2022-18.Nov.2022 Zeebrugge (BEZEE)-Drammen (NODRM)
  AUTO ECO         15.Nov.2022-21.Nov.2022 Zeebrugge (BEZEE)-Drammen (NODRM)
Tesla Model Y LR blå (bestilt 4.8.22)
Tesla Model 3 LR blå (2019)
Hyundai Ioniq blå (2016) solgt

ndrsone

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 08. november 2022, klokken 18:42

Fick VIN idag på min Y

XP7YGCEK8PB04XXXX

S/S 20" med vinterdæck

Bestillt 2a Juni

Betyr dette at hvis jeg ikke har fått dette spørsmålet, så får jeg med sensorer?

ViktorS

De blir vel deaktivert etterhvert som Tesla Vision blir rullet ut uansett :p
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

k1

Sitat fra: ViktorS på onsdag 09. november 2022, klokken 08:33

Nettopp, og da har man "stygge" hull/sensorer rundt om som elsker å fange opp voks vs helt slette og glatte fangere. Altså, når Tesla først har bestemt seg for å droppe USS, og etter hvert deaktivere de som allerede er på bilen, så er det jo bedre å få en bil uten disse montert mtp estetikken.

ndrsone

Sitat fra: k1 på onsdag 09. november 2022, klokken 08:46
Sitat fra: ViktorS på onsdag 09. november 2022, klokken 08:33

Nettopp, og da har man "stygge" hull/sensorer rundt om som elsker å fange opp voks vs helt slette og glatte fangere. Altså, når Tesla først har bestemt seg for å droppe USS, og etter hvert deaktivere de som allerede er på bilen, så er det jo bedre å få en bil uten disse montert mtp estetikken.

Jeg tenker jo faktisk litt motsatt her, at hvis man faktisk har de montert så kan jo endringen lettere reverseres dersom de i fremtiden finner ut at det fungerer dårlig? Jeg er nok ikke helt oppdatert her, men hvorfor deaktivere noe som allerede er montert? Burde være et valg å bruke de hvertfall.

k1

Sitat fra: ndrsone på onsdag 09. november 2022, klokken 08:49
Burde være et valg å bruke de hvertfall.

Det blir jo en helt annen diskusjon - burde man få valget eller ikke.
Slik det er p.d.d. så har de gått ut og sagt at de kun skal bruke Tesla vision, så kan man godt være uenig i at det er smart, og dermed sitter man med fangere påmontert USS som ikke er i bruk. At Tesla skal reversere dette er nok heller lite trolig, da beslutningen om Tesla vision only høyst sannsynlig ikke er tatt ut av luften, men basert på på data som viser at det fungerer godt nok.

Torchestra

Via https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo har jeg funnet ut at bilen min var med Hoegh Copenhagen som ankom Zeebrugge 3. november. Er det noen som vet om det har ankommet båter fra Zeebrugge til Drammen i perioden frem til nå, eller om det er en bedre oversikt over fremtidige ankomster til Drammen havn enn https://drammenhavn.no/om-havnen/fartoy-i-vente/ ?

marsetbor

Jeg ser i skjemaet at vi er mange med hvit/svart på  19- eller 20-tommers felger som har estimert levering mellom slutten av november og begynnelsen av desember, men som ikke har fått tildelt VIN. Bestillingene går helt tilbake til mars. Jeg ser også at flere med svart/svart og 19- eller 20-tommers felger har fått VIN fra Tyskland. Hvis Tesla skal levere til oss med hvit/svart i år, så må det nesten bety at vi får bil fra Tyskland? Vi vet jo fra før at hvit/svart og svart/svart med 19 produseres i Tyskland, men det har vært litt tvil om 20-tommers felger. Hvis de lager svart/svart med 20 felger i Berlin, så tipper jeg de lager hvit/svart 20 også.

Jeg har ikke peiling på hvor lang tid en båt bruker fra Kina, men det begynner kanskje å bli litt dårlig tid hvis bilen ikke er på vei?
Tesla Model Y 2023

Mebi

Sitat fra: Torchestra på onsdag 09. november 2022, klokken 08:56
Via https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo har jeg funnet ut at bilen min var med Hoegh Copenhagen som ankom Zeebrugge 3. november. Er det noen som vet om det har ankommet båter fra Zeebrugge til Drammen i perioden frem til nå, eller om det er en bedre oversikt over fremtidige ankomster til Drammen havn enn https://drammenhavn.no/om-havnen/fartoy-i-vente/ ?

Virker som det bare er UECC som har båter som går mellom Drammen og Zeebrugge. De neste avgangene ble postet litt lenger opp i tråden. Du kan søke her også: https://auto.uecc.com/Softship.Schedule/

Auto Energy står i Zeebrugge nå og den skal ha plass til rundt 3000 biler så det er gode muligheter for at bilene fra Höegh Copenhagen blir lastet på den (håper jeg).

Sitat fra: odky på onsdag 09. november 2022, klokken 07:52
Ser at UECC har flere skip som seiler fra Zeebrugge til Drammen de neste dagene....

AUTO ENERGY   11.Nov.2022-14.Nov.2022  Zeebrugge (BEZEE)-Drammen (NODRM)
  AUTO ACHIEVE  13.Nov.2022-18.Nov.2022 Zeebrugge (BEZEE)-Drammen (NODRM)
  AUTO ECO         15.Nov.2022-21.Nov.2022 Zeebrugge (BEZEE)-Drammen (NODRM)

erikaak

Sitat fra: marsetbor på onsdag 09. november 2022, klokken 09:31
Jeg ser i skjemaet at vi er mange med hvit/svart på  19- eller 20-tommers felger som har estimert levering mellom slutten av november og begynnelsen av desember, men som ikke har fått tildelt VIN. Bestillingene går helt tilbake til mars. Jeg ser også at flere med svart/svart og 19- eller 20-tommers felger har fått VIN fra Tyskland. Hvis Tesla skal levere til oss med hvit/svart i år, så må det nesten bety at vi får bil fra Tyskland? Vi vet jo fra før at hvit/svart og svart/svart med 19 produseres i Tyskland, men det har vært litt tvil om 20-tommers felger. Hvis de lager svart/svart med 20 felger i Berlin, så tipper jeg de lager hvit/svart 20 også.

Jeg har ikke peiling på hvor lang tid en båt bruker fra Kina, men det begynner kanskje å bli litt dårlig tid hvis bilen ikke er på vei?

Deler denne bekymringen. Tror bilen vil komme fra Berlin, men de har etterslep på svart/hvit-konfigurasjonen. Har tydeligvis begynt den svarte produksjonen (med 20"), og får håpe de legger om til hvit snart. Har enda tid, men jeg synes den begynner å bli knapp - også fra Tyskland.
Om den skal komme fra Kina må den i det minste være på en båt allerede.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Mebi

Sitat fra: marsetbor på onsdag 09. november 2022, klokken 09:31

Det tar ca. fire uker til Zeebrugge fra Kina, men det virker som det kan ta to til tre uker fra Zeebrugge til utlevering i Drammen også. Om du ikke får den fra Berlin har du litt dårlig tid.

Min bil står i Zeebrugge nå og jeg har enda ikke hørt noe fra Tesla om utlevering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA