Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon / timing

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

ehaarberg

Sitat fra: leafster på søndag 16. desember 2012, klokken 14:15
Tror viftehastigheten har noe å si også. Ca 1,5kW stemmer for meg også hvis jeg kjører vifte på 1 eller 2. (Bruker ikke auto)

Det er det samme som jeg gjør.  Mulig 23 minus aldri gir nok varme i elementet på tross av forvarming til at det går under...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Ronny

Jeg hadde en 2kW luft dieselvarmer i mieven, ved 0 grader måtte jeg kjøre ca i en time før det ble skikkelig varmt, ved 7-8 minus ble det bare lunkent i bilen (greit nok). Leafen ligger stort sett på 1.5-2kW under kjøring (0 grader) og det er ok temp i bilen. Så jeg vil tro at det er normalt at det må så masse energi til for å holde varmen i en liten kupe i fart.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

flux

Prøv dette ved ca. 0 grader, og ca 70-80 kmt

Sett varme på 16,5 grader, vifte trinn 1, AC på, luft på ben/vindu, alle luftspjeld helt åpne. Da ser jeg et forbruk på litt under 1,5kw i snitt og det blir ikke særlig varmt i bilen, men til å leve med.

Prøv så med de samme instillinger, men sett temp til 30 grader.
Det blir mye varmere i kupe, men forbruket øker ikke så mye, mindre enn 2 kw i snitt.

Det tolker jeg til at det største tapet på Leaf sitt varmesystem ligger utenfor kupeen. Det gjør det kanskje på dieselvarmere og, siden produsentene ikke hatt så store behov for å effektivisere de.

Jeg tror det er mye å hente på å isolere selve PTC varmeelementet, men det ligger vanskelig til, og en bør nok ha brannsikker isolasjon.



Rio

flux: Hvor stor (i kvadratmeter) er "varmesystemet" som er utenfor kupéen? Hvilken temperatur, og hvor sterk vind?

Hvor stor (i kvadratmeter) er vinduene i bilen? Hvilken temperatur? Hvor sterk vind?

Selvsagt vil man miste en del effekt for de uisolerte rørene osv, men det er mye mye mindre enn det man mister gjennom vinduer og resten av kupéen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

Jeg synes det ser ut som at PTC elementet er en uisolert metallbeholder, og om den inneholder ca. 1l vann og er montert slik at den er eksponert for vind, må det være et høyt tap her.

Leaffen

#95
Har aldri skjønt at noen tar seg bryet med å isolere noen rør fremme i motorrommet. Kan ikke med min beste vilje se at dette medfører de store besparelsene. Ta ut 2 kg dødvekt fra bilen (en nakkepute f. eks), så får du omtrent samme energibesparelse.

Dessuten vil jeg på ingen måte "tukle med noe" som kan gi Nissan en eller annen grunn til å frasi seg sitt garantiansvar om ett eller annet skulle ryke.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

flux

#96
Sitat fra: Modelsn på søndag 06. januar 2013, klokken 21:39
Har aldri skjønt at noen tar seg bryet med å isolere noen rør fremme i motorrommet. Kan ikke med min beste vilje se at dette medfører de store besparelsene. Ta ut 2 kg dødvekt fra bilen (en nakkepute f. eks), så får du omtrent samme energibesparelse.
Der tror jeg du tar feil, jeg er enig i at det ikke er så greit å tukle med isolasjon her, men jeg tror det vil ha stor effekt på varmesystemets effektbruk og derav Leaf sin rekkevidde om vinteren med god varme i bilen.

Jeg har målt overflatetemperaturen med et IR meter til 60 grader. Ptc boksen er dårlig beskyttet og er ikke isolert. Kanskje noen vil regne på hvor mye effekt som forsvinner her?

Jeg estimerer ptc boksen til å være ca. 20x10x6cm og at den er av metall med vann/kjølevæske inne i den.


Rio

Sitat fra: flux på tirsdag 05. februar 2013, klokken 22:24
Sitat fra: Modelsn på søndag 06. januar 2013, klokken 21:39
Har aldri skjønt at noen tar seg bryet med å isolere noen rør fremme i motorrommet. Kan ikke med min beste vilje se at dette medfører de store besparelsene. Ta ut 2 kg dødvekt fra bilen (en nakkepute f. eks), så får du omtrent samme energibesparelse.
Der tror jeg du tar feil, jeg er enig i at det ikke er så greit å tukle med isolasjon her, men jeg tror det vil ha stor effekt på varmesystemets effektbruk og derav Leaf sin rekkevidde om vinteren med god varme i bilen.

Jeg har målt overflatetemperaturen med et IR meter til 60 grader. Ptc boksen er dårlig beskyttet og er ikke isolert. Kanskje noen vil regne på hvor mye effekt som forsvinner her?

Jeg estimerer ptc boksen til å være ca. 20x10x6cm og at den er av metall med vann/kjølevæske inne i den.

(20 x 10 x 2) + (10 x 6 x 2) + (20 x 6 x 2) = 0,076 m^2.

Frontruten (som har konstant vind rett på) = 0,7 x 1,5 = ca 1 m^2 (dette er gjetting - det er for kaldt til å måle), og legg til 4 sidevinduer.

Bare frontruten alene er nesten 14 ganger større areal, og den er i konstant vind. I tillegg til 5 andre vinduer, samt tak.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

#98
Men det er avkjøling av luft ikke metall/vann, og det er ikke 60 grader i kupeen.

Rio

Sitat fra: flux på tirsdag 05. februar 2013, klokken 22:47
Men det er avkjøling av luft ikke metall/vann.

Vindusglasset (på innsiden) er riktignok kaldere (så temperaturforskjellen er litt mindre), men det betyr nok mye mer at man har 80 km/t luft som strømmer over (og at utsiden av vinduet derfor holdes iskaldt, og mye varme går tapt), enn inne i motorrommet, hvor det nok er roligere luft. Det er jo luften som fjerner varmen fra utsiden av varmeelementet også, så det blir likt.

Jeg tror ikke man sparer mer enn 100 W på å isolere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el nino

Nå er det vel ikke så lurt å dekke til vinduene i en bil for å holde på varmen ;)------men hvis man derimot kan spare 100 w eller mer ved å isolere tanken for kjølevannet og dessuten oppnå litt mer varme i bilen, synes jeg det virker fornuftig å gjøre det. Dessuten merker de som har isolert, en bedring. Så det blir mitt prosjekt før neste vinter :D

flux

#101
Prøv å kjør i 80kmt ved ca 0 grader, med varme i modus senter, steng alle ventilluker og bruk resirkulering. Leaf bruker allikevel >1kw uten at kupe blir  varm.

Thomas Parsli

Og hvis du stopper eller kjører sakte (f.eks 10km/t), hva blir forbruket da?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leaffen

Sitat fra: Rio på tirsdag 05. februar 2013, klokken 22:44
Sitat fra: flux på tirsdag 05. februar 2013, klokken 22:24
Sitat fra: Modelsn på søndag 06. januar 2013, klokken 21:39
Har aldri skjønt at noen tar seg bryet med å isolere noen rør fremme i motorrommet. Kan ikke med min beste vilje se at dette medfører de store besparelsene. Ta ut 2 kg dødvekt fra bilen (en nakkepute f. eks), så får du omtrent samme energibesparelse.
Der tror jeg du tar feil, jeg er enig i at det ikke er så greit å tukle med isolasjon her, men jeg tror det vil ha stor effekt på varmesystemets effektbruk og derav Leaf sin rekkevidde om vinteren med god varme i bilen.

Jeg har målt overflatetemperaturen med et IR meter til 60 grader. Ptc boksen er dårlig beskyttet og er ikke isolert. Kanskje noen vil regne på hvor mye effekt som forsvinner her?

Jeg estimerer ptc boksen til å være ca. 20x10x6cm og at den er av metall med vann/kjølevæske inne i den.

(20 x 10 x 2) + (10 x 6 x 2) + (20 x 6 x 2) = 0,076 m^2.

Frontruten (som har konstant vind rett på) = 0,7 x 1,5 = ca 1 m^2 (dette er gjetting - det er for kaldt til å måle), og legg til 4 sidevinduer.

Bare frontruten alene er nesten 14 ganger større areal, og den er i konstant vind. I tillegg til 5 andre vinduer, samt tak.

Ja da er det jo bare å finne U-verdien på det dere har tenkt å isolere med, så har dere fasiten.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

flux

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 06. februar 2013, klokken 00:39
Og hvis du stopper eller kjører sakte (f.eks 10km/t), hva blir forbruket da?
Thomas
Ca. 250w når du står stille.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA