Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kinesisk serie- og parallellhybrid.

Startet av andreash, mandag 28. januar 2008, klokken 10:25

« forrige - neste »

andreash

Heisann..

Som sikkert en god del av dere har fått med dere, gikk ELbilen min opp i røyk i helgen..

Det som er tilfelle, er at batteripakken fortsatt er intakt..!

Til tross for at min elbil kapital har fått seg en kraftig knekk, lurer jeg på følgende..

Er det noen av de vanlige Elbilene som ruller rundt i Norge som kan bruke samme batteritype som jeg har? Kan jeg med lettere modifiseringer skaffe en think/peugeot106/buddy e.l. som har defekte batterier, og putte mine nesten nye Maxxima AGM inn?

De fleste ladesystemene vil jo være tilpasset til bilens originale batterier, men det kan kanskje tilpasses litt av finurlig elektronikk eller noe slikt?

Hva med dimensjoner og vekt??

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

Cityel, hint hint  ( intern humor )

Ellers må du kikke etter "blybiler" så som Kewet, Golf Citystømer, Fiat Panda, Ford EV, Holtzenblitz, Twike, osv.osv.

Det blir vanskelig å tilpasse PSA og Think til batteriene dine.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#2
Noe har jo gjordt det med en liten beskrivelse her på forumet.

http://elbil.no/forum/index.php?topic=70.msg313#msg313

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. januar 2008, klokken 17:45
Noe har jo gjordt det men en liten beskrivelse her på forumet.

Men det er ikke å anbefale av flere grunner. En er at hele vekt potensiale blir brukt opp.
Du får knapt med deg matpakka før vektgrensen er nådd i din "enseters" Saxo/P106...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: andreash på onsdag 23. januar 2008, klokken 13:32
Som sikkert en god del av dere har fått med dere, gikk ELbilen min opp i røyk i helgen..

Det som er tilfelle, er at batteripakken fortsatt er intakt..!

Til tross for at min elbil kapital har fått seg en kraftig knekk, lurer jeg på følgende..
Hei, Andreas, godt å se at du ikke er lei av elbil! Genial tanke å bruke det du har i en annen bil.

Såvidt jeg husker har du ganske langt å kjøre. Det kan bli en utfordring å matche 205'en sin rekkevidde.

Første tanken som slår meg er Kewet femmer med henger.  Kewet 5 går på 72 volt, men kan økes til 84. En lett alu-henger veier ca 60 kg og da får du 140 kg nyttealst. Originalt er 2 og 2 12V blokker parallellkoblet. Jeg vet ikke hva fordelen er med det fremfor 2 strenger, men om du får til 3 strenger med hengeren... Eventuellt kjøre på enten batteriet i bilen eller koble om til kun hengeren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Jeg er naturlig nok ekstra skeptisk til hjemmemekka ELbil av eldre årgang.. Peugeoten min var forsåvidt bra ombygd, og hadde ikke noen sikkerhetsmessige dårlige løsninger så langt jeg ser det.. Men en eller annen komponent har gitt opp, og det med katastrofale følger..

Jeg har to alternativer slik jeg ser det.. Selge unna alle batteriene, balansererene og sommerdekkene.. da sitter jeg igjen med noen tusen( 10-15000??(45000 i minus på prosjekt 205)). Og de pengene forsvinner i fossilbiltransport til og fra jobb på ett år

Den andre løsningen er å ta "batterikapitalen" min (20000kr), og plassere den i en annen elbil. Da taper jeg mindre (35000), men det forutsetter ytterligere investeringer...(noe som kan bli problematisk, men er nå verdt å undersøke)
Men de investerte kronene betaler seg sakte men sikkert inn igjen på reduserte bensin og bompengekostnader..

Det stemmer at jeg har et stykke til jobb.. 28km hver vei. Og det tilsvarte en energimengde i den gamle bilen på 5.5Kw/t (bilen var 1000kg). En Kevet eller Think er lettere, så da antar jeg at jeg vil bruke minde energi på samme distanse, hvis virkningsgraden på motorene er relativt lik.. snakka iallefall med ein kar med P106el, og vi fant ut at vi brukte omtrent samme antall kwh på den strekningen (P106 er også 1000kg).

Hvor stor plass er det til batterier i en Kewet? Mine batteri er jo ikkje så veldig store.. og ca 17kg pr stk

Hva er spesifikasjoner til kewetpakken? 72volt er jo halvparten av det jeg hadde, så om jeg hadde klart å paralellkoble to og to, er vi vel like langt??
Hva med ampertimer?

I følge Exide Sønnak, kan mine batterier monteres i alle vinkler.. Tilogmed oppned..

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

El rayo

#6
Th!nk veier 940 kg med NiCd batteri. Bak er det torsjonsfjæring som kan senkes, men foran er det vanlige skruefjærer og det finnes ingen kjente alternativer for lettere bil.

Kewet 5 kan leveres med 12 stk AGM-12105T se databladlink på http://www.concordebattery.com/chair_main.php
eller eller en annen type som har omtrent like store mål, men er 73 Ah.

Kanskje du kan glemme hengeren, men det spørs om Kewet går 56 km på de kaldeste dagene med snøføre med dine Exide.

Et annet problem du kan få er fjæringen og hjulvinklene med de lettere Exide. Jeg vet Elbil Norge fikk laget spesielle fjærer til Buddy med lithium batteri, men de er vel enda lettere enn dine Exide igjen.

De fire forreste batteriene ser du på bildet på denne siden: http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=9&bakgrunn=min
2 til står bakenfor og 6 står under setene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Gløymte kanskje å nevne at eg får/fekk lade på jobben..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

hens

Kewet serie 1-3 har plass til 3 batterier under hvert sete, og 2x3 batterier i fronten.
da plasseres 3 Exxide i hver originalplassering.(51x28cm)
Dette gir 12 batterier, 144 volt, eller 2x72 volt eller 3 x 48 volt.

Om batteriene seriekobles slik at det blir en høyre og en venstre rekke på 72 volt, blir gjennomsnittstemperaturen jevn i begge strengene.Tilgjengelig kapasitet i 2 paralelle strenger blir ca 50-60 Ah, eller 3-4 mil.

Eller :
144volt batterier,  motor og regulator fra 205'en i en Kewet  som ferdig veier 800 kg..!
Veldig moro en stund.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

andreash

2 paralelle strenger på 72v 50Ah, burde vel i teorien bli 100Ah til sammen??
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

El rayo

Ja, det stemmer, Andreas. Likevel har du bare halve kapasiteten av originalt, som er 2 x 105Ah.

Kewet er lettest å tilpasse til dine Exide. Batterikassene består av en ramme av vinkeljern (L-jern) som lett kan forandres. Vær bare obs på galvaniseringen når du sveiser. Unngå å puste inn sveiserøyken.

Deler til gamle Kewet får du enkelt fra fabrikken på Økern i Oslo. Utgifter du må regne med på en Kewet som har passert 10 år er 4 nye bremseskiver, klosser og nye håndbrekkvaiere. Kanskje nytt 12 V/26Ah batteri (til lys, vifte).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

nå begynner jeg å bli litt forvirra her...

Sier dere at en Kewet har over det dobbelte i ant Kwh som jeg hadde i min P205?
Og samtidig er Kevet Lettere, mindre friksjon i dekk (pga smalere dimensjon), lavere topphastighet og generelt kjipere bil (el4hjul-motorsykkel)..

Og til tross for dette hadde vi noenlunde samme kjørelengde..

Jeg får ikke denne formelen til å gå opp.. hvilken virkningsgrad er det egentlig i en Kewetmotor?
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

El rayo

Ja, vanskelig å forklare... Din 205 var nok over gjennomsnitts effektiv. Tallene som Elbil Norge oppgir er reelle brukstall for en gjennomsnitts sjåfør og batteri som er omtrent halvveis i levetiden.

Kanskje Henning har en bedre forklaring?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Vi snakker her om to forskjellige måter å lage en elbil på:
205'en hadde en "owerkill" motor som representerte rask akselerasjon og stor svinghjulsmasse. Controller og batteri hadde ekstrem ytelse og ditto lave tap og kombinert med en spenning på 144 Volt og en effektiv motor ga dette totalt sett en meget effektiv fremdrift.(tankekors: en hjemmelaget elbil er bedre enn en fabrikkprodusert)
Batteriene som er benyttet, (AGM spiralselle) er den utgave av blybatteri hvor peukert effekten gjør seg minst gjeldende, dvs: stort strømuttak vil ikke redusere tilgjengelig kapasitet i nevneverdig grad.

Kewet'en som kun har 12-13 kW motor (16-17 HK) og 72 Volt drivspenning må operere med større og jevnere gasspådrag som igjen gir høyere tap over tid.
Kablingen er noe underdimensjonert og komponentenes plassering gjør at kablene er unødvendig lange, dette tilsier ekstra effekttap.(og kortere rekkevidde)
Den relativt lave spenningen gjør at strømtrekket fra batteriene ofte ligger så høyt at tilgjengelig kapasitet er en lavere enn påstemplet (peukerteffekten) og dermed kortere rekkevidde.
Effektiviteten i motor og drivverk er ukjent, men totalt sett har bilen ganske dårlig effektivitet.
Kewet'en har med den minste batteripakken 8,4kW tilgjengelig (80 % av 146Ah) Med et forbruk lik 205'en (1,6 kWh / mil med blandet kjøring i 60 og 80 sone) tilsier dette at Kewet'en fint skulle gå 5,25 mil på en lading. Dette er kun mulig i tilnærmet flatt terreng og med hastigheter langt under 80 km/t.

Kjøres Kewet'en mest i 50 og 60 sone og i terreng uten særlige bakker vil den tilsynelatende ha en brukbar effektivitet.

Dersom jeg hadde konvertert min Skoda PickUp med en tilsvarende motor som 205'en, en Zilla motorstyring, med regen, Maxxima batterier og drivspenning på 300V ville denne bilen uten problem gått 100+ km og dette med samme blyvekt som Kewet'en
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Tilgjengelig kapasitet:
Kapasiteten ved utlading av blybatterier er avhengig av tid.  Derfor angis kapasiteten ved forskjellige tider, C1, C2. C5, C10, C20, C100.

Tallet angir den anvendte tid. Startbatterier angis oftest i C20, kapasitet ved 20 timers utlading.  I en elbil vil ofte batteriet utlades i løpet av en eller to timer.  Når det på batteriet står 100 ah er dette ved 20 timer. Ved 1 time gir det bare ca 50-60 % av dette, ved 2 timer 60-70 %, 5 timer 70-80%, og ved 10 timer ca 90% av oppgitt kapasitet.

Lader en ut batteriet over 100 timer, vil kapasiteten være 105 til 110%.

Solcellebatterier blir ofte oppgitt  etter kapasitet C100.
Spiralbatterier, Optima, Cyclon og Maxxima har noe høyere kapasitet ved korte  utladetider.

Dette er en faktor som medvirker til at biler med større batteripakker får en langre rekkevidde enn økningen i batterikapasitet skulle tilsi, både fordi at batteriet utlades over lengre tid , men også fordi spenningsfallet blir mindre ved relativt lavere strømtrekk.

Spiralbatterier har lavere indre motstand, og er mindre avhengig av utladetid , ergo gir de relativt større rekkevidde pr oppgitt Ah enn vanlige startbatterier.
H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA