Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon / timing

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

flux

Sitat fra: Lynet på tirsdag 11. desember 2012, klokken 18:10
Sitat fra: BE på tirsdag 11. desember 2012, klokken 14:51
Det største varmetapet er ikke i rør og beholder, det er i luft/vann-varmeveksleren i dashbordet, som er den som varmer opp luften i cupéen. Det store varmetapet som er i cupéen, og den kalde uteluften som skal oppvarmes, gjør at varmeelementet må bruke 3-4 kW for å holde samme temperaturen på vannet på vinteren sammenlignet med 1 kW på sommeren.

Hvorfor endrer da ikke effekten seg i tunneller der jeg bruker resirk? Forrige helg var det -15 ute og effekten sto for det meste mellom 3 og 4 kW. I Helltunnelen gikk utetempen opp mot noen få minus og jeg slo over til resirk men effekten gikk ikke under 3kW. Tunnelen er ca 4km og tempen var innstilt på 21.
Akkurat, det er noe muffins her :)

Det lukter designfeil av Nissan på dette varmesystemet, jeg forstår ikke at det skal bruke så mye effekt. Det virker som om kjølevæsken går gjennom en eksponert radiator også ved oppvarming.

Det er en radiator under bilen, men den er kanskje kun for kjøling til lader,inverter og motor.

Ref bilde nr 4 i denne fine serien:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=3896

tomrh

Sitat fra: Rio på tirsdag 11. desember 2012, klokken 17:50
2) Med tanke på at bilen har enorme vindusflater, hvor varmen strømmer ut gjennom glasset (så vel som et par kvm tak) så vil jeg påstå at varmetap gjennom noen få uisolerte rør osv. er - i sammenligning - ganske beskjeden.
Ja, men pga. større temperaturdifferanse teller disse rørene dobbelt i forhold til kupéen. (Anta f.eks. -10 ute, +20 i kupéen og +50 i rørsløyfa).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomatchili

Eller kanske till ACn, som har ett eget system fyllt med R410A eller liknande.

Jag tror det går åt mycket effekt att värma upp kupen på en bil som susar fram: Jag kan tänka mig att den eberspächer/webasto som sitter i PSA är på minst 5 kW: Kanske kan någon som har en sådan kommentera hur mycket den "går" vid normal användning i -10 (betänk även att 1 liter diesel innehåller ca 10 kWh, och alltså räcker till drygt 3 timmar med 3kW värmeeffekt: Så det är kanske fler än jag som tycker en bränsledriven värmare vore en bra uppgradering?)

Värmaren värmer ju en vätska, det skapar tröghet i systemet:  Se även min kommentar tidigare om hur relativt lite energi som går åt att värma upp luft, så resirk gör nog inte så stor skillnad som man kanske tror (om inte fläkten går på fullt blås)

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 11. desember 2012, klokken 19:45
2) Med tanke på at bilen har enorme vindusflater, hvor varmen strømmer ut gjennom glasset (så vel som et par kvm tak) så vil jeg påstå at varmetap gjennom noen få uisolerte rør osv. er - i sammenligning - ganske beskjeden.
Ja, men pga. større temperaturdifferanse teller disse rørene dobbelt i forhold til kupéen. (Anta f.eks. -10 ute, +20 i kupéen og +50 i rørsløyfa).

Helt enig, men samtidig så ligger de vel inne i et relativt beskyttet område, som ikke har 80 km/t vind?

Og bare tenk hvor mye større arealet av frontruten alene er.

Jeg tror vi er enige i at det åpenbart hjelper å "pakke inn" rørene. Helt hvor mye det hjelper er tror jeg er vanskeligere å bedømme, men jeg tror ikke det er snakk om mer enn ca 200 W.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 11. desember 2012, klokken 19:45
Hvorfor bruker den da omtrent like mye energi ved omluft som ved friskluft?

BE

Det største varmetapet er ikke i rør og beholder, det er i luft/vann-varmeveksleren i dashbordet, som er den som varmer opp luften i cupéen. Det store varmetapet som er i cupéen, og den kalde uteluften som skal oppvarmes, gjør at varmeelementet må bruke 3-4 kW for å holde samme temperaturen på vannet på vinteren sammenlignet med 1 kW på sommeren.

Hvorfor endrer da ikke effekten seg i tunneller der jeg bruker resirk? Forrige helg var det -15 ute og effekten sto for det meste mellom 3 og 4 kW. I Helltunnelen gikk utetempen opp mot noen få minus og jeg slo over til resirk men effekten gikk ikke under 3kW. Tunnelen er ca 4km og tempen var innstilt på 21.
Fordi du fortsatt har stort varmetap fra kupéen gjennom vinduer og tak, og fordi det er treghet i systemet som regulerer opp og ned effekten til varmeelementet. Hadde tunnelen vært lengre ville effektbruken gått ned noe.

Det er jo dette som gjør at varmeapparatet trekker mindre effekt når det er varmere ute. Det er overhode ikke noe mystisk med dette...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomatchili

Jag lade 5 minuter på att läsa på PSA forum: Det verkar som bränslevärmaren på 5.5kW inte räcker till att värma kupen i kallt väder: Så Leafens värmeförbrukning verkar klart rimligt, t.o.m. relativt låg jmf med PSA som ju är mindre bilar. (de finns även där trådar om att isolera slangar som verkar gett  resultat:  Framför allt i de fall då man har parkerat bilen en liten stund, så kommer vämen betydligt snabbare igen)

Så det är bara att acceptera att det tar mycket laddning att värma upp en bil om man gör det med el från batteriet.. Vill man inte det så är det tjocka kläder eller installera en bränslevärmare som är lösningen tror jag.

tomrh

Dette eksperimentet med i-MiEV kan være interessant også for dere Leaf-eiere?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg71147.html#msg71147

Tror spesielt taket kan være bedre isolert enn man tror.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: tomatchili på tirsdag 11. desember 2012, klokken 20:54
Jag lade 5 minuter på att läsa på PSA forum: Det verkar som bränslevärmaren på 5.5kW inte räcker till att värma kupen i kallt väder: Så Leafens värmeförbrukning verkar klart rimligt, t.o.m. relativt låg jmf med PSA som ju är mindre bilar. (de finns även där trådar om att isolera slangar som verkar gett  resultat:  Framför allt i de fall då man har parkerat bilen en liten stund, så kommer vämen betydligt snabbare igen)
For oss med PSA-classic er ikke spørsmålet om hvor mye man sparer på isolering interessant. For oss er det mere, vil du fryse når det er minusgrader eller vil du ikke. Størrelsen på kupeen og hvor godt den er isolert har heller ingen betydning. Selv med 5kw Webasto kommer det knapt varmluft inn i bilen når det er kaldere enn -5 og du kjører i 80km/t. Sånn er det bare.
Etter isolasjon av tank og slanger komme det varm luft og blir god lunk i kupeen selv i -20 grader.
Skal tillegges at et av problemene våre er at de Franske idiotdesignerene ikke husket på at mulighet for resirk av luften kunne være en bra ide.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

På min P106 var ikke varme noe problem, selv i 90km/t på E18.
Jeg kjørte faktisk sjelden på full guffe, bortsett fra når det ble rundt -20.

Naboen klagde heller ikke på sin Saxxo, så det er åpenbart variasjon mellom bilene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

På min Think City har jeg Eberspächer med 4kW maks effekt. Den går ned til 2kW når det bli 80 grader i vannet. Og rundt 0 grader ute blir det bastu inne i bilen av 2 kW! Ikke noe problem å holde god varme i -15 med 4kW.
Men slangene er isolert, og veldig korte.
Forbruket ligger hos meg på ca 60km pr liter nå i kuldeperioden, men da har den også vært mye brukt til forvarming. Rekner man en snittfart på 30km blir forbruket 0,5 liter pr time. Men vil nok tro at forbruket egentlig er lavere da 4kW = 0,5l/h. Og den går ikke for fullt hele tiden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomatchili

Får man inte in varmluft i systmet så kanske det kan  beror på annat: Kan det inte bli luft i radiatorn i en bil, på samma sätt som det kan i en vattenburen radiator hemma? Eller att delar av den har satt igen, och västskan bara cirkulerar i en liten del av radiatorn? Om man har luft i radiatorn hemma så blir det inte mycket värme från det vattenburna systemet.

Trond Arve

Min P106 ble også varm selv på de kaldeste dagene. Etter isolering kommer varmen raskere, varer lengre (ved parkering) og jeg bruker mindre bensin.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

flux

Sitat fra: BE på tirsdag 11. desember 2012, klokken 20:12
Det største varmetapet er ikke i rør og beholder, det er i luft/vann-varmeveksleren i dashbordet, som er den som varmer opp luften i cupéen. Det store varmetapet som er i cupéen, og den kalde uteluften som skal oppvarmes, gjør at varmeelementet må bruke 3-4 kW for å holde samme temperaturen på vannet på vinteren sammenlignet med 1 kW på sommeren.

Fordi du fortsatt har stort varmetap fra kupéen gjennom vinduer og tak, og fordi det er treghet i systemet som regulerer opp og ned effekten til varmeelementet. Hadde tunnelen vært lengre ville effektbruken gått ned noe.

Det er jo dette som gjør at varmeapparatet trekker mindre effekt når det er varmere ute. Det er overhode ikke noe mystisk med dette...
Prøv følgende test:
Varm opp bilen helt med forvarming,
Sett klima på 30 grader,
vifte trinn 1,
luft mot kupe,
lukk alle luker i front helt.

Da kommer det ingen luft inn i kupe, allikevel bruker Leaf ca 1- 1,5 kw bare for å holde systemet varmt ved kjøring mellom 60 og 80 kmt ved 0 grader. Når en står i ro faller det til ca. 0,75 kw

Dersom en åpner for luft til kupe, stiger effekten med ca. 1/3. Dvs 2/3 av energi er tap utenfor kupeen ved viftehastighet 1, det er mindre ved høyere viftehastighet, men da går jo og mer luft ut av kupeen og det blir høyere tap her.

Om noen som har isolert systemet vil ta samme test, kan vi se hvor mye det reduserer tapet.

tomatchili

Jag har väldigt svårt att tänka mig att 2/3 av värmesystemet går åt utanför kupen vid normaldrift. (Exemplet ovan är väl inte att betrakta som normal drift: Deusstom så tror jag en del värme läcker in till kupen ävcen med denna inställning: Jämför hur temperaturen faller i kupen med anlägg av (och helt kall kylvätska) och med värmen på)

Det är nog lättare och mer korrekt att köra 2 bilar efter varandra samma sträcka och samma inställningar på kupevärmen och sedan jämföra energiåtgången i klimatanläggningen, om man inte tror på de uträkningar som är gjorda i tråden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA