Beste ladeavtale / ladeapp / abonnement?

Startet av Howard, lørdag 17. september 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

Howard

Har kjørt el-bil siden 2014, men har inntil nylig hatt fossil familiefrakter som har blitt brukt på ferie og langtur. Familiefrakter'n er nylig byttet ut med el-bil, så nå er vi 100% elektrisk på bilfronten.
Inntil nå har vi «omtrent aldri» hatt behov for å lade andre steder enn hjemme, men dette vil jo nå endre seg.
Opplever at det eksisterer et mylder av lade-greier der ute og søker derfor råd her på forumet.
Vi vil fortsatt lase hjemme i hverdagen, men en og annen helg og i enkelte ferier vil vi ha behov for å lade ute.
Hva er beste løsning for oss? Tesla-app? Hyundai-ladekortgreiene? Noe annet?
Setter pris på erfaringer og tilbakemeldinger!

Mvh H

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Orbit

Hvilken elbil har du? Det er enkelte merker som har egne avtaler som er ekstra gunstige.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Howard

Orbit

Dersom du ordner deg med Hyundai-konto er du godt dekket både i Norge og utlandet. De opererer med forskjellige priser per lokasjon på Flex-avtalen (uten månedsavgift), men ser ut til å være i den dyrere enden av skalaen (dvs 7 - 11 kr/kWh).

Da kommer du litt bedre ut med Elli "Drive Free" (også uten månedskostnad), som gir nesten samme dekning av ladere, men til fast pris på 6,60 kr/kWh i Norge.

Har du satt opp konto og bestilt gratis ladekort fra en av de over, er du klar for lading på mange lokasjoner når behovet skulle dukke opp (men ingen av dem dekker Circle K eller Tesla - Elli har heller ikke Mer). Dersom det blir mye lading, kan du oppgradere til avtaler med månedspris, men med lavere ladepris.

Du kan også installere app fra hver av de store operatørene i Norge, med den ulempen at du må ha flere konti. Da har du tilgang til flere ladere, men prisene er ikke nødvendigvis gunstigere (det er store variasjoner i disse dager).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Kommer litt an på hvor du bor og hvor du kjører. Jeg har CMH=ChargeMyHyundai på "gratisavtale", og med Ionity-avtale som tilsier 135,- per måned, og da lader man på Ionity for 1,65 NOK per kWh:

Selv der jeg beregner mot lading hos InCharge/Ishavsveien, så er måndsosten dekket inn allerede etter de første 50 kWh ladet, mens du raskt er i puss dersom du hurtiglader en sesjon til, selv om den ikke er fullt ut 50 kWh.

Så er du bosatt slik til at disse treffer deg greit, så er det ikke tvil i min sjel. Skaff deg CMH-konto og ladekort, kjøp med den fulle Ionityavtalen, og kos deg. Og selv om du ikke nr opp 11 av 12 måneder, så om du kjører elbilferie, så kommer gevinsten der. De har en billigere Ionityavtale, men klarer ikke regne den hjem, for differanser går i favør av den fulle avtalen akkurat like fort som for dekking av månedsprisen.

Er derimot du og bilen tilhørende i nord, hvor Ionity ennå ikke har noe installert/bygget. så kommer du kanskje bedre ut med månedabonnement hos Tesla, så du får samme pris per kWh som Tesla-eierne. Tilfeldig søkt opp SuC på Innhavet som er åpent for ikke-Teslaer,  så er ladeprisen nå 4,10 om du betaler de 125,- i månedsavgift, ellers 6,10. Da går du i null ved 75 kWh ladet per måned, alt over er besparelse.

Bortsett fra Incharge/Ishavsveien, er det ingen andre (med forbehold, da jeg ikke har sjekket Elton og Elli, eller tilhørende "klubber" uten egne ladestasjoner) som gir deg så lave ladepriser i de områdene.

Men sjekk alle selv, så sjekker du mot ditt forventede ladebehov, og finner den som i tilfelle er billigst for deg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: Orbit på lørdag 17. september 2022, klokken 23:06
Da kommer du litt bedre ut med Elli "Drive Free" (også uten månedskostnad), som gir nesten samme dekning av ladere, men til fast pris på 6,60 kr/kWh i Norge.

Takk for tips om Elli. Venter på elbil som er bestilt og Elli ser ut til å være den første ladetjenesten jeg har lastet ned som har Vattenfall InCharge/Ishavsveien og ReCharge. Det gir tilgang til ladere i Nordkalotten fra samme ladetjeneste som er bedre spredt ut, enn om bare en av disse er med. Og det er også mulig å bestille ladekort. Tror dette må prøves.

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

elektro

Ladekort (RFID) er er must. Jeg ville lagt det i hanskerommet på hovedbilen og brukt tilhørende app hvis man låner/leier en annen bil, eller en sjelden gang trenger å lade bil nr. 2. Hvis dere fremdeles har den.

Hvis Charge My Hyundai dekker de samme operatørene som Elli, og i tillegg Mer, ville jeg gått for de. Dekning trumfer pris i min verden. Men best dekning på Nordkalotten blir ekstra viktig for dere. IONITY ikke så mye..? (Personlig lader jeg sjelden på IONITY selv jeg ferdes nesten utelukkende sør for Trondheim, og de er desidert billigst med avtale. Dette pga. fare for kø i ferier/utfartshelger.)

Ellers er det jo kanskje et pluss at Elli er «produsentuavhengig». Men dersom dere ikke skal bytte bil med det første - har det kanskje ikke noe å si..

Uansett må ban bruke to minutter på å sette opp Tesla appen. Her kan man jo også bytte til abonnement med kun 1 mnd. binding, nyttig i ferier ol. I tillegg er det en god idé å sette opp CK appen, og ev. Mer. Begge tilbyr brikke, eller man kan registrere de på samme. Det er som sagt et musk.. ;)

Når man har valgt tjenesteleverandør, må man velge avtale. Her støtter jeg @RJK i at et betalt abonnement for de fleste lønner seg, selv om man har måneder i året hvor dette er en ren utgift.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på søndag 16. oktober 2022, klokken 12:28
Ladekort (RFID) er er must. Jeg ville lagt det i hanskerommet på hovedbilen og brukt tilhørende app hvis man låner/leier en annen bil, eller en sjelden gang trenger å lade bil nr. 2. Hvis dere fremdeles har den.

Hvis Charge My Hyundai dekker de samme operatørene som Elli, og i tillegg Mer, ville jeg gått for de. Dekning trumfer pris i min verden. Men best dekning på Nordkalotten blir ekstra viktig for dere. IONITY ikke så mye..? (Personlig lader jeg sjelden på IONITY selv jeg ferdes nesten utelukkende sør for Trondheim, og de er desidert billigst med avtale. Dette pga. fare for kø i ferier/utfartshelger.)

Ellers er det jo kanskje et pluss at Elli er «produsentuavhengig». Men dersom dere ikke skal bytte bil med det første - har det kanskje ikke noe å si..

Uansett må ban bruke to minutter på å sette opp Tesla appen. Her kan man jo også bytte til abonnement med kun 1 mnd. binding, nyttig i ferier ol. I tillegg er det en god idé å sette opp CK appen, og ev. Mer. Begge tilbyr brikke, eller man kan registrere de på samme. Det er som sagt et musk.. ;)

Når man har valgt tjenesteleverandør, må man velge avtale. Her støtter jeg @RJK i at et betalt abonnement for de fleste lønner seg, selv om man har måneder i året hvor dette er en ren utgift.
Mer, Eviny og Fortum/ReCharge er med, ser og at Ishavsveien/InCharge og Kople er mulig å lade hos med CMH. Samme med E.ON Drive & Clever, E.ON (er disse samme selskap? finner ikke alle ladestredene dems i CMH-kartet) og Bee (Sverige). Mulig flere utenlands, men ikke sjekket det nøye.

De jeg finner ut at mangler ennå, er Cloudcharge/Defa, Circle K, Plugplay, Smartcharge, Charge365 og Supercharge.

Utenom Circle K, er vel de fleste andre ganske små, selv om Smartcharge brukes hos mange bedrifter og i borettslag, inkludert mitt eget, og Cloudcharge/Defa finnes hos VW/Audi-forhandlere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Pga. mulighet for å lade hos Mer, kan det virke som Charge My Hyundai er det beste valget for folk som kjører Hyundai pt.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA