Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

tritrancs

Sitat fra: ViktorS på mandag 31. oktober 2022, klokken 15:49
Sitat fra: tritrancs på mandag 31. oktober 2022, klokken 15:22
A red car is popup right now in Tromso for those who wants it https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=2004&range=0

Er det faen meg mulig?! Har snakket med tesla tromsø 3-4 ganger om at jeg kan ta i mot hvilken som helst bil hvis det blir noe ledig... Og de har bekreftet at det skal de gjøre... Også legger de den ut for salg på shoppen sin...
I challenged this to Tesla today as well. The guy I talked to, he explained that the car which is shown up are from those who canceled it in the app. After cancelled, it does not match any order (or could not find any order with the same config), so it goes to the page automatically, and it is another department that handles it, it is not something he can do.
He also explained that many people called and said they are open for other options, including the colors, the rim sizes,... but their system does not support that. So basically, from what he said, they cannot set that Person A is open for red and blue if black is not available. I think they just ignore whatever we said if it is not something that is implemented in their system for auto matching.
He also suggested not to change the options if the purpose is to get it delivered this year, because even them (Tesla), do not know which options may guarantee a car delivered before the new year. The best we can do is to hope :(
BTW, he confirmed the MSM LR will still be delivered this year, only the P are converted automatically to QuickSilver, but they don't know when the car will arrive, so any estimate that we have (e.g. Feb - Apr for my case) is the most realistic now they can give.
Tesla Model Y LR (rød/svart/19") bestilt 04/11, levert 06/12
Tesla Model Y LR (grå/svart/19") bestilt 14/9

ViktorS

Burde jo være det enkleste i verden å sjekke opp kunder på venteliste, om de er interresert... At de ikke får til dette i 2022, er helt uforståelig, og sinnsykt frustrerende. Omså som en manuell øvelse, der de ser på listene og tar en telefon til folk.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Electroelectro

Sitat fra: ViktorS på mandag 31. oktober 2022, klokken 15:49
Sitat fra: tritrancs på mandag 31. oktober 2022, klokken 15:22
A red car is popup right now in Tromso for those who wants it https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=2004&range=0

Er det faen meg mulig?! Har snakket med tesla tromsø 3-4 ganger om at jeg kan ta i mot hvilken som helst bil hvis det blir noe ledig... Og de har bekreftet at det skal de gjøre... Også legger de den ut for salg på shoppen sin...

Jeg tenkte på deg når den ble kom opp her på forum.
Tragisk

geear

Sitat fra: RJK på mandag 31. oktober 2022, klokken 12:35
Sitat fra: snakkesalig på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:33
Sitat fra: RJK på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:25
ODKY, du tror feil. Dette er et personlig VIN-nr som er unikt per bil, og som kan misbrukes av folk med ond hensikt. Du bør derfor ta til deg rådet om å maskere de 3 siste sifferne.

Dette er like personlig som personnummeret ditt, og selv om det ikke er hemmelig, er det IKKE lurt å flashe det.

Det var da voldsomt. Rent konkret, hvordan kan man misbruke et VIN? Du er klar over at man kan finne VIN til hvilken som helst bil dersom man har regnr?

Grunnen til at noen ønsker å maskere sitt VIN er vel fordi det kan brukes til å identifisere en bruker når bilen er registrert. For de som er redd for det.
Som jeg skriver, er det ikke hemmelig. Det er fullt mulig å finne ut av.

Akkurat som folk kan finne ut hvem du er, og derved kan finne hvor du bor, hvilke kontonummer du har etc, kan dette brukes til svindel.

Du ttar altså en risk ved å legge slikt ut åpent, på samme måte som om du skriver egen epost-adresse på et forum. Det anbefales altså sterkt fra å legge ut slik identifiserende info åpent. Men selvsagt, ditt eget valg, så om du vet hva du gjør, værsågod. Du er ihvertfall informert nå.

Forøvrig, her er WIKI-info om VIN, som bekrefter at nummeret er individuelt og unikt:

"A vehicle identification number (VIN) (also called a chassis number or frame number) is a unique code, including a serial number, used by the automotive industry to identify individual motor vehicles, towed vehicles, motorcycles, scooters and mopeds, as defined by the International Organization for Standardization in ISO 3779 (content and structure) and ISO 4030 (location and attachment).[1]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number
Altså... selv om dette er off topic så kan ikke dette stå slik uimotsagt. Har man ønske om å være anonym så lar man selvfølgelig være, men har man ikke ønske om å være helt anonym har det overhodet ingen økt risiko å legge ut VIN. Du kan gå bort til en hvilken som helst Y du ser parkert og lese av VIN-nummer i frontruta. Eller søke opp bilen på Vegvesen.no. Eller finne en på Finn.no. Eller velge deg tre vilkårlige siffer i stedet for x-ene folk putter bakerst, så har man et ekte VIN.

BjornO

Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:35
Sitat fra: erh på mandag 31. oktober 2022, klokken 06:40
Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2022, klokken 06:10
Dere som har VIN, men ikke årsmodell på kontooversiktssiden, det er ikke tilfeldigvis LRWYGCEK3NC537xxx som er VIN nummeret?

Det og andre brukes i forsikringsøyemed. Står det 'insurance' i samme linje i kildekoden som dere finner VIN nummeret?

Ja, men du burde skjule de siste sifrene i vin

Nei, det burde jeg ikke, det var helt bevisst å vise hele. Dette er ikke mitt eller andres reelle VIN nummer tror jeg. Jeg tror gjerne flere av oss har det samme nummeret da det kun er brukt internt hos Tesla / Enter Forsiking som ett midlertidig nummer om du har valgt 30 dagers gratis forsikring hos Enter.

Mitt VIN vises i samme linje som insurance, men er ikke tilsvarende som noen av nummerne som andre har hatt. (LRWYGCEK1NC26***) Hvor skal VIN ellers vise i kildekoden?

RJK

Sitat fra: geear på mandag 31. oktober 2022, klokken 18:11
Sitat fra: RJK på mandag 31. oktober 2022, klokken 12:35
Sitat fra: snakkesalig på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:33
Sitat fra: RJK på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:25
ODKY, du tror feil. Dette er et personlig VIN-nr som er unikt per bil, og som kan misbrukes av folk med ond hensikt. Du bør derfor ta til deg rådet om å maskere de 3 siste sifferne.

Dette er like personlig som personnummeret ditt, og selv om det ikke er hemmelig, er det IKKE lurt å flashe det.

Det var da voldsomt. Rent konkret, hvordan kan man misbruke et VIN? Du er klar over at man kan finne VIN til hvilken som helst bil dersom man har regnr?

Grunnen til at noen ønsker å maskere sitt VIN er vel fordi det kan brukes til å identifisere en bruker når bilen er registrert. For de som er redd for det.
Som jeg skriver, er det ikke hemmelig. Det er fullt mulig å finne ut av.

Akkurat som folk kan finne ut hvem du er, og derved kan finne hvor du bor, hvilke kontonummer du har etc, kan dette brukes til svindel.

Du ttar altså en risk ved å legge slikt ut åpent, på samme måte som om du skriver egen epost-adresse på et forum. Det anbefales altså sterkt fra å legge ut slik identifiserende info åpent. Men selvsagt, ditt eget valg, så om du vet hva du gjør, værsågod. Du er ihvertfall informert nå.

Forøvrig, her er WIKI-info om VIN, som bekrefter at nummeret er individuelt og unikt:

"A vehicle identification number (VIN) (also called a chassis number or frame number) is a unique code, including a serial number, used by the automotive industry to identify individual motor vehicles, towed vehicles, motorcycles, scooters and mopeds, as defined by the International Organization for Standardization in ISO 3779 (content and structure) and ISO 4030 (location and attachment).[1]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number
Altså... selv om dette er off topic så kan ikke dette stå slik uimotsagt. Har man ønske om å være anonym så lar man selvfølgelig være, men har man ikke ønske om å være helt anonym har det overhodet ingen økt risiko å legge ut VIN. Du kan gå bort til en hvilken som helst Y du ser parkert og lese av VIN-nummer i frontruta. Eller søke opp bilen på Vegvesen.no. Eller finne en på Finn.no. Eller velge deg tre vilkårlige siffer i stedet for x-ene folk putter bakerst, så har man et ekte VIN.
Det er fritt valg å legge ut kontonummer, personnummer (alle 11 siffer), telefonnummer, epostadresse og adresse i klartekst. Men trodde folk hadde lært at det er lite lurt å legge slikt ut i klartekst på nettet.

Jo mere av slik info, dess lettere er det å sammenstille og bruke mot andre, enten det er ved elektronisk svindel, identitetstyveri, spam, og til tyveribander som faktisk oppsøker folk der de bor.

Hver sin smak, jeg gjør ikke slikt. Til det har jeg for gode IT-kunnskaper og for mye "common sense" til å være så dum. Og det til tross for at jeg sannsynligvis er den av oss med minst verdisaker å tape.

Men ser flere sier dette blir of topic, så beklager at jeg kom med korrigering av feilaktig info og forklaring av hva som kan skje. Jeg stopper her, så får man velge selv hvor man legger seg selv i forhold til info sharing.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

snakkesalig

Bare husk å ikke del skostørrelsen din med noen så går det nok bra.

ViktorS

CARRERA ETA Zeebrugge 25 Nov.
HOEGH TRADER ETA Zeebrugge 30 Nov
HOEGH TROOPER ETA Zeebrugge 10 des.

Dette ser ut som de neste båtene som har tesla om bord til Norge.

MR Ritz

Sitat fra: BjornO på mandag 31. oktober 2022, klokken 19:30
Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:35
Sitat fra: erh på mandag 31. oktober 2022, klokken 06:40
Sitat fra: GOS på mandag 31. oktober 2022, klokken 06:10
Dere som har VIN, men ikke årsmodell på kontooversiktssiden, det er ikke tilfeldigvis LRWYGCEK3NC537xxx som er VIN nummeret?

Det og andre brukes i forsikringsøyemed. Står det 'insurance' i samme linje i kildekoden som dere finner VIN nummeret?

Ja, men du burde skjule de siste sifrene i vin

Nei, det burde jeg ikke, det var helt bevisst å vise hele. Dette er ikke mitt eller andres reelle VIN nummer tror jeg. Jeg tror gjerne flere av oss har det samme nummeret da det kun er brukt internt hos Tesla / Enter Forsiking som ett midlertidig nummer om du har valgt 30 dagers gratis forsikring hos Enter.

Mitt VIN vises i samme linje som insurance, men er ikke tilsvarende som noen av nummerne som andre har hatt. (LRWYGCEK1NC26***) Hvor skal VIN ellers vise i kildekoden?

Last ned *Tesla VIN finder* extension til crome , så slipper du å lete

Electroelectro

Sitat fra: ViktorS på mandag 31. oktober 2022, klokken 23:09

Kan fort bli en god del med biler da

joakimfm

Hoegh Copenhagen skulle vært med på denne listen også - ETA 03 Nov. Zeebrugge.

ViktorS

Sitat fra: joakimfm på tirsdag 01. november 2022, klokken 08:06

Hoegh Copenhagen skulle vært med på denne listen også - ETA 03 Nov. Zeebrugge.
Godt poeng, men valgte å ikke ta den med, da bilene på den båten visstnok er delt ut til kunder allerede. Håper dog jeg tar feil, og at de enda har noen ledige biler der til folk :)

ViktorS

Sitat fra: Electroelectro på tirsdag 01. november 2022, klokken 07:58

Ja, som er jo bare hvor fort de klarer å få bilene opp fra Zeebrugge til Drammen, og til oss her i Nord. Noen som vet?

mirrormatch

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 01. november 2022, klokken 08:27
Sitat fra: Electroelectro på tirsdag 01. november 2022, klokken 07:58

Ja, som er jo bare hvor fort de klarer å få bilene opp fra Zeebrugge til Drammen, og til oss her i Nord. Noen som vet?

Håper på en uke, regner med 3...

Luvcap

Ser ut som Weser Highway ankommer Trondheim 07.11 kl. 06. Vet ikke hvor den kommer fra. Denne båten har vel lastet av Tesla i Trondheim tidligere? Den skal videre til Tromsø samme dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA