Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon / timing

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

Lars J

Litt meir om effekten av vind.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. desember 2012, klokken 00:58
Sitat fra: Rio på mandag 10. desember 2012, klokken 20:25

Effektiv temperatur gjelder vel for våte overflater, og det føles kaldere på grunn av økt fordampning.
Nei, dette er en erfaringsverdi for en menskekropp som varmes innifra kontinuerlig og som prøver å holde 37 grader. Men det kan ikke uten videre overføres til andre sammenhenger,men effekten er det samme.
Dette stemmer heilt, sitat frå denne linken:
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 10. desember 2012, klokken 18:14
(http://met.no/Effektiv+temperatur.b7C_wlfS3a.ips
"Det er gjort vitenskaplige forsøk på å beregne hvordan kroppens varmetap er ved forskjellige temperatur- og vindforhold. Avkjølingsindeksen regner om de aktuelle temperatur- og vindforholdene til en "effektiv" eller "følt temperatur". Denne "temperaturen" kan ikke måles med et termometer, men tallfester den kombinerte effekten av vind og kuldegrader."

Altså, den tabellen som ofte blir brukt (og misbrukt) for å ta omsyn til vinden sin "temperatureffekt", er relatert til effekt på eit menneske (normalt påkledd).
Elles kan vind ha både kjølande og varmande effekt.
Tenk deg ein vanleg vårdag med  +10 °C.
- Blåser det på ein varm kaffekopp, vil vinden ha ein kjølande effekt, den blir fortare kald.
- Blåser det på ei isblokk (eller iskrem), vil den smelta fortare, dvs vinden har ein varmande effekt.
Effekten av vind er avhengig av temperaturdifferansen på lufta og legemet som blir påvirka av vinden. Er det ingen temperaturforskjell, har vinden ingen effekt.
Ein stokk eller stein som er ute, blir ikkje varmare eller kaldare av at det blåser.
Dess varmare legemet er i forhold til lufta, dess større kjøleeffekt vil vinden ha.
Motsatt, dess kaldare legemet er i forhold til lufta, dess større varmeeffekt vil vinden ha.

Dette betyr at på tank/røyr som har væske med temp 51 °C (dømet til skatvaldsbygd), så har faktisk vind større kjøleeffekt enn det som er vist i linken han viser til (innlegg 10:12.12 kl 18.14, dette er jo som nemnt effekt på eit «normalt» påkledd menneske), men som Griffel seier, dette er altfor komplekst til å at svar kan finnast med enkle berkningar. Som antyda i andre innlegg er det enklare å finna brukbare erfaringstall på dette med litt meir nøyaktig testing/forsøk.
Sandnes, Think Classic og TMS

tomrh

Sitat fra: Lars J på onsdag 12. desember 2012, klokken 18:03
Altså, den tabellen som ofte blir brukt (og misbrukt) for å ta omsyn til vinden sin "temperatureffekt", er relatert til effekt på eit menneske (normalt påkledd).
Nedkjøling av et menneske er relatert til det faktiske varmetapet man opplever. Uten å kunne dokumentere det (ennå?..) så var det i hvertfall nærliggende for meg å tro at man har sett på økt varmetap som funksjon av vindstyrke, og så regnet seg tilbake til hvilken temperatur dette varmetapet tilsvarer ved vindstille. Derav tabellen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

flux

#77
Sitat fra: flux på onsdag 12. desember 2012, klokken 12:38
Sitat fra: BE på tirsdag 11. desember 2012, klokken 20:12
Sitat fra: Lynet på tirsdag 11. desember 2012, klokken 18:10
Sitat fra: BE på tirsdag 11. desember 2012, klokken 14:51
Det største varmetapet er ikke i rør og beholder, det er i luft/vann-varmeveksleren i dashbordet, som er den som varmer opp luften i cupéen. Det store varmetapet som er i cupéen, og den kalde uteluften som skal oppvarmes, gjør at varmeelementet må bruke 3-4 kW for å holde samme temperaturen på vannet på vinteren sammenlignet med 1 kW på sommeren.

Hvorfor endrer da ikke effekten seg i tunneller der jeg bruker resirk? Forrige helg var det -15 ute og effekten sto for det meste mellom 3 og 4 kW. I Helltunnelen gikk utetempen opp mot noen få minus og jeg slo over til resirk men effekten gikk ikke under 3kW. Tunnelen er ca 4km og tempen var innstilt på 21.
Fordi du fortsatt har stort varmetap fra kupéen gjennom vinduer og tak, og fordi det er treghet i systemet som regulerer opp og ned effekten til varmeelementet. Hadde tunnelen vært lengre ville effektbruken gått ned noe.

Det er jo dette som gjør at varmeapparatet trekker mindre effekt når det er varmere ute. Det er overhode ikke noe mystisk med dette...
Prøv følgende test:
Varm opp bilen helt med forvarming,
Sett klima på 30 grader,
vifte trinn 1,
luft mot kupe,
lukk alle luker i front helt.

Da kommer det ingen luft inn i kupe, allikevel bruker Leaf ca 1- 1,5 kw bare for å holde systemet varmt ved kjøring mellom 60 og 80 kmt ved 0 grader. Når en står i ro faller det til ca. 0,75 kw

Dersom en åpner for luft til kupe, stiger effekten med ca. 1/3. Dvs 2/3 av energi er tap utenfor kupeen ved viftehastighet 1, det er mindre ved høyere viftehastighet, men da går jo og mer luft ut av kupeen og det blir høyere tap her.
Jeg testet med isolasjon på vanntanken og kun de slanger som er like ved den. Samme test ved litt lavere temperatur -4. Jeg så ingen forskjell i forbruk i 60-80 kmt, men forbruket når en står i ro falt til 0,5kw fra 0,75 kw tidligere.

Jeg tolker det til at isolasjon av kun tanken hjelper ca 150-300w, men at det er mer tap et annet sted i systemet som påvirkes mer av farten. Kanskje det er selve varmekolbemodulen, det ser ut som om slangene fra tanken går under batteriet og ned til denne modulen.




Det er Eberspächer som lager vannvarmeren til Leaf:
http://www.eberspaecher.com/en/electrical-vehicle-heaters/high-voltage-heaters.html

Skjema for Leaf sitt varmeanlegg:


Deleliste:
http://www.peorianissanparts.com/parts/2012/NISSAN/LEAF/SV/?siteid=214640&vehicleid=1501684&diagram=3722085

Eopheim

Har opplevd Leafen som iskald ved beina når det er -15 ute , til tross for at den står i oppvarmet garasje+forvarmes ved retur fra jobb. Har derfor kjøpt en liten kupevarmevifte fra Biltema(200w) som jeg har montert til venstre for pedalene(i god avstand!) . Kobles til sigarettenneruttaket og funker kjempebra, til tross for noe støy.....
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

Thomas Parsli

Det høres ut som om du har feil på klimaanlegget.
Normalt blåser det ordentlig varm luft på bena (hvis du dirigerer den dit), selv ved -20.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Arha

Sitat fra: Eopheim på fredag 14. desember 2012, klokken 11:48
Har opplevd Leafen som iskald ved beina når det er -15 ute , til tross for at den står i oppvarmet garasje+forvarmes ved retur fra jobb. Har derfor kjøpt en liten kupevarmevifte fra Biltema(200w) som jeg har montert til venstre for pedalene(i god avstand!) . Kobles til sigarettenneruttaket og funker kjempebra, til tross for noe støy.....

Kjører du kanskje i ECO? Da blir forbruket til oppvarming begrenset til ca 1,5kW.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Thomas Parsli

Når jeg kjører i ECO går det fort 3-4kW, så jeg tror ikke det stemmer.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kryten

Sitat fra: Arha på fredag 14. desember 2012, klokken 13:45
Kjører du kanskje i ECO? Da blir forbruket til oppvarming begrenset til ca 1,5kW.

Jeg kjører nesten utelukkende i ECO modus og har varmeforbruk på opp mot 4 kWh og over hvis det er kaldt nok
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Rico

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 14. desember 2012, klokken 12:44
Det høres ut som om du har feil på klimaanlegget.
Normalt blåser det ordentlig varm luft på bena (hvis du dirigerer den dit), selv ved -20.

Thomas

Har kun hatt min Leaf i 4 dager, men min blir virkelig varm. Nesten for mye av det gode. Har satt på forvarmer på timer hver dag (med strømkabel i :P).

Veldig fornøyd med bilen så langt (kort).

mvh
Erik

Arha

Sitat fra: Kryten på fredag 14. desember 2012, klokken 14:25
Sitat fra: Arha på fredag 14. desember 2012, klokken 13:45
Kjører du kanskje i ECO? Da blir forbruket til oppvarming begrenset til ca 1,5kW.

Jeg kjører nesten utelukkende i ECO modus og har varmeforbruk på opp mot 4 kWh og over hvis det er kaldt nok

Med bilen i ECO-modus og klimaanlegget i AUTO, så trekker i hvertfall bilen min max 1,5 kW til oppvarming.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Arha på fredag 14. desember 2012, klokken 23:06
Sitat fra: Kryten på fredag 14. desember 2012, klokken 14:25
Sitat fra: Arha på fredag 14. desember 2012, klokken 13:45
Kjører du kanskje i ECO? Da blir forbruket til oppvarming begrenset til ca 1,5kW.

Jeg kjører nesten utelukkende i ECO modus og har varmeforbruk på opp mot 4 kWh og over hvis det er kaldt nok

Med bilen i ECO-modus og klimaanlegget i AUTO, så trekker i hvertfall bilen min max 1,5 kW til oppvarming.

Prøv å stille opp temperaturen så skal du nok se den fort drar opp i 3-4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Ja, hvis tempen skrus masse opp eller man bruker defroster funksjonen så trekker den mer.

Men setter du den på 20 grader omtrent så rikker den seg ikke over 1,5 kw selv om det rimer i barten inni bilen... ;)

(For den klarer jo ikke å holde komfort temp i bilen når nåla bikker under -5 i ECO uten å skru tempen opp en hel masse...)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 15. desember 2012, klokken 20:41
Ja, hvis tempen skrus masse opp eller man bruker defroster funksjonen så trekker den mer.

Men setter du den på 20 grader omtrent så rikker den seg ikke over 1,5 kw selv om det rimer i barten inni bilen... ;)

(For den klarer jo ikke å holde komfort temp i bilen når nåla bikker under -5 i ECO uten å skru tempen opp en hel masse...)

Det stemmer. Så om jeg kjører langt på cruise control i kulda legger jeg den over i D. Med CC på spiller det jo ingen rolle uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ehaarberg

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 15. desember 2012, klokken 20:41
Ja, hvis tempen skrus masse opp eller man bruker defroster funksjonen så trekker den mer.

Men setter du den på 20 grader omtrent så rikker den seg ikke over 1,5 kw selv om det rimer i barten inni bilen... ;)

(For den klarer jo ikke å holde komfort temp i bilen når nåla bikker under -5 i ECO uten å skru tempen opp en hel masse...)

Merkelig, er dette spesielt dersom man setter varmen på 20 grader?
Jeg har kjørt i veldig kaldt vær en god del turer de siste ukene, og har stort sett vaket rundt 3 - 4,5 kw hele tiden så lenge anlegget har vært på...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

leafster

Tror viftehastigheten har noe å si også. Ca 1,5kW stemmer for meg også hvis jeg kjører vifte på 1 eller 2. (Bruker ikke auto)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA