Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon / timing

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:35

« forrige - neste »

Mhagen3


Kryten

hva med å ta ur plast dekselet i front. Da kan man også legge til en utendørs åpner for ladeluka...  ;)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Mhagen3

Kom her du, så skal du få et håndtak i ladeluken din...

Kryten

Sitat fra: Mhagen3 på lørdag 06. oktober 2012, klokken 23:11
Kom her du, så skal du få et håndtak i ladeluken din...

Jeg tenkte på å gjøre som sett på us forumet. Legge et tau eller en vaier som munner ut under skiltet..
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Olofm

Kan noen av dere som har isolert legge ut link til produktene fra Biltema som er brukt? Har dere merket noen store effekter nå når det har gått en tid etter at arbeidet er gjort?
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski.
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm

hkaspenberg

Sitat fra: Olofm på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:09
Kan noen av dere som har isolert legge ut link til produktene fra Biltema som er brukt? Har dere merket noen store effekter nå når det har gått en tid etter at arbeidet er gjort?

Har gjordt tilsvarende jobb på min iOn og brukte to lag med 10mm utgaven av disse platene samt et par lag med ducktape: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

flux

Sitat fra: 2EL på fredag 05. oktober 2012, klokken 09:57

Et bilde av vanntanken. Hvis man lurer på vilken av tankene som hører til varmeanleget så er det den som ligger rett ved 12V batteriet.


Her skal det det stripses litt så de sitter litt bedre.
Rørene fra vanntanken og inn går under 12V batteriet og er ekstremt vanskelig å komme til. Har ikke fått isolert den lille biten.
Det kan vel ikke kun være denne lille beholderen? Den er jo mindre enn 0,5L, kan umulig trenge enn 5kw varmekolbe på en så liten beholder?

el nino

Hvorfor ikke? Vannet sirkulerer jo hele tiden, så denne tanken er vel bare som en ekspansjonstank?

Smiling when sailing

Jeg isolerte vanntanken før helgen også. Er ikke helt sikker om det er den store effekten. Værforholdene var litt ekstreme på fredag da jeg kjørte fra Tromsø til Skibotn. Jeg måtte lade i litt mer enn en time hos Shell i Nordkjosbotn for å komme akkurat fram med VLB warning. På veien tilbake fra Kilpisjärvi var det bedre, men jeg måtte likevel lade (i mange timer) i gjen hos Shell i Nordkjosbotn for å komme meg til Håkøya/Tromsø (De skulle hatt hurtiglader i Nordkjosbotn, men jeg ville vel være den eneste som trenger den...). Forbruket på varmen var mestparten av tiden mellom 1 og 2 kW med mellom -1 og  -14 grader ute og litt nedbør av og til. Forbruket var likevel mye mindre enn på fredagen da de var 0 grader og snø/regn med masse dugg som måtte fjernes. Da var forbruket høgere men jeg hadde ikke viften på hele tiden denne gangen. I dag var det litt vanligere forhod da jeg kjørte til jobb jeg hadde forvarmet bilen og forbruket var rund 1,5 kW med -5 grader ute og 18 grader inne. Litt vanskelig å sammenligne siden forholdene er aldri like. Det jeg kan tenke meg at det hjelper til er når man slår varmen av og på inn i mellom. Kanskje den holder da varmen litt lengre,  jeg må ta en IR termomeber for å sjekke hvor varmeanlegget lekker ut mest varme nå. Kanskje det er andre steder som er også lønnsomme å "etterisolere".

En annen ting jeg nå  har prøvd er også vinter relatert er snøkjettinger, men det hører vel ikke til i denne tråden...
Blå Leaf, Tromsø

flux

Sitat fra: el nino på mandag 29. oktober 2012, klokken 09:13
Hvorfor ikke? Vannet sirkulerer jo hele tiden, så denne tanken er vel bare som en ekspansjonstank?
Men hvor er da dette 5kw varmeelementet montert? 5kw er jo mye effekt, så jeg ville tro det var montert i en metallbeholder som litt stor.  Eller er varmeelementet er i "radiatoren"? i så fall blir isolering umulig, og det er ikke rart at det får dårlig virkningsgrad.

el nino

Jeg kan tenke meg at effekten av isolasjonen er at varmen fra vanntanken holder seg litt bedre hvis bilen står i et par timer i kulde ???

Kryten

Hvis du følger de tjukke rørene fra ekspansjonstanken og inn mot torpedoveggen så tror jeg du finner varmeren. (har ikke gjort noe stort nummer av å prøve å finne denne) Det har sikkert gevinst å isolere tanken og rørene da det sirkulerer ut i tanken.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

daggad

Det enkleste vil vel være å kjøre anlegget varmt for så og åpne panseret og kjenne hvor varmelekkasjene kan være ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kryten

Da finner du ekspansjonstanken og rørene i hvertfall.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

flux

#29





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA