Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

snakkesalig

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:11
Mulig det er blitt spurt om før, men er det noen med grå bil som har fått enten VIN, konkret EDD eller SMS om levering i 2022?

Bestilte 1. juni, har feb - apr 23 som EDD og hverken VIN eller SMS.

Har grå i bestilling siden april, har ikke hørt en døyt. Har ikke en gang EDD.
Magefølelsen sier at jeg snart får epost om jeg aksepterer å bytte farge til den nye grå (= bil fra Berlin).

snakkesalig

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 17:33
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:47
Sitat fra: Elinatan på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:09
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:02
Sitat fra: Elinatan på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:24
Ny MY https://www.tesla.com/no_no/inventory/new/my

Ble borte etter 5 min :D  :D :D
Husker du spec og leveringssted?

Det var Drammen, Svart/Hvit/20
Skjønner ikke hvorfor de ikke kan kontakte kunder som har ventet på en slik bil siden mars/april...

Tjener mer penger slik, går utifra at den var priset over ny bestillingspris?

Inventory-biler selges til listepris

Lucifer-

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:42
Mulig det er blitt spurt om før, men er det noen med grå bil som har fått enten VIN, konkret EDD eller SMS om levering i 2022?

Magefølelsen sier at jeg snart får epost om jeg aksepterer å bytte farge til den nye grå (= bil fra Berlin).
Tipper det samme for min del. Så lenge jeg får bil før jul kan jeg godt ta til takke med den nye fargen. Likte kanskje den gamle bedre, men ålreit å ha noe ikke så mange andre har.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Electroelectro

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:45
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:42

Tipper det samme for min del. Så lenge jeg får bil før jul kan jeg godt ta til takke med den nye fargen. Likte kanskje den gamle bedre, men ålreit å ha noe ikke så mange andre har.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som jeg har forstått det leveres hvit og svart fra Berlin mens de andre fargene kommer fra Kina og levering derfra skjer ikke før neste år.
Men hallo det er Tesla du vet aldri

førategangtesla

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:44
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 17:33
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:47
Sitat fra: Elinatan på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:09
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:02
Sitat fra: Elinatan på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:24
Ny MY https://www.tesla.com/no_no/inventory/new/my

Ble borte etter 5 min :D  :D :D
Husker du spec og leveringssted?

Det var Drammen, Svart/Hvit/20
Skjønner ikke hvorfor de ikke kan kontakte kunder som har ventet på en slik bil siden mars/april...

Tjener mer penger slik, går utifra at den var priset over ny bestillingspris?

Inventory-biler selges til listepris

Her for noen uker siden hadde tesla inne flere model y performance fra Tyskland som lå høyere i pris enn listeprisen. Om det var pga det var bruktbil eller ei vet jeg ikke, burde jo i grunnen være motsatt, at de gjerne heller burde ha ligget litt under listepris.

Inventorybil, er det bil som er ny, men ikke tatt ut eller som ikke har bestilte spesifikasjoner noen venter på?

Contango

Inventory biler er nye biler som ikke har en kjøper allerede. Under normale omstendigheter tar Tesla inn flere biler enn de som er bestilt. Om de har "en høyere pris enn nybil" er det fordi de enten har EAP eller FSD. Kan ikke huske noen gang å ha sett at de har priset inventory biler høyere enn bestillingsbiler. Har kjøpt inventory bil selv. Absolutt null forskjell fra en bestillingsbil - bortsett fra at jeg fikk en spesialutgave en gang. En såkalt "Base Performance" Model 3 som man ikke kunne bestille og som holdt seg sinnssykt godt i pris.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

mirrormatch

Er det noen som vet hvordan bilene seg kommer til Tromsø fra Zeebrugge? Jeg har skjønt at de bruker båt, det bekreftet for så vidt Tesla her i Tromsø også, men går de til Oslo/Drammen først eller direkte oppover kysten?
Hvor lang tid har det brukt å ta fra bilene er i Zeebrugge til de er i Tromsø?
Noen som har gammel statistikk eller erfaring å dele?

DonB

Nope min blir bare utsatt og utsatt. Nå februar-Mars 2023. Ville tatt den nye grå om det var et alternativ, synes den er finere. Men, nå tar jeg det for gitt at den ikke kommer i 2022 - så da blir jeg nok å avbestille, gidder ikke betale 60-70K ekstra bare fordi Tesla er tregere enn antatt.

Electroelectro

Sitat fra: DonB på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:42

Nope min blir bare utsatt og utsatt. Nå februar-Mars 2023. Ville tatt den nye grå om det var et alternativ, synes den er finere. Men, nå tar jeg det for gitt at den ikke kommer i 2022 - så da blir jeg nok å avbestille, gidder ikke betale 60-70K ekstra bare fordi Tesla er tregere enn antatt.

Det er helt latterlig å tenke på at du må betale så mye mer bare fordi det tar for lang tid hos Tesla.skulle vært fritatt siden bestilling ligger inne .

geear

Det som er latterlig oppi det hele er at mulige endringer som får så store innvirkninger enda ikke er vedtatt og endelig. Det gir ingen som helst forutsigbarhet verken for bilforhandlere, importører eller bilkjøpere.

Dette burde vært endelig besluttet iallfall et år før det ble innført, så hadde det gitt nødvendig forutsigbarhet.

serenejet

Det finnes gode argumenter for å innføre skatteendringer umiddelbart når de annonseres. Problemet i dette tilfellet er jo at de på en måte får tilbakevirkende kraft siden endringen gjelder for tidspunktet man betaler, ikke tidspunktet man mottar.

Dog, om man skulle gitt langt forvarsel og f.eks innført at ikke endringen gjelder for bestillinger gjort før en gitt dato kan du banne på at 100% av importørene hadde innført uforpliktende bestilling (ala Tesla) umiddelbart, så det hadde funka dårlig dét også.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

snakkesalig

Sitat fra: geear på onsdag 26. oktober 2022, klokken 11:30
Det som er latterlig oppi det hele er at mulige endringer som får så store innvirkninger enda ikke er vedtatt og endelig. Det gir ingen som helst forutsigbarhet verken for bilforhandlere, importører eller bilkjøpere.

Dette burde vært endelig besluttet iallfall et år før det ble innført, så hadde det gitt nødvendig forutsigbarhet.

... det er akkurat derfor jeg har trua på at moms kommer tidligst til sommeren.

Men nå er det i ferd med å spore helt av her.

Electroelectro

Det jeg hadde likt er at folk når den tiden kommer skriver hvor og når de har fått leveringsdato.veldig interessert i å høre om det når det endelig bråker løs .la oss krysse fingrene alle får bil 🤞

Thalgar

Teslamag.de rapporterer at Tesla planlegg å senda 15(!) skip med Model Y og 3 til Europa før årsslutt, i tillegg til auka produksjon i Berlin. Rimar jo med det folk har høyrt frå Tesla om sluttspurt mot slutten av året.

https://teslamag.de/news/exklusiv-15-tesla-schiffe-europa-q4-extremer-deutschland-endspurt-dezember-53899
Model Y LR Quicksilver, 2023

DonB

Sitat fra: Electroelectro på onsdag 26. oktober 2022, klokken 11:28
Det er helt latterlig å tenke på at du må betale så mye mer bare fordi det tar for lang tid hos Tesla.skulle vært fritatt siden bestilling ligger inne .

Jepp helt enig. Jeg håper det blir et hopetall som gjør akkurat det samme som meg bare så regjeringen forstår hvor dårlig tidspunkt det er å innføre mva og vekt straff nå. Greit at bil er et stort kjøp, men man bør ikke bare godta og betale en 10% +/- økning av bilens pris etter bestilling (mener nå jeg). Jeg vil tro at dette setter en brå stopper for hele grønne skifte av bilparken i Norge. Tegnene om at staten nå skal nok en gang begynne å bruke bil som en melkeku, sammen med de økende strømpriser, så kan el-bil bli en veldig mye dyrere bruksgjenstand i framtiden. Jeg gleder meg nesten til å takke nei til bilen når den kommer i 2023 og fortsette å kjøre min "helt ok" dieselbil som framover faktisk vil bli billigere basert på det nye statsbudsjettet.  :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA