Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon / timing

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Det er en del her på forumet som har isolert vanntanken på i-Miev med godt resultat.
Så jeg måtte bare teste dette på Leafen min. Kjøpte Bilteama sine lydisolasjonsmatte med ferdig lim på den ene siden og rørisolasjon. Pakket inn vanntanken og rørene som går inn til kupeen og ut igjen til tanken. Har ikke blitt helt ferdig med røren enda fordi de ligger veldig kronglete til.

Jeg ser en helt klar forskjell på forbruket etter at jeg har isolert. Så dette hjelper helt klart.
Helt utrolig at ikke Nissan gjøre dette, så enkle grep for å bruke mindre energi på oppvarming av kupen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

tomrh

Ja, og her er en utregning på hvorfor det virker.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg64247.html#msg64247

Hele kupeen er en overflate som lekker varme. Glass og metall har dårlig isolasjonsevne. Glass har R-verdi på 0,2, mens metall må ligge enda lavere. Vet ikke R-verdi på Biltema sine 10 mm isolasjonsmatter eksakt, men ut i fra googling av andre isolasjonsmaterialer tipper jeg den ligger minst på 1,0 eller vel så det. Så det å dekke alle mulige areal i kupeen med billige isolasjonsmatter fra Biltema vil hjelpe mye. I de hule dørene kunne jeg tenke meg å stappe inn 20 mm isolasjonsplater.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kryten

Høres ut som en god idé. Har selv vurdert å isolere kupeen for å minske vei støyen. Har ikke tenkt på at en øker bilens isplasjonsverdi i tillegg. Det er bare helsikes mye arbe.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Mhagen3

Hei

Kan du ta noen bilder av den isoleringsjobben?

leafster

Å isolere kupeen har vel ikke så stor betydning all den tid man pøser på med friskluft inn. Men å isolere for støy er selvsagt noe annet.

Ser gjerne noen bilder av isoleringsjobben!

Kjørte 7 mil i dag morges ved 2-3 grader C. Hadde forvarmet bil og hadde klima på 16,5 grader med luft opp og ned. Vifta på laveste turtall, A/C off (som alltid) og bilen i ECO. Slet allikevel med å komme særlig under 1,5kW i effekt. Mener å huske at jeg holdt meg stødig på rundt 0,8 ifjor hvis det ikke var for kaldt. Litt snodig...

tomrh

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 05. oktober 2012, klokken 01:11
I de hule dørene kunne jeg tenke meg å stappe inn 20 mm isolasjonsplater.
Etter å ha googlet litt fant jeg at stillestående luft faktisk har bedre isolasjonsevne enn steinull. Så må korrigere meg selv, er kanskje ikke noe poeng å dytte isolasjon inn i dørene men heller passe på at lufta der forblir stillestående. Denne fyren, lowracer, har gjort et isolasjonsarbeide for en imiev der han bl.a. dekker til dørene. http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694&start=0
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Smiling when sailing

Jeg synes det er en god ide å isolere vanntanken og rørene. Jeg tenkte på dette selv også, men orket ikke enda. Jeg husker at det var også mulig å installere en slags termosbeholder i dieselbiler for å lagre varmen til neste start. Samme effekten ville jo være bra i Leafen hvis man har den stående en time i kulden så er vannet sikkert iskald igjen, men med isolasjon vil varmen holde seg sannsynligvis mye bedre og man vil få varmluft tidligere enn med kald vann. Det hadde vært fint om du kunne legge ut bilder så vi slipper å opfinne rattet på nytt når vi skal prøve det samme :-)
Blå Leaf, Tromsø

Ladefabrikken

#7

Et bilde av vanntanken. Hvis man lurer på vilken av tankene som hører til varmeanleget så er det den som ligger rett ved 12V batteriet.


Her skal det det stripses litt så de sitter litt bedre.
Rørene fra vanntanken og inn går under 12V batteriet og er ekstremt vanskelig å komme til. Har ikke fått isolert den lille biten.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

aalbork

Lufta nærmest den kalde ytterplata kjøles ned og synker. De innvendige platene/panelene varmes opp når kupeen blir varm. Da varmes lufta nærmest disse opp og stiger. dermed oppstår det luftsirkulasjon og varmetransport i hulrommet. Isolasjonen bremser denne sirkulasjonen.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Ladefabrikken



Her er forbruker etter isolering av vanntanken og rørene. Varmen står på 16,5 grader og det er 4 grader ute.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Mhagen3

Vet vi ikke har forbrenningsmotor, men spør likevel: Er det noe risiko for at tilstøtende komponenter ikke får tilstrekkelig kjøling / blir overopphetet etter en sånn isolasjonsjobb?

Bør det fjernes om sommeren?

Ladefabrikken

Sitat fra: Mhagen3 på fredag 05. oktober 2012, klokken 11:52
Vet vi ikke har forbrenningsmotor, men spør likevel: Er det noe risiko for at tilstøtende komponenter ikke får tilstrekkelig kjøling / blir overopphetet etter en sånn isolasjonsjobb?

Bør det fjernes om sommeren?

Varmeanleget er et helt eget annleg så det har ingen ting med kjøling å gjøre.
Ingen fare for at andre komponenter ikke skal få den kjølingen de trenger.

Hvis du tar en titt under pansere så ser du en vanntank til som sitter til venstre for deg når du titter ned i motor romet. Det er kjølesystemet til motoren og motorkontroleren
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Mhagen3

Tik du ut 12v batteriet for å få isolert slangene helt frem til kupeen?

Ladefabrikken

Sitat fra: Mhagen3 på lørdag 06. oktober 2012, klokken 11:25
Tik du ut 12v batteriet for å få isolert slangene helt frem til kupeen?

Nei det har jeg ikke gjort. Det ligger en plate som 12V batteriet sitter på som er sveiset fast, under denne går rørene så det hjelper lite å taut 12V batteriet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Mhagen3


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA