Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon / timing

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

Rio

Takk for diagrammet.

At det står på resirkulering ("B") når systemet er slått av forklarer mye.

Jeg lurer på om den kan frakobles på fornuftig vis? Det ville jo også bety at duggproblemet med forvarming ble løst.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivisa

#31
Du kan jo velge Mode:til vindu og bena uten å ha viften på.
Da skal den ikke være på resirkulasjon. Det hjelper litt under kjøring..

Du kan jo prøve dette:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6036.msg64721.html#msg64721
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

El Prado

Gjorde jobben med å isolere slanger og tank til varmeapperat for en liten uke siden. Brukte 28mm isoporrør og strips fra biltema. Brukte ca 1.5 time på jobben.

Før isolering ved utetemp. på -11C brukte jeg i snitt ca 4.1kw på å holde +20.5C inne i bilen
Etter isolering brukte jeg ca 3kw ved samme temperaturer.
Begge målinger gjort over ca 6 mil.
Nissan leaf 2012, Hvit, 11500km-102000km

Think Classic 2000mod. Solgt

Mr.Zero

Her ser dere Leaf'ens varmekolbe. Ikke store tassen, men grei pris. 38.000,-. Denne ble skiftet da effekten den ga bare var på ca 10% - og kunden hutret i kulda... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 09. desember 2012, klokken 22:03
Her ser dere Leaf'ens varmekolbe. Ikke store tassen, men grei pris. 38.000,-. Denne ble skiftet da effekten den ga bare var på ca 10% - og kunden hutret i kulda... ;D

Slike delepriser må de få orden på før garantiene til folk begynner å utløpe, ellers mister de kunder fort. Jeg kan ikke tenke meg at f.eks Tesla tar 38k NOK for en varmekolbe som nok burde kostet under tidelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Zero

Disse "garantiprisene" pleier jo å reduseres kraftig etter som årene går, produksjonen øker og utskiftingshastigheten peker oppover.. Rimelig sikkert blir det også en bytteordning på slike som gjør at mannen i gata har råd til å opprettholde overlevningstemp i coupeen vinterstid.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomatchili

Någon som kan verifera ElPrados mätningar: Minskning från 4 till 3kW m.h.a..isolering av slangar och expansionskärl låter ju som en väldigt bra förbättring!

BE

Det kan ikke stemme at slanger og tank skal "lekke" 1000 Watt med varme, det er alt for mye.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

#38
Nei 1000W er skikkelig overkill. Jeg målte litt på varmetap ved å måle temperaturfall i en 1 liters plastbøtte som jeg skrev om på trillingforumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg64572.html#msg64572
Med temperaturdiff på noe over 30 grader var tapet ca. 16W. I 11 minusgrader og vanntemp på litt over 50 grader vil tempdiff være på litt over 60 grader, altså det dobbelte varmetap eller 32W.
Nå var ikke toppen av spanna isolert, så la oss si 50W. Og med vann i bevegelse blir det noe høyere, la oss si 100W. Vi er likevel langt unna 1000W.
 
Mener potensiale for innsparing ved isolasjon av tank og slanger maks kan ligge på noen få hundre watt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

Nå har jo den testen din ganske lite relevans da. Gjelder til nød en parkert bil. Hiv oppi en miksmaster og sett på en vifte som blåser 80km/t med -10 grader i lufta så blir nok resultatet ganske annerledes.

Er en grunn til at man rører i toddyen og blåser samtidig for å få den drikkbar på skitur. ;-)

tomrh

Tanken er jo ikke direkte eksponert for motvind i 80 km/t heller da, den står skjult under panseret.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

flux

Med det strømforbruket Leaf har på varmesystemet virker det som om vannet går gjennom en radiator som er direkte eksponert for motvind.

gbzdoc

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 10. desember 2012, klokken 15:29
Tanken er jo ikke direkte eksponert for motvind i 80 km/t heller da, den står skjult under panseret.

Nei, det var for å sette det litt på spissen. Men vindstille er det i hvert fall ikke... ;)

Og sirkulasjon i tank og slanger vil ha svært mye å si.

Derfor er ikke en test med en stillestående beholder særlig relevant.

Rio

Et vesentlig poeng her: man vil selvsagt miste en del varme på rør og beholder, men sammenlign overflaten av rør og beholder, med overflaten til alle vinduene i bilen, samt tak. Det sier seg selv at det store tapssluket er vinduene, og taket, fordi de har en veldig mye større overflate.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

#44
Her er tall for bolig: http://www.comfort.no/varme--miljo/isoler-rorene-med-okonomisk-gevinst
"Et uisolert 35 mm rør taper 66 watt pr. løpende meter ved medietemperatur +70°C...Med 50 mm isolasjonstykkelse reduseres varmetapet til 8 watt pr. løpende meter." I samme artikkel er omgivelsestemperatur oppgitt til 20°C, dvs. temperaturdiff på 50°C. Anta halve rørtykkelsen på Leaf, da er arealet av dem halvparten og varmetapet 66W/2 = 33W pr. løpende meter.

Jeg målte vanntemp i i-MiEV til 51°C etter en lang kjøretur, så dette tilsvarer varmetapet ved utetemp +1°C. Hvis rørsystemet i Leafen er f.eks. 2 meter totalt (hvor langt er det?), så tapes det 2m*33W/m = 66W fra rørene. Siden varmetap er proporsjonalt med temperaturdiff, så kan vi multiplisere med (51 - (-11))/50 for å finne tapet ved -11°C, dvs. 66*62/50 = 82W.

Dette er ved vindstille.
Hvis utetemp er -10°C, så er effektiv temp -23°C ved vind på ca. 80 km/t (http://met.no/Effektiv+temperatur.b7C_wlfS3a.ips), dvs. -11°C gir -24°C. Varmetap blir da 66 * (51 - (-24))/50 = 99W.

Et uisolert rør på 35 mm diameter og lengde 1 m har overflate 0,035*pi*1 = 0,11 m2. Dette taper altså 66W iflg boliglenka jeg fant. Vannet sirkulerer også gjennom ekspansjonstaken. Anta at den er like stor som literspannet jeg testet på, det hadde overflate 0,0662 m2, dvs. spannet taper 66*0,0662/0,11 = 40W. Ved -11°C i liten storm 80 km/t: 40 * (51 - (-24))/50 = 60W.

Totalt varmetap på 99W + 60W = 159W. Det er denne størrelsesordenen vi snakker om, ikke 1000W.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA